Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8583 ggr
beautifulthing
0

Bra majonnäs?

Upptäckte precis till min fasa (och dumhet) att den majonnäs jag köpt av märket kavli innehåller socker och alla möjliga E-tillsatser..:( har nästan ätit halva burken. Jag tittade visst bara på antal kolhydrater när jag köpte den.

Några tips på bra märken på majonnäs eller blir man illa tvungen att göra egen?

Mona-Stina
17

Här finns en god och bra majonäs. Inhandlad på ICA.

Emlan
0

Jag provade att gora majonnas av olivolja, det var valdigt enkelt och mkt gott!!! Nar jag lagar mat anvander jag aldrig mátt, men ingredienserna jag anvande var : olivolja, vinager, aggulor, dragon och dijonsenap. (du kan ta i en skvatt citron ocksa)

Man borjar med aggulorna, det ar bra om du har mixer. Lagg aggulorna, senapen och en skvatt vinager och eventuellt citronen (inte for mkt) i mixern, borja mixa, hall i olivoljan i en fin strale och fortsatt mixa. Nar du har fatt en lagom konsistens (gar valdigt snabbt) slutar du halla i olja. Krydda med dragon om du tycker om det. Ger en bra bas till allioli. (du kan byta ut olivolja till kallpressad rapsolja, jag anvander olivolja eftersom jag bor i spanien, det ar billigare an i sverige)

Bengt-Olov
0

Kavlis KRAV-variant, innehåller "bara" E412… Har dock själv även övergivit den. Med två 420 grams-burkar i månaden (c:a 200 gram Omega 6 i månaden, 2,5 kg per år), så har nog det varit min största källa till Omega 6 senaste året. Tror att man nog får tillräckligt med Omega 6 ändå via köttet… Ser absolut ingan anledning att fortsätta med detta växtfett… Nog många gånger bättre med creme fraiche eller någon annan fet mjölkprodukt, till maten… Fast visst, majonnäs på oliver, skulle väl möjligen kunna vara ett alternativ. Klart mindre fleromättat där, än med Kavlis och de flesta andras, som väl främst är gjord på raps… Fast finns verkligen färdig majonnäs att köpa som är gjord på oliver, eller är man endast hänvisad till att göra själv, i så fall!?

Anders-S
0

Avstår också från majonäs p.g.a. att det är vegetabiliskt fett och en massa tillsatser.  Tidigare har jag ofta blandat majonäs med gräddfil. Funderar därför på om någon har något recept på någon liknande sås där man utgår från ungefär samma ingredienser men ersätter det vegetabiliska fettet med grädde, gräddyoghurt eller gräddfil.

parsley
0

Smakmässigt är Findus äkta majonäs den jag föredrar. Den innehåller rapsolja, vatten, äggula 4,5 %, senapsfrö, ättika, socker, salt, vitpepparextrakt, tre olika förtjockningsmedel, konserveringsmedel e211, vegetabilisk olja och färgämne (betakaroten). Förtjockningsmedlen är, e401 sodium alginat, e412 guarkärnmjöl och e417 tara gum. E 211 betyder natriumbensonat, ett ganska "oskyldigt" konserveringsmedel om jag inte har fel.

greensis
0

Vi gör också egen majonäs, med rapsolja.

Fabricati diem, pvnc!

Mumrikshumla
0

Greensis: vill du dela med dig av receptet?

Hur länge håller en öppnad tub/burk majonäs i kylen?

greensis
0

#7 Vår håller i alla fall ett par veckor, fast den brukar ta slut innan dess.Generad

Fabricati diem, pvnc!

Mumrikshumla
0

Det står inget på förpackningen och det kändes lite larvigt att ringa kundtjänsten och fråga, men nu när jag kört LCHF ett tag har jag slutat tycka att det pinsamt att fråga vad saker innehåller. Om folk tycker att man är larvig för att man bryr sig om vad man stoppar i sin kropp så får dom väl tycka det!! Så det så! Räcka ut tungan

Emlan
0

nr 4, majonnas innehaller ju aggulor ocksa, det ar animaliskt fett. jag ater inte majonnas bart, jag gor ofast saser och ater det med kott eller kyckling. salange man anvander ekologiska agg eller agg fran frigaende hons (innehaller med omega 3 om honorna far picka i sig maskar istallet for att bli matade med vete)

DrAnna
1

Använder också enbart Findus majjonäs. De E-nummer som finns bryr jag mig inte så mycket om i nuläget. Det finns ju olika inriktningar inom KiF angåeende tillsatser i maten. Smakmässigt dock bäst och rel. litet kolhydrater=socker.

beautifulthing
0

Jag ska satsa på att göra egen majonnäs nästa gång. Blev Kavlis ekologiska nu sist. Kollade på findus men det var socker i den med och något högre kolishalt än i kavlis :S ICA:s egen hittade jag inte :/

Tezz
0

Jag tycker att den godaste Majonäsen gör man själv hemma i köket..