"min matsedel"
hej jag tänkte skriva upp min "matsedel" här och skulle bli tacksam och ni kunde "rätta" den eller säga till om det är nått jag borde undervika, sen får ni görna fortsätta med att fylla på eran egen matsedel
Frukost; meze yoghurt med linfrön el. hallon
lunch; blir det som serveras i skolan
middag kyckling med gräddochdragon sås med kokt brocoli till, där i mellan har jag druckit varm choklad alá LCHF och jordnötssmör 9.9 kolh per 100 g, jordnötssmöret kanske inte är bra, eller ?
och sen undrar jag när jag äter ägg mår jag illa, vänjer man sig eller bör jag inte äta det, eller åtminstånne inte lika ofta, brukade äta ägg och bacon till frukost förut
tacksam för svar
snälla, är det ingen som kan hjälpa mig ?

Ta det lugnt och känn efter vad du mår bra av. Äggen - hur mår du dåligt och hur är de tillagade? Själv kan jag tycka att kokta ägg är svåra att få ner ibland, stekta brukar gå bättre.
grejen är det att jag inte går ner, midjemåttet går snarare uppåt och jag tränar fotboll ca 4-5 ggr i veckan. borde inte stämmma eller hur ?
Jag har börjat få svårt att äta ägg (de växer i mun usch) men har till frukost börjat koka två ägg som jag mosar med smält smör och en klick majonäs över det går bra Men du kan vara allergisk mot ägg så kolla upp hur du mår när du äter vissa matvaror.Kram

Men behöver du gå ner i vikt då?
Hur länge har du ätit LCHF? Vad är det som serveras il skolan, innehåller det mycket kolhydrater så är det svårt att gå ner i vikt.
jag har ätit i ca 3-4 veckor och jo jag behöver gå ner i vikt, eller tappa ca 5 cm.
i skolan serveras det ofta kyckling,köttferssås och sånt som jag tar utan ris,potatis,pasta och dyl.
jag äter alltså "chark"produkterna, det serveras även fil i skolan, men olika filer varje dag och står ingen näringstabell på dom, ska jag äta det ist för maten, och är det ok med lite mysli med russin,pumpafrön och havregryn ?
DU borde kanske skriva hur lång du är, hur mycket du väger osv? Det kan vara skillnad på hur mycket man svält kroppen tidigare, om man ätit fettsnålt eller levt på pulver en tid - då kan kroppen ha svårt att gå ner.
Vissa som inte har mycket att gå ner har också svårt, beroende på att kroppen kanske inte vill gå ner lika mycket som man själv vill…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det är bättre med köttfärs, kyckling och sås och litet grönsaker än fil och müsli. jordnötssmör är inget vidare, mycket kolhydrater.
Berätta gärna mer om dig själv; ålder, längd o vikt, hur du mår mm .
Hur gammal är du?
jag är 14 år är 155 cm lång och väger runt 50-53 beroende på vilken tid på dygnet om man säger så ;)
och ajg har inte haft några "dieter" innan
Matildaas, om du är 14 och kör fotboll 4-5 gånger i veckan så är vikten definitivt helt ok till din längd. Du har massor av musker, och de väger. Och vad du än gör: Fokusera INTE på att gå ner! Du har troligen inte växt färdigt och om du bara äter så som det föreslås ovan så kommer du att växa i din midja snabbt som bara den.
Det är toppen att du börjar äta sunt redan nu, dock. Du kan undvika potatis, pasta, bröd och ris i skolan och annars, men för övrigt verkar du äta OK. Se till att du blir mätt. Ät gärna en hel del ost, eftersom din växande kropp behöver det som finns i osten. Ost är ett bra mellanmål!
Kram! /Maia
PS. Det är väl ingen tröst, men när jag var så gammal som du trodde jag att jag var tjock. Men det var jag inte. Inte alls. Hade ungefär din längd och din vikt. När man ser på korten ser man att jag inte alls var tjock. Jag var smal.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag tycker det låter som du har en normal och bra vikt. Dessutom tränar du ju mycket.
Du är ju väldigt ung så jag hoppas inte du fokuserar för mycket på vikten, för det kan snabbt och lätt gå åt fel håll och tankar.
Menar inget illa, är bara rädd om dig.
Du har ett BMI på 20,8 till 22,1 och gränsen till övervikt är 25.
Eftersom BMI inte tar hänsyn till hur mycket som är fett eller muskler och du dessutom tränar så mycket som du gör, så kan du kallt räkna med att du inte har någon övervikt.
Om du vill få ett mindre midjemått och forma om kroppen, så kanske du snarare skulle satsa på en ny typ av träning istället för att försöka gå ned i vikt- t.ex dans, Pilates eller simning som ger långa, smidiga muskler och en bra hållning. (Därmed inte sagt att du ska sluta med fotbollen!)
jo jag förstår men jag är inte orolig över vikten utan midjemåttet, det är där allt lägger sig och så har jag en ganska stor dubbelhaka som man inte kan träna bort utan bara lägga om kosten, men ungeför hur många kolh borde jag ligga på om dagen ?
tack för all hjälp :)
det är ju inte så att jag är extremt strikt men jag försöker med ris,potatis eller pasta så lite som det går och äter först kött och det mest kolhyderatfattiga på tallriken och inget godis förutom recepten här på siten.
/matildaas
Att man har en putande mage kan hänga ihop med för mycket mjölkprodukter (vanligen mjölk, filmjölk etc.) som kan ge en uppblåsthet, men också att man faktiskt har en muskelplatta i buken som är otränad oavsett fettmängden som eventuellt sitter där. Men om du tränar fotboll har jag en känsla av att ni kör en hel del situps? Att man har en putande mage kan hänga ihop med för mycket mjölkprodukter, men också att man faktiskt har en muskelplatta som är otränad. Men om du tränar fotboll har jag en känsla av att ni kör en hel del situps?
När det gäller dubbelhaka, så känner jag igen känslan. Jag brukade smälla mig själv under hakan med handens undersida för att inte ha dubbelhaka…
Men det finns faktiskt mycket som en riktigt god hållning hjälper mot. Den som upplever att den är tjock och klumpig tenderar att krypa ihop i hållningen, nästan som för att dölja sig. Och då putar magen och det mjuka skinnet under hakan hänger. Genom att sträcka på kroppen, dra tillbaka axlarna och sträcka på halsen får vi däremot en mer självsäker utstrålning… och en bättre kroppsform. Tänk balett… eller yoga… eller drottning. Håller med Magma om att du skulle kunna köra lite dans (eller yoga) om du hinner för fotbollen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
aah tack så jättemycket, så mezefrukosten kanske man bör variera med tex. nötbrödet eller :)?
och jo absolut, vi har mycket och ganska hård fys, men det är just det dära med dubbelhakan, någon som har ytterligare tips :)?
#18 Det taskiga med dubbelhakor är att de inte enbart beror på ens egen vikt. Det finns många vältränade och normalviktiga som har dubbelhakor på grund av generna, inget man kan göra något åt, helt enkelt. Utifrån vad du sagt om din vikt och längd tror jag att du hör till den senare kategorin?
okej, men på nått sätt borde man väll kunna få bort den :)?, el förminska åtminstånne