Ännu en undran
När man läser på t.ex. netdoktor om diverse hjärt och kärl sjukdomar så står det ju nästan på alla att man ska undvika fet och salt mat för att förhindra sjukdomarna från att uppstå.. men har dom några som helst belägg för detta?
Det känns väldigt jobbigt att inte kunna "lita" på doktorer och förebyggande syften.. :(

Väldigt mycket av dagens kostråd har ingen som helst täckning i vetenskapen..
Det mesta verkar ha kommit till genom allmänt tyckande och diskussioner mellan eminenser och inte sällan genom jordbrukspolitiska hänsynstaganden..
När vi ber livsmedelsverk bantningsprofessorer och dietister om de vetenskapliga underlagen till dagens kostråd blir det utan undantag pinsamt tyst

Jag har haft lite mailkorrespondens med en dietist där jag berättat om mina besvär med tarmen (och lite annat) och hur det totalt försvann när jag slutade med kolhydrater/fibrer och gick över till en fettrik kost (enligt vad många här äter).
Hon är glad för att jag mår bra men hävdar att hon tror att vi (människor) behöver äta mer fibrer - ingen riktig verklighetsanknytning alltså, eftersom om jag skulle följa de råden så skulle jag omdelebart få tillbaks mina besvär.
De som har till jobb att hjälpa människor till en bättre hälsa genom kostråd har mycket svårt att ta till sig att dessa råd inte fungerar nåt vidare, de har heller inte så bra koll på hur kroppen fungerar. Hade en intressant diskussion med 2 hemkunskapslärare häromdan - varav den ena har magbesvär, trötthet och inte äter fett men mycket fibrer..! De kände inte ens till de grundläggande kroppsfunktionerna (cellbildning, åderförfettning, blodsockrets inverkan på fetbildning etc).
Så - det gäller att tänka själv, läsa på och se vad som man själv mår bäst av…

"Hon är glad för att jag mår bra men hävdar att hon tror att vi (människor) behöver äta mer fibrer "
Det är ju det som är så märkligt. - Jamen så fint att du är frisk, men jag tror att det är bättre för dig om du äter den maten du blir sjuk av….Hur tänker de?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jo - det är knepigt…. Måste tillägga att vi hade en trevlig diskusison - jag och dietisten alltså, men vi har ganska olika uppfattning.
Om man har skaffat sig en utbildning och sen tillbringat ett helt yrkesliv med att föra fram kostråd så ska det mycket till för att omvärdera dem… Jag vill inte anklaga dietisterna för det…däremot professorer, livsmedelsverket och andra som står högre upp i "värde"kedjan ger jag gärna en känga. Dietisterna kan jämföras med en busschaufför, ingen anklagar väl busschauffören för att han/hon kör sin linje - och har man hoppat på fel buss så byter man! Det är likadant med dietister - de säger det de har blivit tillsagda att säga - och det är ju bara att strunta i det och hoppa på en annan buss!! 
Kostråden och deras förespråkare börjar likna en religion (sekt?) och vi vet ju hur många krig som utkämpats i religionens namn…