Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2491 ggr
alev
0

kolhydratinnehåll-fråga

hejsan allihop :)

efter en hel del "spionerande" på den här (fantastiska) sidan blev jag väldigt inspirerad att själv börja med LCHF-kost.

och nu har jag en fråga som jag hoppas att någon kan svara på:

på en del livsmedelstabeller här på sidan och på recepthjalpen.se står det att en viss vara (jag har tittat mest på nötter och bär) har ett visst kolhydratinnehåll, men när man tittar på "näringsinnehållslappen" på själva varan står det en annan siffra. jag undrar nu vilken av dessa man ska "lita" på. siffrorna kan ju skilja sig åt en del (1-2 % har nämligen blivit "en del" för mig nu när jag helst inte går över 5% i kolhydratandel haha)

SvartKaffe
0

Det är en bra fråga. Även SLV:s och den finska databasen Fineli skiljer sig åt så det är inte helt lätt.

För mig som ligger runt 20 gram kolhydrater om dan är det inget jätteproblem men om man behöver strama åt kolisarna så mycket som möjligt blir det ju skillnad.

Inte mycket till vettigt svar, antagligen får man väl höfta till med ett värde mittemellan?

beautifulthing
0

Jag har som regel att jag alltid går efter innehållsförteckningen på själva varan.

Två broccoliknippen t.ex. som odlats på olika gårdar innehåller olika mycket vitaminer, mineraler, energi m.m. Så därför tycker jag de blir mer "rätt" att kolla på innehållsförteckningen för just "den" broccolin som man ska välja. Så är det med alla livsmedel så innehållsförteckningen kan skilja ganska mycket mellan olika märken.

Annamalin
0

Ja, så är det men jag undrar hur säker man kan vara på att det som står i innehållsförteckningen stämmer?

Har själv undrat mycket över just nötter, bl a jordnötter. I tabellerna står det en siffra som jag just nu glömt, men säg 10-11 g /100 g. Men på alla påsar jag hittat är siffran mycket högre, kanske från 15 och uppåt (minns alltså ej de exakta siffrorna).

Som nötälskare gör det här mig bekymrad.

bullmagen
0

Det skiljer beroende vilket märke du väljer, så gå efter just den varans innehållsförteckning.

Är själv svag för jordnötter (som egentligen är en ärtväxt med på tok för höga halter av det inflammatoriska omega-6 fettet). Själv har jag slutat med dessa eftersom de triggade igång sug och jag åt upp hela påsen!!! (300g)

Lycka till och välkommen hit!

frodig
0

#1 Har du sett att Fineli påpekar att det är den digererbara - smältbara - mängden kolhydrater man anger.

Kanske den skillnaden visar sig på fler ställen - smältbara eller inte smältbara.

reamdn
0

Som jag förstått det:

På svenska produkter anger man som på fineli, digererbara kolhydrater. Dvs, kostfibrer räknas inte in.

Standarden är annorlunda i andra länder, så importerade varor eller varor som produceras i flera länder kan använda sig av den andra standarden, att slå ihop alla kolhydrater, nedbrytbara eller inte, i innehållsförteckningen.

alev
0

annamalin: jag tänker också på nötter. skillnaden mellan livsmedelstabellertabeller och innehållsförteckningar  kan verkligen vara stora där.

ska göra som ni föreslår och titta på innehållsförteckningen på själva varan.

tack för alla svar :)