Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 1319 ggr
umbra55
0

Watersoi a la LCHF

Tillagningstid: 30 minuter

Det här behöver du:
3 st fryst laxfilé
5 dl purjolök strimlad
3 port selleri
3 st schalottenlök
2,5 dl vatten
 1 dl vispgrädde 40 % fett
1 tsk kryddor salt o peppar
4-6 tsk kryddor dragon och basilika (torkade)
3 msk smör 80 % fett
0,5 st buljongtärning

Så här gör du:
strimla grönsakerna, lägg dem i en traktörpanna. Skär fisken i sockerbitar och strö uppepå grönsakerna. På med kryddor och örter samt vätska
Låt sjuda under lock tills fisken är klar ca 25 min.
Äts egentligen med vitlöksbaguett men.. vi LCHF:are får ta och klicka på smöret istället.
(Tar ni torsk istället för lax, behövs rejält med smör!!)

19%

75%

6%

0%

kalorier/portion: ca 500

Mervi
0

Låter jättegott, bra med lite nya recept på lax. Tack!

Gittan-Xyz
0

Synd bara att man måste ha buljongtärning.

Amiechan
0

#2 Nejdå Gittan - det går lika bra med hemkokt buljong :)

umbra55
0

Finns inga måsten*S* I originalrecptet ingår 1 finskivad morot också..

Gittan-Xyz
0

Amiechan, jo, men sådan har man ju inte till hands alltid. Det tycker jag är bökigt, att det inte finns någon vettig buljong utan socker och härdat fett att köpa.

Umbra, morot innehåller inget härdat fett, det gör buljongtärning. Morot är trots allt naturlig mat.

Amiechan
0

#5 *klappar tillgivet min frys som innehåller buljong för åtminstone två månader framöver*

Gittan-Xyz
0

Hur har du lyckats med det konststycket? Jag får bara buljong från kälknölar och det är inte så ofta jag gör sådana. Berätta!

Fibblan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder bara Alpnaerings kryddor och buljong.  Köttbuljongen som är i pastaform innehåller 0,2 g kolhydrat per 100 ml (står så)  Däremot så är det 0 %fett i.   Ja vilket fall som helst oavsätt om den innehåller några onyttiga saker för oss, så är den så makalöst dryg så det som tillsätts i maten tror jag knappt går att räkna ut. Jag är helnöjd med den och så smakar och luktar den verkligen gott.

Fibblan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till…

Amiechan
0

#7: Jag håller på att skriva ett recept, så det kommer snart :)

# 8 & 9: Även den innehåller natriumglutamat, så det får vara för mig :)

Mervi
0

Det är glutamatet som är boven, jag äter inget med glutamat i. Det kan heta smakförstärkare eller ha ett nummer E621-E625. Helt onöddig tillsats med massa elaka biberkningar. Kolla på Annikas sida.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=glutamat

Fibblan
0

ok, ja det är så lite så jag kommer fortsätta. Men är man känslig så är det ju inte bra.

umbra55
0

*S* Nä, men jag ändrade receptet då också. Det går säkert att äta den helt utan buljongtärning.

Mervi
0

Det går säkert hur bra som helst utan buljongen. Grönsaksfonden från Bong innehåller inte glutamat, men kanske där är socker. Har inte kollat.