Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1370 ggr
elocinave
0

för mycket protein

jag undrar om man skulle märka om man äter för mycket protein.

Jag väger och mäter inte vad jag äter men jag känner att jag har ganska så bra koll på att det inte blir för mycket protein, dvs. jag försöker hålla mig kring 1g/kg

MEN iom att jag inte väger utan bara gissar mig fram på ett ungefär så kan jag ju inte vara helt säkert om det skulle bli för mycket.

Vad är symptomen ifall man käkar för mycket protein? Finns det några?

andreas0
0

1g/kg är inte för mycket, jag hade absolut inte ätit mindre än så. Mer än så skadar inte. Äter du inte mer än så så ligger du långt under gränsen till för mycket protein. 1.5g/kg är inte fel, och man kan nog gå upp så mycket som 2g/kg utan att det är för mycket (fast högre än så hade jag inte vilja lägga mig heller).

elocinave
0

jo, men jag TROR att jag äter kring 1 g per kg men helt säkert kan jag ju inte vara pga att jag inte väger maten.

Vad händer om man äter för mycket och hur mycket är för mycket?

andreas0
0

På kort sikt händer ingenting, på lång sikt så kan du få något sämre hälsa samt stoppad viktnedgång.

För mycket är det om större delen av energiintaget är från protein, för då använder kroppen det som bränsle. Det bästa är om den använder proteinerna till att bygga upp kroppen och fett som bränsle. Så länge du äter tillräckligt med fett också så stoppar mättnadskänslorna långt innan det blir för mycket protein. Jag tror inte att du behöver oroa dig. Men om du är orolig ändå så kan du alltid testa att väga maten en dag och skriva in på minmat och se hur du hamnar.

Länk med mer information om vad som händer om man har protein som huvudenergikälla.

elocinave
0

o.k. tack ;-)

Nej, jag oroar mig inte utan det var bara en tanke som slog mig. Jag behöver ju inte gå ner i vikt så därför bryr jag mig inte riktig och väger all mat.

greensis
0

Om man räknar att kött innehåller ungefär 20% protein, och du behöver 1g/kg och du väger 70kg blir det ca 350g rent kött per dag. 2g/kg blir i det läget 700g kött, ganska stadiga måltider med andra ord.

Du vet ju hur stor en 90g hamburgare är - rent kött/köttfärs i samma storlek innehåller 18g protein.

Är du ute efter typ 65kg bör du alltså äta motsvarande 4 hamburgarskivor per dag - eller mer.

Fabricati diem, pvnc!

papa-bear
0

nedrans vad mycket kött det blir om man bara har det som proteinkälla, i mitt fall 500-600 gram, snacka om carnivale. eller fisk och kyckling för den delen. 40 ägg om dagen? och då pratar vi fortfarande 1g/kg

andreas0
0

#6, nu har du nog räknat lite fel. Ett ägg väger ca 50-65 gram, vi säger 60 gram. Så 40 ägg blir 2,4 kg ägg vilket ger 300g protein. Du väger väl inte 300 kilo, hoppas jag?

600 gram kött är väl inte så farligt? 3 måltider per dag med 200g kött per styck, det är ungefär lagom för en medelstor person? Lite i underkant tycker jag till och med för en större person.

reamdn
0

Att räkna vikten i gram är ovesäntligt. Så länge du äter 80/20 - 70/30 E% Fett/protein går det inte att få för mycket protein. Så se till proportionerna och ät dig mätt, sluta räkna. :)

dufva
0

Det är betydligt värre att äta för lite protein.

Då svälter man och kroppen börjar montera ner sig själv molekyl för molekyl..

När nån svälter ihjäl är det pga proteinbrist…

elocinave
0

#8 jag har ju inte ens börjat räkna ;-)

och jag tycker inte heller att det är så himla mycket kött man "får" äta. Vi (2 vuxna och två småbarn) äter utan större problem 1 kg kött (fast när det har stekts väger det nog inte 1 kg längre) till middag.

Men jag har ju alltid mycket fett därtill. Fast gräddsåsen innehåller ju också protein.

JohanBaltic
0

Jag räknar inte heller - men äter nog en hel del kött, ska börja räkna ett tag för skojs skull. ca 75 kg * 1,5 gr/kg = ca 110 gr protein = ca 0,5 kg kött per dag. Mums! Fast det äter jag lätt redan idag medräknat omelett/bacon till frukost.

Inser att fettkvoten kan vara lite låg för mig…

andreas0
0

#11, Bacon har rätt hög fetthalt och låg proteinhalt, så äter du mycket bacon får du räkna med lite andra siffror.

papa-bear
0

#7 jag var lite ironisk, tror jag, eftersom trådstartaren var lite rädd för att äta för mycket proteiner.

räknemiss på äggen, ja, ganska rejält oxå, 12,6/100g vilket ger 800g ägg för att komma upp i 100g proteiner. vad blir det 12-13 ägg om dagen?

300 kg, nej, vad väger den som är tyngst i sverige?

JohanBaltic
0

#12 Tack för påminnelsen - lätt att glömma att det är ordentligt med fett i min baconfrukost.