Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2170 ggr
sissio
0

Stilla min oro

Hej.Har praktiserat LCHF sedan jan.-08 och viktnedgången är drygt 5 kilo.Men jag har gjort många hälsovinster.Och framför allt så mår jag så bra!Mitt HbA1c är nere på 4.7,tidigare 5,3.Läk.har sänkt Actosen till 30mg(45mg),och Glibenklamiden till1,75mg(3.5mg)I feb -07 hade jag en hjärtinfarkt med ett hjärtstillestån på 50 sek.Och 5 dagar senare ramlade jag på sjukhuser och bröt axeln!Hjärtat är stabilt,men har vissa problem med arm och axel än.     Inför kommande helg har jag ett antal funderingar.     Hur snabbt sätter sockersuget in,hur länge varar det? Blir den svårare än tidigare? Hur påverkas diabetesen?Och viktnedgången?Är det något annat som kan "inträffa" än att det blir ett stopp i viktnedgången?   Har "bantat" i över 40 år. I otaliga omgångar med lika många misslyckanden.Har även en sjukdom som heter Morbus Dercum(adiposis dolorosa).När den debuterade för över 30 år sen så slutade vikten på 149 kilo.(Nu "bara"114) Avsteg från LCHF är nog ofrånkommligt på lördag    

Äktade hälften och jag firar då 50(guld)år..Och vad 5 barn med tillbehör,9 barnbarn ,delvis med tillbehör och 2 barnbarnsbarn har i beredskap vet vi inte!  Bara att vi ska vara klara för hämtning kl.13.00,och att det tar minst 12 timmar!!Vill ogärna fördärva något som fugerar så bra, som LCHF.men……Lite orolig är jag allt! I övrigt kan jag bedyra, att på denna kost mår jag så bra.Och jag trivs med ER på KiF.(och med GUBEN förståss)

Hälsningar sissio

Thistle
0

Det är nog bara du som kan veta hur du påverkas av en ändring i kosten. Jag vet inte särskilt mycket om sockersug men jag tror att det också varierar, det beror helt på hur din kropp fungerar. Är det fest så brukar man ju tillåta sig lite avsteg. Grattis till 50 års dagen!!!

Det skulle väl vara smart att du försöker att hålla dig till allt kolhydratsnålt på festen och att du tillåter dig själv något du verkligen tycker är värt det. På samma gång tycker jag att då detta händer en gång i din livstid så borde du kunna tillåta dig att slå på stort och äta det du vill!

Där kommer det ju tyvärr in hur du reagerar på saker och ting men har du inga problem men kolhydrater tycker jag att du ska festa på njuta och vara glad och ta itu med konsekvenserna senare, speciellt om det bara handlar om en dag. Jag kan tyvärr inte säga något om de vetenskapliga konsekvenserna men jag hoppas någon annan fixar det. Ha det så roligt!!

Tilda-T
0

Det är fest , passa på och njut fullt ut!

Sen vet du ju hur du ska tackla suget nu, tillbaks till LCHF direkt när festen är över!

Ha en härlig dag med din släkt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

MimLan
0

Går det inte att säga till barnen att du äter LCHF? Så krånglig är inte kosten, faktiskt. Jag tror inte att de heller insisterar på att du skall ha den här oron, och eventuellt åka på bakslag för att du skall äta vad just de anser är trevligt.

dufva
0

Jag tycker också att du ska prata med barnen.

Dom kan säkert ordna till det så att du åtminstone inte kastas rakt in i rena sockerchocken.

Dagen ordnas ju för er och då är det väl av största vikt att du kan må bra under hela tillställningen 

Ett mindre avsteg kan passera ganska obemärkt men ägnar du en hel dag åt kolhydrater tror jag att du riskerar få problem med magen och kanske trötthet (paltkoma)..

Några värre komplikationer blir det knappast av en dags sockerätande  än vattenansamling på ett par kilo och ökat matsug under några dar..

Som sagt magknip kan du få, men med lite planering kan det säkert undvikas

sissio
0

Tack snälla NI!! Det känns skönt att veta,att mitt "virriga" anrop,kunde få sakliga svar.Det låter så enkelt,men mina tankar har inte varit "lättstyrda"de senaste 14 tim.(sen jag fick höra att något ska hända,utan min inverkan).Fick just veta per tel. att jag ska släppa på kontrollen.   En undring:Kan det vara så att jag, vid infarkten,  tappade kontrollen,och försöker nu att "återta den"?Ja det får väl tiden utvisa! Om jag äter mig mätt innan,så kanske inte frestelserna blir så svåra,

Förlåt "virrhjärnan"

Tack för att Ni är så VÄNLIGA!!

hälsningar!!

MaMaMade
0

Håller m ovanstående. Tala m barnen, de förstår o blir glada när du berättar hur bra du mår när du äter LCHF. Be att de ska utesluta så mkt socker som möjligt, lite kan väl gå an. Fetta på innan ni blir hämtade så du är laddad för att inte falla för ett större intag av ngt mer onyttigt än vad du tänkt dig. Sist men inte minst; unna dig att njuta av er stora dag!

Hjärtliga gratulationer från mig till er! Kyss

Tombola
0

Det brukar ju ofta gå bra att utesluta det som inte passar.

Ibland fuskar jag och gottar i mig en bulle eller två men är jag på riktigt LCHF-humör brukar jag ta med mig några kokta ägg för att komplettera med - de går ju alltid att stoppa i sig före eller efter maten,,,

DrAnna
0

Misstänker att det blir en hel del god mat. Passa på då och ät av det "gottaste", precis som man kan göra vid ett smörgåsbord.Komplettera med extra fett (smör/sås) och avstå helt från det tråkiga, dvs bröd potatis mm. Givetvis kan du tala om för barnen hur du tänker göra så ingen blir förvånad.Men på det här sättet tror jag du kommer att klara det bra. Grattis till guldet!