Önskar riktilinje
Jag skulle vilja veta ungefär hur mycket kolhydratar jag bör äta per dag för att gå ned i vikt. Första veckorna rasade det, men nu har det stannat. Hur tar man reda på det?
Jag är 160cm och väger 63kg. Min normalvikt är 54kg (jag är kort och har tunn benstomme). Äter inga mediciner, men motionerar inte heller nämnvärt. Jag äter en del grönsaker (mest tomat, isberssallad, brocolli och blomkål), men också mycket fett och protein. Jag har dock ett beroende av ligthläsk som jag inte lyckats bryta. Beror det på det? Jag gick ju ned i början även med lightläsken. Vissa säger upp till 50g kolhydrater/dag och jag äter inte mer än det och ändå har vikten avstannat. Hur mycket bör man äta?
Någon som vågar sig på en gissning?
Det är svårt att gå ner de sista kilon. Jag vet inte hur mycket du kan äta, du får testa själv. men 50 gram kolhydrater låter mycket om du vill gå ner i vikt.
Kan du skriva hur du äter en normal dag så kanske någon kan titta på det.?

En ganska vanlig gräns brukar vara 20g kolhydrater per dag. Men som Mervi säger så är detta väldigt individuellt. Och det kan också handla om typen av kolhydrater. Många klarar mängden grönsaker bättre än mjölkprodukter (smör undantaget) till exempel.
När man har så få kilo att gå ned så kan det vara lite knepigt. Det kan hända att du blir tvungen att dra ned på matmängden också för att se resultat.

Jag äter ca 1000-1400 kcal om dagen, så jag tror inte det är matmängden. En vanligen dag äter jag:
2 ägg, en skvätt grädde och några skivor rökt kalkon. Te, med en liten skvätt lättmjölk och en sukett.
Quornfärsröa med lök på salladsbädd med tomat och mozzarella och creme fraich/majonäs röra.
Lax med grön sparris kokt i vitlöksmör, kall sås på majonäs eller creme fraich, lite grönsallad eller tomat. Lightläsk (tyvärr).
Sen jag började äta LCHF är jag inte hungrig speciellt ofta vilket gör att matmängden minskat också. Ibland hoppar jag över frukost. Är det ok?

Nä, det låter som ganska lite mat. Får du i dig tillräckligt med protein? Har du satt in siffrorna i minmat så att du har fått en E%-fördelning.

Jag vet inte… kanske inte? Detta är en dags ätande för mig. Då är jag riktigt mätt och har ätit ganska stora portioner.
Energi kcal:
819,10
Energi kJ:
3234,95
Proteiner:
63,09
Fiber:
6,27
Kolhydrater:
13,59
Vatten:
364,87
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
56,33
Kolesterol:
238,79
E-mättade:
14,86
Mättade:
27,92
F-mättade:
8,53
Vitaminer:
A:
299,00
B1:
0,39
B2:
0,57
B3:
15,10
B6:
1,14
B9:
176,55
B12:
2,02
C:
82,05
D:
1,60
E:
3,64
Mineraler:
Fosfor:
718,90
Järn:
3,86
Kalcium:
446,85
Kalium:
1195,90
Magnesium:
114,00
Natrium:
855,80
Selen:
27,18
Zink:
7,47
130g Blomkål fryst10g Vispgrädde 40% fett10g Ost hårdost 31% fett30g Kalkon kokt50g Kycklingbröstfilé u skinn wokad strimlor rapsolja50g Wokgrönsaker Asiatiska wokade i rapsolja20g Räkor20g Isbergssallat20g Gurka50g Entrecôte nöt stekt15g Valnötter20g Blomkål fryst40g Ost hårdost 38% fett30g Vispgrädde 40% fett5g Lök gul fryst50g Quornfärs
819 kcal är så lite att det nog kan få kroppen att gå på sparlåga. HAr du vägt allt så att du vet att det stämmer, eller höftar du? Försök öka på med fett. En ostrulle med smör på till mellanmål skulle nog hjälpa. Eller en bit camembert då och då. Om du inte sportar är proteinmängden ok (1 g protein/kilo).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag väger allt. Det ser väldigt lite ut kalorimässigt det måste jag hålla med om, men jag äter ju till jag är mätt. Älskar dock den här dieten när man får rådet "ät mer camembert" :)
Tror ni lightläsks-beroende spelar någon roll i det här sammanhanget?
om du inte får sötsug av lichtläsken så tror jag inte att den spelar så stor roll.
Enligt din beräkning i MinMat så äter du för litet fett och därför blir även energiintaget för lågt. Får kroppen för litet enerji så sparar den allt som går och vikten går inte ner.
Försök anpassa litet så att fett%=protein +kolhydrater%
Drygt 800 kcal är för lite, absolut, du hamnar antagligen i svältspannet. Även om du äter tills du blir mätt så är ett sätt att öka kalorimängden att tillsätta extra fett, antingen på/i maten eller också cocosfett/smör i kaffe eller thé. Inte så läbbigt alls som det låter:O)
Svält gör att kroppen lagrar varenda uns den får i sig så det är definitivt anledningen till att du inte går ner i vikt.

Mera fett säger jag oxå. Du kanske behöver öka lite försiktigt, gradvis, men så länge du inte börjar må illa av det så är det bara att köra. Kanske kommer hungerkänslorna ikapp så småningom.

Mindre än 1000 kcal om dagen är lite det tycker jag också, men om man tittar på andel fett så är det över 50 %. Jag tycker det är mycket, men tydligen så är det inte tillräckligt för jag har ju stannat i vikt. Jag ska prova att lägga till mer fett. Ostrulle till mellis kan jag nog klämma in och lite mer grädde. Vilken procent fett bör jag sikta på under en dag?
Många ligger på 75% fett. Och du behöver nog inte lägga till så mycket för att komma upp i den nivån. Några mellanmål och lite grödde kanske. Men du måste också vara beredd på att det kanske inte går hur enkelt som helst att gå ner de där kilona. Du har inte långt ner till BMI.
Det som talar för dig är dock att du inte har vägt så mycket, även om skriver att du har bantat en del (kollade på din sida och gissade att det du anger där är ditt All Time High). Och det talar för dig (som kort och finlemmad) att du blir mätt med en ganska låg kalorinivå. Det ska bli väldigt intressant att följa dig. Lycka till!!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tack för alla svar! Tog fram SSS bok med recept igår och ikväll ska här handlas fett :)