Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 838 ggr
Millaf
0

Hjälp med laxfilé

Jag har tagit upp lax till middag och jag brukar ugnssteka den och äta med en sås på creme fraiche, majonäs, dill och citron till men jag är rätt så trött på den varianten!

Nån som har tips på nåt annat gott med laxfilé?

Mervi
0

Jag brukar ungsteka filén precis som du och sedan tar jag frysen hackad spenat och fräser det i smör så det tinar och blandar philadephiaost i den. Man kan krydda efter eget tycker, jag brukar ta lite salt. Jättegott till laxen och spenat är bra LC-mat.

Millaf
0

Hmm, har nog spenat i frysen men ingen philadelpiaost… och jag har redan varit på affären idag.

Funkar cheddar tro?? Det har jag ju köpt!

Mervi
0

Jag vågar inte svara på om cheddar funkar. När man använder Philadelphia blir det som stuvad spenat.

monkan
0

Jag brukar lägga laxen i form och sen bre ett tjockt lager av grön eller röd pesto på, in i ugnen på 200 grader. Detta äter jag med kokt broccoli. Supergott.

Kycklingfile kan tillagas på samma sätt

Millaf
0

monkan: åh, det lät ju spännade! Jag har ju pesto Skrattande

mandymoo
0

kräftost till lax o spenat *mums*

Du har recept i min dagbok…..

Gittan-Xyz
0

Den här laxmiddagen fixade jag i går! Nyttigt, slankt och gott. Och det bästa av allt är att jag bara behöver ägna 10 minuter i köket. När jag sedan satt vid matbordet och tittade ner på tallriken (hade tagit ett ovalt, vitt uppläggningsfat för att det skulle se lite extra trevligt ut), tänkte jag, att det här är ju en riktig lyxmiddag och så var den så enkel att fixa!

Vilddfångad lax (den nyttigaste!) som jag köper hos Netto, djupfryst i plast förpackning om 5 bitar.

Först lägger jag ett broccolihuvud i kastrullen som jag ångkoker i (spar vitaminerna!). Sätter timern på 10 minuter. Därefter en rejäl klick KRAV-smör i stekpannan, ett par vridningar på vitpepparkvarnen och saltkvarnen med himalayasalt (nyttigt eftersom det inte innehåller natrium). Och så bräcker jag laxen 4 minuter på varje sida (2 om man står ut med att äta den lite mindre genomstekt, vilket ju är bättre). Det blir SÅ gott! Medan jag bräcker laxen och broccolin ångkokas rör jag ihop creme fraiche och ishavsrom (finns på burk och är billigast hos Willys). Det blev ett glas vitt, torrt vin till, vilket tyvärr gav mig sötsug som jag fick kämpa med ett tag, men som så småningom försvann.

Skogstrollet
0

Skär den i bitar, stek, häll över en burk creme fraiche och smula ev över fetaost. Underbart med lite broccoli och flingsalt på toppen.

Tilda-T
0

Jag skrev ett svar nyss och det försvann provar igen:

Detta är bland det enklaste du kan göra med laxfileer, och dessutom mycket gott.

Lägg laxen i en ugnsfast form salta och peppra, skiva över Västerbottenost och häll grädde över.

Grädda i 225 grader ca. 30 minuter.

Mums!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

anki1
0

Det finns en sås spm heter Sandfjordssmör  (pulver) som är väldigt god till lax

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

sussie
0

Ädelost eller gorgonsola pular du ner i fickor du skär med jämna mellanrum i filen sen är det bara att skicka in den i ugnen en liten stund.

bubbelbubbel
0

en burk cream fraiche, en halv cr.fr. burk vatten, curry, vispa ihop, släng över laxen, in i ugnen…mmmmm så gott :)