Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1931 ggr
Mumrikshumla
0

Kokos och Chokladmousse

Jag håller på att lära mig om LCHF och är mest inne här och ställer fråga efter fråga än så länge - TACK för alla svar!

Tänkte ge tillbaka lite genom detta recept som jag provade i veckan.

10g smör

20g mörk choklad

4g kakao

1g sötningsmedel

14g kokos

65g vispgrädde

Jag hårdvispade vispgrädden med lite sötningsmedel i (helt onödigt insåg sen för det var sött ändå, går bort nästa gång). Medan ckokladen (två bitar) låg i vattenbad, smälte jag smöret och rörde ihop det med kakao (kan man också ta mindre av) och kokos. Rörde ned chokladen i grädden och vände i kokosblandningen. Alltihop fick stå i kylen i någon timme och ÅHHH vad gott det blev.

Enligt minmat så ser det ut så här:

Energi kcal:

524,36

Energi kJ:

1689,63

Proteiner:

4,92

Fiber:

3,29

Kolhydrater:

10,41

Vatten:

37,54

Alkohol:

0,00

Mycket kolhydrater, men man behöver inte äta hela portionen för att bli "nöjd". En tredjedels portion till fest borde vara ok… Nästa gång kommer jag göra fyra pyttesmå portioner och toppa med ett hallon och låta stå i frysen ett tag.

Qamilla
0

Ser gott ut men hur mycket fett innehåller det?

Mumrikshumla
0

Massor säkert :) Ska kolla minmat.

Mumrikshumla
0

Fetter:

Fett:

48,07

Kolesterol:

98,79

E-mättade:

9,08

Mättade:

30,27

F-mättade:

0,88

Jag håller som sagt på att lära mig om LCHF och jag tyckte inte att jag använde några direkt "förbjudna" ingredienser (även om desserter kanske inte är hörnstenen i LCHF) Undrar dock om det är bra med så där mycket mättat fett?

greensis
0

#3 Mättat fett är ingen fara så länge det är naturliga fetter och inte industriella transfetter.

Om du vill ha bakgrunden så låna & läsa Fett och kolesterol är hälsosamt av Uffe Ravnskov

Fabricati diem, pvnc!

Mumrikshumla
0

Tack för tipset! Det ska jag göra omedelbums (skaffade nämligen lånekort på bibblan nyss) Glad

Mumrikshumla
0

Är det någon förresten som vet hur näringsvärdet i kanel ser ut? Jag glömde skriva att jag hade lite kanel i kokos och smörblandningen…