Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2359 ggr
Empe
0

Gram/Energiprocent???

Vilket ska man hålla sig till? Mängd kolhydrater i gram räknat eller energiprocent ?

Te.x. Jag äter kanske 30g kolhydrater en dag men när jag räknar energiprocent blir det bara 5% av totala intaget den dagen. Är det ok då jag är på 5% eller äter jag för mycket med tanke på de hela 30 grammen kolhydrater?

Enligt SSS borde jag köra 50+varianten med endast 12 kolhydrater per dag men så kan jag inte leva just nu så jag försöker lära mig att äta runt 20gram max.

Så vad ska jag stirra på mest? Antalet gram kolhydrater eller energifördelningen?

Förvirrad nybörjare…

Mona-Stina
0

Jag går efter gram per dag.

Mervi
0

Grammen är lättare att hålla reda på. Procenten visar bara fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater. Grammen är mer kongreta.

DrAnna
0

Sannolikt äter du för mycket eftersom 30g kolhydrater är 5% för dig.

Men jag tycker att du ska ta en sak i taget.

Börja med att minska på kolhydraterna så att du vänjer in dig och sen kan du titta närmare på energiprocenten. Skaldemans 50+ är ju bra men kanske inte så lätt att rivstarta med.

Empe
0

Antingen är jag trött eller ändå helsnurrig… det är många begrepp i detta! Generad Jag har läst SSS flera gånger och trodde jag fattat men… nu står det still här i viktnedgång efter att ha rasat 4kg första veckan och ytterligare 2 andra veckan. Och då kommer… TVIVLET! Har jag förstått något över huvudtaget???

Jag har ätit ca 20-40g kolhydrater under dessa tre veckor jag försökt ätit enligt LCHF. Denna mängd blir till mellan ca 4-8% av mitt intag som i sin tur har landat på mellan ca 2000-3000 kalorier. Jag väger hela granna 173 kg just nu till ca 182cm. Alltså behöver min kropp ca 3000 kalorier bara för att fungera en stillasittande dag (arbetar inom LSS och hemtjänst så bara arbetsdagen hamnar på ca 6000 steg i genomsnitt), om jag förstått saken rätt - äter jag mindre borde jag enligt andra kaloriräknande dieter gå ner.

Är det kallt antalet gram kolhydrater jag ska rikta in mig på? Inte bry mig om vare sig energiprocent eller totalt kaloriintag per dag? Om jag bara tittar på kolhydrater i gram, behöver jag inte bry mig om andel fett och protein? Så länge jag kan hålla kolhydraterna lågt (ca 20-25) kan jag äta fett och protein "hur som helst"? Ingen risk för "överätning"?

dahlith
0

Som jag har fattat det så ska du helst ligga på under 20 g kolhydrater. Till det ska du äta protein minst 1g per önskad vikt i kg (alltså om du vill väga 100 kg så ska du få i dig minst 100g protein).

Sen ska du "plussa" ihop kolhydraterna med proteinet.

Låt oss säga att du äter 20 g kolhydrater och 100g protein. Det blir 120. Mängden fett ska överstiga detta tal rätt så mycket. Vet inte exakt men den ska vara 75% av hela matintaget.

Så visst kan det bli lite räknande i energiprocent också om man är petig.

Själv håller jag mig bara under 20 g kolhydrater och sen försöker jag se till att få tillräckligt med protein i mig. Antar att du äter kött och då har du säkert inga problem att få tillräckligt med protein i dig.

Kanske tvärtom att du får för mycket protein i dig. Som jag har förstått det så kan det vara så att om man äter för mycket protein så kan det omvandlas till insulin ( eller om det var något annat…???) och att kroppen då använder det som bränsle först innan det äter av fettdepåerna

Vet inte om det blev klarare. Har själv bara hållt på i 4 månader och jag lär mig nytt varje dag (synd att jag inte kommer ihåg allt jag läser bara). Flört

Lycka till!

Empe
0

Tack för ett svar! Ska framför allt koncentrera mig på att titta på grammen.

#5 Tack för pedagogiskt svar! Jag har nu äntligen lyckats räkna ut att jag behöver 20g kolhydrater, 100 g protein och hela 360g fett. 

Vad jag kan se från min matdagbok jag för härinne så har jag några dagar lyckats klämma i mig alldeles för mycket protein faktiskt!

Jag måste alltså ej överstiga 20g kolhydrater, ej överstiga ca 100g protein och klämma i mig 360g fett. Mmm måste kolla mer på kolhydraterna och proteinet för att få kläm på det här tror jag!

Tack för all Er hjälp!!!

dahlith
0

Du har nog tolkat det rätt så bra nu. ;)

Jag kan nog också tro att du fått i dig lite för mycket protein. Lätt hänt när man äter kött.

Som jag har förstått det så får man i sig 20g protein per 100 g kött. Är du med?

Jag hoppas att du vet att Min Mat finns, där du kan registrera allt det du äter och sen få en sammanfattning av dagsinnehållet.

Mycket bra sida när man är lite osäker på vad man får i sig!

För en som är helt ny, så brukar man rekommendera ett tillskott av magnesium, åtminstone i början.

Empe
0

Ja jag satt just och tittade på mina värden jag sparat i MinMat… mycket protein… jag har nog inte tänkt på hur mycket det finns i kött. Och nu gick det upp ett ljus för mig, hur otroligt mycket fett man måste äta hela tiden! Undra på att ni stoppar kokosfett och smör i kaffet!*S*

Så nu förstår jag varför jag egentligen inte behöver räkna kalorier, tror jag.. ; Jag utgår från antal gram protein jag får äta (eftersom det bestäms av vikten jag vill uppnå, 100 faktiskt, plus att inte överstiga 20 gram kolhydrater eftersom förbränningen är bättre på den nivån och därför slutledningsvis får jag, måste jag, äta 360 gram fett.

Jag använder MinMat men har inte vägt den mat jag äter utan försöker använda ögonmåttet för att kolla på ett ungefär hur värdena ser ut. Magnesium äter jag sedan tidigare pga kramper i benen nattetid.

Vilken tur att detta forum finns där man kan få snabb hjälp när man ramlat in i okunskapens dimma! Tack!

magma
0

#0: Jag räknar främst gram. Eftersom du har en relativt stor övervikt så kan du kanske räkna med att du är insulinresistent, och då kan det vara så "illa" att du måste tänka extra mycket på antalet gram kolhydrater- och behöver du mer mat för att bli mätt, och redan har förbrukat dina "tillåtna" kolhydrater den dagen, så bör du äta fett och protein. 100 gram protein innebär ca 500 gram kött, mer om du äter fett kött och mindre om du äter magert kött. Tex innehåller bacon ca 13% protein medan tonfisk och kyckling har ett högt proteininnehåll.

Du har ju gått ned 6 kg de första två veckorna, så få inte panik om det saktar ned rejält den kommande tiden. Händer det inget alls på vågen under de närmaste kanske tre, fyra veckorna kan det vara dags att börja förändra något i kosten, men ha lite is i magen tills dess- även om det är svårt. Lycka till!

dahlith
0

Nu  tror jag att du greppat det hela.

Lycka till!

Empe
0

#9 Ska nog ägna helgen åt att räkna ut lite färdiga matlistor åt mig, då behöver jag inte tänka så mycket på vad jag ska stoppa i mig var dag. 

Om jag redan fyllt kvoten för kolhydratsintag en dag, är det bättre att avstå från ytterligare genom att fylla på med protein men helst bara fett? Korrekt? För så länge jag håller nere kolhydraterna och har ett balanserat proteinintag kan jag äta mycket fett utan att det "skadar"?

Ja jag har gått ner en hel del och utan omställningsproblem. Men nu är fötterna svullna igen trots att jag legat på 4-8% kolhydrater och då blev jag lite fundersam om vad som var rätt och vad som var fel. *L*

reamdn
0

#3 äter för mycket? om 30 gram kolhydrater (120 kcal) är 5% är totala dagsintaget 2400 kcal. Det är ett normalintag på sockerkost. Låter i underkant på denna kost, tycker jag.

Dock är 30 gram kolhydrater alldeles för mycket. Men mängden mat i sig? Om man vill gå på svältkost, kanske. Jag tycker det låter som du äter en bra mängd mat om du inte rör på dig så mycket, då bör du nog äta mer.

#11, sikta på 20-30 E% protein och 70-80 E% fett. Då spelar inte mängden någon roll.

Empe
0

#12 Herregud, äta mer? *L* FÅr jag? Jag har jämt göra med nuvarande mängd, man blir lätt mätt på LCHF. Men jag ska helt klart titta över mina intag och ev. göra någon slags färdig meny, matlista, så jag inte behöver tänka så mycket var dag!*L*

Tack för alla inlägg! Ni är väldigt hjälpsamma här!

DrAnna
0

#12# jag var inte medveten om att Empe hade den höga utgångsvikten, därav feltänket.

Empe; visst kan du äta mer, men behöver du om du är mätt? det är väl jättebra att du blir mätt och nöjd på det du äter nu.

Håller med Readm i #12#     Glad

Empe
0

#14 Nej jag behöver absolut inte äta mer. Däremot hade jag problem med fördelningen. Men nu ska jag försöka titta till antal gram protein och kolhydrat, ha dem i fokus och skippa energiprocentfördelningen.

Tack än gång allesamman för hjälp!

reamdn
0

Är du mätt så är allt gott, givetvis!