Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4475 ggr
Will
0

havre kolesterolsänkande?

Havregryn marknadsför som kolesterolsänkande. Jag tog upp detta med min man, och han påstod att detta stämde, att det finns något i just havre som har denna egenskap. Jag blev då lite förbryllad, för vad jag lärt mig av LCHF-förespråkare är ju att kolhydrater (tex havre) ökar kolesterolhalten i kroppen.

Vad menas då med att havre är kolesterolsänkande? Vilket kolesterol menar de (HDL/LDL)? Jag är inte helt insatt i kolesterolläran, men vill gärna veta mer. 

(ps. oroa er inte, jag planerar inte börja äta havre, är bara lite vetgirig).

andreas0
0

Kolsterol är inte så farligt som media och läkemedelsföretagens propaganda försöker visa. Faktum är att högt kolsterol inte är farligt alls. Om du är interesserad av kolsterol så läs boken Fett och kolsterol är hälsosamt av Uffe Ravnskov. Bilda dig sedan en egen uppfattning om det hela.

Vad gäller havregryn har jag ingen aning.

Will
0

Ok, will do!

dufva
0

Jo, det stämmer att havregryn har en sån effekt.

Det beror dels på att havregryn innehåller växtsteroler (samma ämne som finns i becel)

Växtsteroler i maten konkurrerar med kolesterol vid upptaget
i tarmen .

Kroppen blir dock lurad av "fuskkolesterolet och använder det i cellmembranen som blir genomsläppliga 

I nästa steg försöker kroppen desperat staga upp de sladdriga cellväggarna genom att kolesterol omdirigeras från blodbanan till skadade cellstrukturer 

En annan faktor med havregryn är att den innehåller fibrer som
 betaglukan som binder gallsyror i tarmen och minskar återupptaget av gallsyror i tunntarmen.

I levern måste då bildningen av gallsyror öka

Lägre inflöde av gallsyror  leder i sin tur även det till ett lägre serumkolesterol..