Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 3136 ggr
zpider
0

mmmm lchf- sallad ?!

1 burk Sardeller
2 vitlöks klyftor
3msk dijon senap
5 msk vit vins vinäger
2 ägg gulor
2 dl solros el. veg. olja
100 g färsk riven parmesan ost
1 tsk torkad dragon
mald svart peppar
1 stort huvud Roman sallad
2 dl färdiga eller hemma gjorda brödkrutonger

Mixa allt utom olja och parmesan ost någon minut i mixern. Tillsätt sedan oljan i fin stril med mixern igång. Konsistensen ska vara som tunn majonäs.Häll sedan över i en skål. Tillsätt 2/3 av osten och blanda ner den i dressingen.Skölj och skär salladen i strimlor, tillsätt dressingen och blanda väl i en stor salladsskål. Strö resterande ost över salladen avsluta med brödkrutongerna. Salladen kan serveras som den är eller göras mer matig genom att strimla grillade kyckling bröst över eller kanske några grillade scampi.

Detta måste ju vara den ultimata lchf-salladen om man serverar den UTAN krutonger och med en stor grillad kycklingfilé till. Lite extra dressing vid sidan om gör ju inget om man äter som vi ?Skrattande

missaz
0

MUMS! =) Med grillad kyckling eller fläskfilé i massor skulle detta nog gå ner utan större problem. =)

Qamilla
0

Låter gott. Har dock hört att man ska undvika solrosolja pga mycket omega 6?!?!  Eller är jag ute och cyklar?

reamdn
0

#2 helt korrekt. Detsamma gäller alla veg-fetter, där macadamiaolja är minst dålig, och olivolja minst dålig av dom 'vanliga' vegfetterna vi hittar i affären. Men som sagt, de bör undvikas.

Solrosolja är för övrigt absolut värst av alla, cirka 60% omega6 om jag inte missminner mig. Så 2 dl skulle ge 120 gram omega6.. det är ungefär vad man bör få i sig på en månad.

raphanus
0

Varför brödkrutonger??? Av allt gott i denna värld???

missaz
0

#4 Kruntongerna skulle ju tas bort… Antar att receptet ursprungligen hittats på någon sida som inte har LCHF mat som inriktning. =)

raphanus
0

#5 - Hoppsan, såg inte det! Generad Igår provsmakade jag rökt späck. Man kanske kan ha det i stället för krutonger?