Deppig, trött och sugen
Usch, nu är jag så less så jag snart börjar grina. Har hållit på ett litet tag nu, och efter lite mer än en vecka satte suget igång igen, det eviga sockersuget. Jag kunde inte motstå frestelsen, och nu känner jag att jag inte kan ta mig ur det igen. Har vräkt i mig onyttigheter. Vad göra? Jag blir tokig på mig själv. Känns som att jag knappt har någon karaktär, svag.
Det går ganska bra med kosten när jag är hemma och själv, men så fort jag kommer till jobbet blir det tufft igen.
Och plus att matkostnaderna har ökat väldigt mycket! Men jag kanske inte har fått in den rätta snitsen än…
Förlåt, nu blev det en klagotråd här, men jag var tvungen att få ur mig lite skit.
Kram /Amanda

Det brukar lätta om man får skriva av sig lite. Det är också bra för att man kan börja se mönster i sitt liv som gör att man tappar kontrollen över maten.
Misströsta inte och tappa inte sugen. Ta nya tag igen, tillslut kommer du att lyckas.

Tack för peppen!
kom igen med nya tag :-) och det är en del utgifter till en början men sen som sagt när du har fått in snitsen så bara njuter du när du går och handlar t.ex. och kan gå förbi halva affären och handla i en liten papperskasse istället för 5 kassar!

Kan du fundera på vad det är på jobbet som gör det så svårt.
Stress? Kollegor som fikar och trugar? Struligt med matlåda? Usla lokala matställen? Konstiga tider? (listan på möjliga fällor kan bli lång)
Är det en sits som gör att du alltid misslyckas eller går det att kompromissa/hitta en praktisk lösning?
Fabricati diem, pvnc!

Karro. Jo, det kan nog stämma. Det jämnar väl ut sig efter ett tag. Kändes jobbigt att se att det blev dubbelt så dyrt förra veckan dock, än vanligt.
Greensis. Allt du skriver stämmer. Detta eviga fikande och fruktkorgen! Stress, konstant. Jobbar på ett hotell på Arlanda. Jobbar kväll och själv, så man äter när man hinner. Har i princip ett helt hotell att sköta själv (ok, nu överdrev jag… men du fattar) och gäster att ge bästa möjliga service åt. Mat försöker jag ha med mig, men det är inte alltid det går. Det som finns att få tag på är i princip kolhydratsbaserat till överpriser, haha. Låter som jag borde byta jobb.
Men blir fruktansvärt triggad av minsta lilla. För en vecka sedan hade vi personalmöte, och såklart bjöds det på kanelbullar size xxl. Åt ingen, men var sugen på en bulle ca fem dagar efteråt, och tillslut kunde jag inte stå emot.
Gud vad deppigt allt blev. Ska tillägga att jag har märkt att jag mår bra av LCHF, så vill fortsätta!

Varje gång man har ramlat ner i sockerhålet, finns det en möjlighet att kravla sig upp igen, gör det så fort som möjligt och du ska se att så småningom blir fallen i hålet kortare och kortare, skickar lite pepp till dig!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Tack tack, det behövs! Bra med någon som kan se det "utifrån" så att säga. Kan inte jag som sitter mitt i allt kliande sug.

#4 Hmm, det var tricksigt att lösa.
Kan du prova att ha med bra mellis, som kokt ägg, babybelost, ölkorv, avocado, en termos äggmjölk eller kaffe&äggmjölk osv? De håller sig också hyggligt i rumstemperatur, samtidigt som de är lätta att trycka i sig mellan "brandkårsutryckningarna." Då borde du bli lite mättare och känna dig mindre frestad av allt det där du inte borde. Någon form av rent fett skulle också kunna få samma effekt - om matstället på hotellet har små bregottpaket är det ju ett perfekt nöd-fett-tillskott - 10g/paket?
Då borde du känna mindre sug efter fikabröd, frukt osv, och oavsett om du inte hinner äta riktig mat. Prova kanske att dricka något varje gång du blir sugen, typ vatten, te (ha en flaska kranvatten stående strategiskt.)
Jag kan inte hjälpa dig så mycket med hur man tränar sig att motstå saker, jag har aldrig varit sockerberoende, är mer för att försöka hitta praktiska lösningar, så att säga minska falla-ned-i-sockerhålet-risken.
Säg till om jag är för bossig!
Fabricati diem, pvnc!
Det finns många recept på "fikabröd" som man kan göra och ha med sig när det är fikadags. Jag brukar säga att jag är kolhydratintolerant och äter därför eget . Det har ccepterats på samma sätt som om jag skulle säga att jag har diabetes o inte får äta socker.

greensis. Ja, bra tips där. Ska nog ha med mig ägg eller lite ost. Vi har tyvärr inget matställe på hotellet, men jag får ha med mig istället.
Bossig? Nej nej! Jag tror starkt på det du skriver. Det är nog bra att få i sig något fettigt för att stoppa suget. Jag har ju märkt hemma att jag inte vill ha något sött när jag är mätt (på LCHF-mat såklart), så samma princip borde ju funka på jobbet.
Taktur. Jo, jag har sett att det finns lite olika recept, provat lite men har märkt att sockersuget triggas igång av minsta lilla som påminner om vanligt fikabröd. Har också börjat säga att jag inte tål kolhydrater, så det är smart! Folk verkar inte bli lika provocerade av det som när man säger att man bara har slutat med kolhyrater.