Äta när man är hungrig?
Låter väl lite fånigt, men när ajg åt kolhydrater tillät jag mig aldrig (eller sällan iallafall) att äta efter 6-7 snåret på kvällen även om magen skrek efter mat och var riktigt strikt med mellanmålen på rätt tider.
Är relativt nu LCHF-are och jag undrar om jag bör vara lika strikt nu som förut eller bör jag helt enkelt äta när jag är hungrig (inte sugen) även om klockan råkar vara 12 på natten och jag ska lägga mig om en timme tills jag hittar mina nya matrutiner? Eller ska jag döva skriken med vatten och lägga mig?
Jag brukar peta i mig några ostskivor eller lite salami eller ett ägg bara så att magen ska få nåt att göra tills jag somnar. Drick lite vatten till också. Har jag ätit en ordentlig middag vid 5-6-tiden så brukar jag inte behöva nåt kvällsmål.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jag äter när jag är hungrig, oavsett vad klockan är. Har svårare att somna om jag är hungrig.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

okej, tack för svaren :)

Jag äter också när jag är hungrig oavsett vad klockan är på dygnet.
Låter vettigt att göra det. Vissa dagar äter man mer och ibland äter man mindre. Det ligger ju i sakens natur eftersom man gör olika saker under dagarna och därför kräver mer eller mindre drivmedel till kroppen.
Sen kanske man inte mår jätte bra om man äter för mkt innan man går o lägger sig, men vad som är för mkt känner du ju bäst själv. Och reglerar själv till nästa gång, det är väl bara en idiot som äter sig till illamående och halsbränna mer än en gång
Lyssnar du bara på din kropp så ordnar sig allt i det långa loppet. Förutsatt att du äter rätt saker. Det är ju intaget av föda utslaget under en längre tid som ger utslag på våg och midje mått, inte varje enskild dags konsumtion. Skaldeman säger i sin bok att man skall äta när man är hungrig inte efter klockan. Och det är kloka ord att ta till sig. Vi är för inrutade i vad någon annan tycker är lämpligt. Kram & Lycka till!

Jag med äter när jag är hungrig. Sover mycket bättre med nånting i maggen oftast stor mugg med äggmjölk och nån ostbit eller rest från middagen. Ytterst sällan äter jag frukost och lunch är det si och så med. Kroppen får välja när den vill ha mat. Nu när man kan skilja på sugen och hungrig är det inte så svårt heller. Tvingar jag mig att vara hungrig blir det svårt att stå emot sugenhetsattackerna.

Äter när jag är hungrig, nästan oavsett klockan (Lite blir man ju styrd av flödet på jobbet och hemma). Men vad och hur mycket styr aptiten. Ena dagen är jag tokhungrig och kan äta fem riktiga mål samt något på kvällen, nästa dag är jag i princip ointresserad av föda. Det jämnar ut sig.
#5 Instämmer med att inte ta något för tarm-tungt på kvällen, men visst näringsrikt om man behöver.
Fabricati diem, pvnc!

Ät när du är hungrig och precis så mycket du vill för att göra dig nöjd. Hungern är vårt inbyggda reglersystem för energiintag och behöver inte kompletteras med vanor eller regler, om man håller en korrekt kosttttttttttttt
Jag tror dock att jag ater lite for mkt just nu, jag har alltid kampat mot for snabb amnesomsattning, och ar van vid att ata mig proppmatt.. nu har jag kommit upp i normalvikt. Igar at jag tills jag blev illamaende, jag at lika mkt som jag brukar, men jag tror att det ar en signal fran kroppen, att nu har jag gatt upp det som fattades och jag kan ta det lite lugnare med kaket. Ska ta mindre ikvall och ata langsammare, det ar ju mindre som ska tuggas ifall man ater mkt creme fraiche, kottfars, gradde, smor.. det gar ner snabbare an gronsaker, men innehaller mkt mer energi.