Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1470 ggr
bubbelbubbel
0

förklara för mig.

jag tror tyvärr ni måste förklara för mig, jag förstår inte riktigt…

kosten ni alla (?) verkar äta, vad går det ut på ?
vad är det ni tar bort/lägger till ? verkar ju handla mycket om fett…

jag är ju inte riktigt haj på saker och ting, det är ju rätt nytt alltsånthära….;P

Tilda-T
0

Gå in och läs på Annika Dahlqvist blogg under kostprogram så får du de svar du behöver!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

umbra55
0

Vi tar bort kolhydrater i möjligaste mån och ersätter kalorierna vi missar där med fett, därför att fett inte lagras, då det krävs kolhydrater för att fettlagring ska ske.

Vi äter inte heller MER proteiner. därför att överskott på proteiner omvandlas till sockerarter så som kolhydraterna gör, och ger fettlagringsproblem.

Det värsta man kan göra som överviktig är att äta kolhydrater och fett ihop, så det är numera byebye till såna kombinationer. Vill du läsa mer är Annikas blogg bra liksom litsfelts "Fettskrämd-blogg" Allt går ut på insulin, kan man säga.

MegN
0

Ett annat problem med att äta mer protein - dvs missförstå att detta är en högproteinkost - är att protein i stora doser faktiskt är höggradigt giftigt för kroppen! Och det är antagligen den "detaljen" som gjort att folk har kunnat påstå att Atkins diet är hälsovådlig - vilket den faktiskt är om man kör lågfett + lågkolhydrat dvs högprotein! En lågkolhydratkost MÅSTE ALLTID vara en högfettkost! Väldigt viktigt!

För gammal viktväktare etc är det kanske lättare att tänka på att skära ner på kolhydrater men "glömma" att man måste öka på fettet - dvs man hamnar i högproteinfällan - och det är inte hälsosamt.

Det finns många siffror på hur många energiprocent som bör komma från fett, Sten Sture kör ju 75-20-5 fett-protein-kh. Från en som kör "rovdjursdiet" dvs inga grönsaker etc alls hörde jag 80-20 fett-protein (med en kommentar om att man i vilket fall som helst aldrig ska röra sig under 60 E% fett, dvs 40E% protein).

Vad gäller energiprocent kan det vara lite jobbigt att räkna fram, jag vet att jag läste någonstans i Sten Stures bok om vad det innebär i gram. Men eftersom 1g fett motsvarar ungefär 9 kcal, och 1g protein eller kh motsvarar ungefär 4 kcal, så blir ju fördelningen i gram räknat ungefär 8:6:1 (för 75:25:5). Det tycker åtminstone JAG är enklare att räkna. Sten Sture hade en ännu enklare tumregel i sin bok: mängden fett i en måltid ska alltid vara större än (helst rejält större än) mängden protein + mängden kh.

För att fortsätta babbla siffror så säger ju många att man absolut inte ska äta mer protein än 0,8-1 g per kg normalvikt (dvs om man väger 100kg men anser att ens "normalvikt" är 70, då ska man räkna enligt 70kg - dvs  56 till 70 g protein per dag). Dessutom tror jag att normalbehovet för en person som inte styrketränar faktiskt ligger lägre än så… Kroppen har nämligen en förmåga att spara på aminosyror (=protein) om kosten innehåller för lite.

Ooops, nu känner jag att jag hamnade i "föreläsningsläge" där…  Antagligen lika mycket riktat till mig själv - det är faktiskt väldigt svårt att ställa om sig till det här tänkandet. Och ännu svårare att få tänkandet att fungera i vardag och praktik. Just matvanor är så inrotade, rent socialt, att det kan kännas väldigt jobbigt att gå emot det "man fått lära sig". För "mamma sa ju"… och allt sånt. Mina egna värsta situationer är inte hetsätning etc (de har jag faktiskt inte upplevt efter den första invänjningen till LC, tidigare kunde jag sannerligen hetsäta mat - pasta, pasta pasta…) utan sociala situationer. Trots att jag egentligen inte vill, rent intellektuellt, ta något av den mjölstuvade såsen, eller salladen med majs,ärter m.m. så gör jag det ändå - när jag är borta och blir bjuden etc. Jag hoppas att jag en dag har nått så långt att jag helt öppet och naturligt kan förklara att jag äter på ett speciellt sätt. Och ännu mer hoppas jag att den dagen kommer när jag då inte genast måste försvara mig och mitt sätt att äta…!

Det kändes faktiskt rätt fånigt att stå och förklara hur hormonerna i kroppen fungerar, för min gamla faster som upprört (men kanske i all omtanke) ifrågasatte om inte min kosthållning var ohälsosam…! Inte tusan trodde hon på ett ord av vad jag sa, och blev dessutom arg för att jag använde termer hon aldrig hört förut… Jag blev anklagad för att tala nedlåtande till henne, vilket jag inte tyckte jag gjorde… Det kändes som om jag skulle behöva en helt ny uppsättning argument, just för de tillfällena. Att snacka insulin och ketoner etc med en frisksportare, är en helt annan sak.

Jag håller fortfarande på och läser "The Bears" visdomsord (en väldigt innehållsrik sida) - och jag tror att jag håller på och hittar lite nya argument som förhoppningsvis inte betraktas som nedlåtande och "intellektualiserade".

Ja, just ja. Länken dit är:  http://activenocarber.myfreeforum.org/ftopic22.php

AnnK
0

#3: en möjligen lite korkad fråga. du skriver: "mängden fett i en måltid ska alltid vara större än (helst rejält större än) mängden protein + mängden kh". Gäller detta energimängd eller faktisk mängd? det blir ena stora smörklickar det…

AnnK
0

#3: skriver "Dessutom tror jag att normalbehovet för en person som inte styrketränar faktiskt ligger lägre än så… Kroppen har nämligen en förmåga att spara på aminosyror (=protein) om kosten innehåller för lite."

Detta tycker jag är mycket intressant i förhållande till en envis dietist (iofs lowcarblowfat) som jag gick till, som menade att jag behövde öka mitt proteinintag för att hjälpa kroppen att rensa sig själv. Nu på LCHF upplever jag att detta tas hand om mycket av det ökade fettintaget.

Är det någon som har någon uppfattning om hur lite proteiner man kan ligga på?

MegN
0

#4: Eftersom den tumregeln utgår ifrån siffrorna 8:6:1 (grovt räknat) så är det faktiskt gram!

Men eftersom t.ex. kött faktiskt inte innehåller så himla stor procent rent protein (kan inga siffror just nu) behöver inte smörklicken bli så överdrivet stor…

MegN
0

#4: Kollade upp %siffrorna på www.markazits.com, och det ligger på 17-22% på både nötkött och gris. (Stekt bacon hamnade på 36% protein, av någon anledning, och 24% fett - inte alls så bra som jag hade trott alltså…!)

MegN
0

För att fortsätta räkneleken:

Om man äter 200g entrecote (9.5% fett, 19.9% protein) behöver man alltså komplettera med minst 20g fett - dvs 25g smör (eftersom smör innehåller 80% fett). En matsked alltså.

Om du äter några kolhydrater till (t.ex. sallad) behöver du ännu mer fett (men då kan man ju ta det i form av olja på salladen…).

Amiechan
0

#7: nä, bacon måste man se till att ta vara på fettet för att inte missa fettet… Minns att jag åt bacon rätt ofta som viktväktare - ordentligt avrunnen på hushållspapper. (*suck…*)

AnnK
0

MegN: TACK för uppklarandet av detta! Jättebra!

Mervi
0

Jag steker baconet först och sedan äggen i fettet så tar jag vara på fettet.

Kia
0

*11 Så gör jag med….. Glad