Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 1968 ggr
hippiegirl
0

De sista kilona!!

Jag själv har inte speciellt många kilon att bli av med, ca 5. Men ska jag erkänna så är jag livrädd att äta denna kost, eftersom jag länge har skytt fett som pesten. Men jag har iaf ätit LCHF i snart 2 veckor och jag har inte sett någon skillnad än direkt. Men hur som helst är jag rädd att jag börjar gå upp i vikt eftersom jag äter så många fler kalorier nu. Jag skulle gärna vilja höra om det är någon mer som börjat äta så här fast man inte varit väldigt överviktig från början. Finns det några bra tips, tex riktlinjer på hur mkt man ska äta?

zpider
0

Hej hippiegirl!!

Jag är som du…eller var rättare sagt fettskrämd, men det går över..man märker ganska snabbt att man mår bättre av riktigt fett. Man ska ju sluta äta när man är mätt, men man ska ju äta ordentligt med fett och protein. Har du inte många kilon att bli av med kanske kroppen är nöjd med hur du är.

Det viktigaste är ju att man ska må bra, inte tex vara svinförbannad pga  att blodsockret åker " berg och dal bana ".

Hoppas att det går bra för dig Skrattande

Uttelille
0

Jag behövde bara gå ner ett par kilon, men nu har jag gått upp 2 kilon istället. Men jag vet varför. Jag har ätit massa mat och ost och grädde + varit nervös. Så det är bara mitt eget fel.

Annars tror jag denna kosten är den ultimataRäcka ut tungan bara man följer sina hungers/mättnadskänslor.

Jag tror du kan vara lugn, men märker du skillnad kan du ju börja kolla över intaget.

hippiegirl
0

Ja, det där med att äta när man är hungrig är ganska svårt. Tror tyvärr jag har sabbat de där stackars hungerskänslorna, och jag är nog inte ensam. Man har för många ggr låtit bli att äta när man är hungrig och ätit för mkt när man är mätt.

Det är så ofta jag tror jag är hungrig, eller snarare, jag ÄR hungrig, så känns det iaf. Men min kille säger att det är omöjligt eftersom vi precis ätit en stor middag. Men det känns som jag börjar bli bättre och bättre på det där. Helt galet vad man kan ställa till det i sin kropp!

Uttelille
0

#3 Ja, det där känner jag helt igen! Om att tro man är hungrig!

beautifulthing
0

hej! Jag väger runt 58 till mina 166cm och jag skulle vilja gå ner några kilon, precis som du. Jag har med nyligen skrotat de gamla livet och börjat äta LCHFkost. Blivit väldigt överraskad, har inte gått upp något (ÄN) men känner mig mycket slankare. Så jag har nog byggt lite mer muskler kanske.

Hur går det för dig?:)

DrAnna
0

Har man inte så mycket övervikt så är det inte säkert att viktminskningen kommer som ett brev på posten. Kroppen vill kanske något annat än man själv… Minska på matportionerna dvs kaloriinnehållet samtidigt.

beautifulthing
0

Tack dr Anna, det ska jag göra. Är så ny med kosten så jag räknar med att de tar någon vecka till att hitta balansen på rätt mängd fett. Och denna veckan blev de en bit kalas LCHF-tårta och vin, men nästa vecka ska jag köra hårt

hippiegirl
0

Jo, det är väl det jag varit inne på också, att minska lite på portionerna, nu när jag vant kroppen att "gå på" fett och proteiner. Kanske börja röra mig lite mer också.

Men beati….vi får hålla kontakten, och kolla av hur det går för varann. Jag har tappat ett par kilo faktiskt, men jag tror det är mest vätska, och att jag slipper alla gaser  som man får när man trycker i sig en massa fibrer.

DrAnna
0

Är man inte överviktig i ordets egentliga bemärkelse så är det nog inte så lätt att gå ner i vikt på LCHF. man går oftast ner till tänkt normalvikt,dvs vad kroppen tänkt anpassa sig till. Kosten har ju dock en del andra fördelar. Dessutom så ger protein-och fettrik kost en tydligare och längre mättnadskänsla som kan vara bra för många som tror eller känner sug att  äta ofta.

beautifulthing
0

Ja, jag behöver inte alls äta lika ofta nu som förut. Var till och med på väg att skippa middagen eftersom jag egentligen inte var hungig men tog lite ändå. Imorgon tänkte jag ta mig en powerwalk innan frukost och sen blir det styrketräning innan lunch. De känns jättekul att man orkar så mycket mer fast jag tycker man äter mindre och mer sällan.

rebens
0

Min erfarenhet är att man i början av omläggningen har kvar sitt gamla ätbeteende och äter bara för att man ska äta. Har hållit på sen julas och har de senaste månaderna minskat mitt intag av mat och äter numera bara när jag är hungrig.

Är inte överviktig (60 kg till 170 cm lång) utan äter detta för att må bra, vilket jag också gör. Har inte gått upp något trots mitt stora fettintag.

Har en liten volang runt midjan som har minskat med 5 cm sen jag började. Även en putmage som jag gärna vill bli av med. Det verkar ta sin lilla tid, men eftersom jag fått så mycket andra hälsovinster så kommer jag att fortsätta.

Så lycka till med era extrakilon, strunta i vågen och ta fram måttbandet. Muskler väger mer än fett som ni vet. Det verkar ta längre tid när man bara har några kilon att bli av med.

hippiegirl
0

Tack för alla svar!

Jag funderar faktiskt på att dra bort vissa saker ur min nuvarande kost och lägga till lite bättre kolhydrater. Men nu är man ju rädd att man ska dra på sig en massa vikt för det ist. Men typ ta bort bacon och endel ost, och lägga till fullkornsprodukter, fast i måttlig mängd och mkt grönsaker.

Vad tror ni, helt galet? Jag vill ju kunna äta balanserat och må bra..

Frualbertsson
0

Jag tycker att du äter mer balanserat nu med bacon och ost än om du stoppar in fullkornsprodukter och grönsaker. Grönsaker är inte fel, men de ger mer gott för ögat än gott för kroppen. Fullkorn är det många som blir dåliga i magen av, jag skyr det numer för jag märker att jag får problem med magen + att mitt sockersug går igång på bröd.

Fast än en gång, alla är vi olika. Du kan ju alltid testa i smått och se vad som händer. Det går ju allitd att gå tillbaks igen =)

odezza
0

hippiegirl, du skriver att du bara har ätit LCHF-kost i 2 veckor! Det är alldeles för kort tid att dra några slutsatser av. Den första omställningen tar ca 3 veckor (kan dock variera). Och SSS skriver att det tar ca ett halvår, innan omställningen är "fullbordad"

Personligen tror jag att det är viktigt att inte göra några avsteg i början, typ fullkorn, då stör man bara omställningen… Jag väntade åtminstone 3 månader, innan jag för första gången provade att äta pasta igen. Och då kände jag att jag inte mådde bra av det.

I början var jag väldigt hungrig, och åt ganska mycket. Jag lät kroppen bestämma. Efter några månader hade kroppens hunger- och mättnadskänslor normaliserat sig, och nu, efter snart 2 år äter jag ganska lite, men är mätt och belåten ändå. Vissa dagar är jag hungrigare, då blir det 3 mål, annars bara 2 mål om dagen…

Jag vägde 50 kg (till mina 156 cm) då jag började, gick till en början ner till 43, gick sedan upp igen till 52, nu ligger jag på 50 igen, men med mycket mer muskler än då jag vägde 50 kg för 2 år sedan… Jag litar helt på att min kropp reglerar vikten själv, så länge jag äter som jag ska. 

Jag tror inte att LCHF är en metod för att snabbt bli av med de sista kilona, men på lång sikt (i mitt fall snart 2 år) så får man den kropp man är avsedd att ha. Vilket kanske inte är detsamma som man tänkt sig… men i mitt fall innebär det smalare midja, bredare höfter, och en mage som långsamt blir plattare…

Och tyvärr tror jag att det finns risk för att många som bara är ute efter att snabbt gå ner några kilon till sommaren, och ger upp för tidigt då man inte får det snabba resultatet, missar alla långsiktiga hälsovinster, inklusive viktreglering plus bättre hälsa, ork och energi… men jag skickar för säkerhets skull med brasklappen, att det kanske inte gäller för riktigt alla individer, då vi ändå är olika. Men det vet man ju inte förrän man har testat, kanske så länge som ett halvår…  Glad

"still lost in space and time"