OT: Temaeftermiddag om ME/CFS
Det verkar finnas en hel del med ME/CFS här, och ännu fler med fibro, så jag tänkte passa på och tipsa om en jätteintressant temaeftermiddag nästa onsdag, 28/5 klockan 15.00 - 18.30 i Landstingssalen, på baksidan av Landstingshuset, Hantverkargatan 45 på Kungsholmen i Stockholm.
Huvudtalaren är Dr Daniel Peterson från Nevada, USA, som är en av de allra främsta internationella experterna på ME/CFS. Dessutom kommer professor Birgitta Evengård samt Dr Olof Zachrisson från Gottfries-kliniken i Mölndal. Landstingspolitiker medverkar också.
Och det är helt gratis!
Se RME:s hemsida för mer information.
P.S. Jag har hört från en säker källa att det kommer att serveras ostkuber och oliver i pausen istället för småkakor 
Oj! Jag skulle verkligen vilja vara med. Men hur ska det gå till när man inte har ett öre?? Nu måste här tänkas till..
Tror du man kan anmäla sig trots att man inte är med i RME? Jag har ju inte ens en diagnos..

Jamenvisst! Det är öppet för alla - the more the merrier! Och det kostar åtminstone inget i inträde…
Kanske kan du få övernatta hos någon vänlig KiF:are som bjuder på frukost?! (Skulle erbjuda mig själv, men jag har inte haft tid att städa på evigheter, så jag tror inte du VILL sova på min extramadrass just nu!
)
det vore rätt så intressant att komma
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Jo, håller med Anki - väldigt intressant!
Aniara - Ta´t lugnt - inte ska jag våldsgästa dig. Har syrran i Solna att campa hos, i och för sig käkar hon mest fågelmat till frukost, men då får jag ju en chans att "glänsa" lite med omelett eller grillad karré, m fl goda alternativ. Hehe! 
Näe, det är flyg/tågbiljetten, samt att det ju alltid blir lite ökade omkostnader när man far på tur, jämfört med att vara hemma. Är lusfattig på min sjukersättining.
Ändå jobbar jag på en "lösning" på det problemet. Kanske fixar det sig..

#4 Hoppas det löser sig - vore ju jättekul om du kunde komma!
Jag tänker i alla fall garanterat gå.
Hoppas på en kort rapport om det var något intressant. Vettigt att den ligger på em.
De hade en fibroföreläsning inne i Göteborg för ett tag sedan. Den började klockan 18 eller 18.30 om jag minns rätt. Bara att glömma med andra ord. Även om man orkat ta sig dit så skall man orka ta sig hem och helst hålla sig vaken udner tiden också.
Läste i nån rapport på nätet att ME/CFS tros ha kopplingar till eller orsakas av Epstein Barr viruset (tror jag det heter) Alltså samma som körtelfebervirus, släkt med herpes, bl a. Att viruset ligger kvar i kroppen efter en infektion och kan utlösa ME/CFS sedan…
Intressant för mig - inte nog med att jag tycker diagnoskriterierna stämmer överens med mina symptom, jag hade dessutom körtelfeber när jag var liten.

Körtelfeber/Epstein Barr är en av de vanligaste utlösande faktorerna. Enterovirus är också en het kandidat, liksom HHV6 och andra besläktade virus. John Chia har hittat väldigt intressanta saker där!
Fast det allra hetaste just nu är nog Jonathan Kerrs genforskning, som nyligen identifierat 7 undergrupper av ME/CFS med distinkta genaktivitetsprofiler kopplade till kombinationer av symtom.

Lyfter upp den här eftersom det är i morgon!
Jag med. Lyfter upp, alltså.
Det blir inte av att jag kommer ner. Tyvärr, Tyvärr!! Det hade varit underbart och roligt och intressant. 
Hade varit väldigt intressant att komma eftersom jag jobbar mycket med smärtpatienter mm. Skall dock på annan kurs så vi kanske möts nån annan gång.
Jag kommer att vara där andligen…
Snälla Aniara - om du deltar, kan du slänga ner lite kort om det till mig/oss sedan??
Törstar…
Intressant det du skriver i #8!