Glass med 5 % kolhydrater
Ojdå, ni kanske ville veta vad den består av också…
3 dl vispgrädde
3 ägg
100 marabou 86 procent choklad
20 g smör
20 g nötter
med lite mera smör så ska man nog kunna få till en fem procentsglass…

Jo, kanske…. men jag vill ju göra fina glassar också.. med nötter ovanpå…

Jättebra tips! Tack!
Jag åt av den i gårkväll… och det går inte att ta mera smör, inte normalsaltat i alla fall… var precis på gränsen till för mycket… Ni som äter kokosolja kan säkert tillsätta det i stället… Så för min del så får nog ovanstående bli det slutgiltiga receptet…
Glassen blir stenhård, vilket gör att det räcker i en evighet…
Så här gjorde jag:
Smält chokladen och smöret i en skål i mikron… ställ på avsvalning.
Vispa grädden i en annan bunke, inte jättehårt.
Dela äggen, gulorna i ett glas och vitorna i en rostfri bunke.
Kolla att chokladen är sval nog att stoppa fingret i…
Kör elvispen i chokladen en stund, tillsätt äggen… då blir det en grynig massa.
Häll massan i den vispade grädden och kör med elvispen tills du har tjock brun grädde.
Rengör visparna och kör sedan i äggvitorna tills dom är hårt skum… vänd ner detta i grädden.
Dela upp i fem portioner och strö över nötkross…
Ät och må!!!
Åååhhh, måste prova!
Jaaa, vore kul att höra vad andra tycker…. besk sa min dotter… men hon är ju sån där sockerknaprare…
Jag kör turkisk youghurt med lite hallon och lite vispad grädde till smet och fryser - den blir hård, men när den tinar - god!
#5 Testa med osaltat smör, det är nästan helt smaklöst (kan ju vara en fördel ibland!).
Det har jag inte tänkt på Meg… gäller bara att komma ihåg att köpa också… när jag lyckats med det så kommer det rapporter…

Blir receptet lika bra utan choklad och nötter?
Utan nötter är ok… utan choklad har jag inte testat… Du måste väl ha någon smak om det ska bli gott… bär kanske, eller vanilj.. och kanske stevia då…

Ja bär kan jag tänka mej, men då åker ju kolhydraterna upp ;-(
Vanilj………ja, men jag tänker att konsistensen inte blir bra.
Du får testa dig fram Ulla
Kan man inte köra glassen i glassmaskin? Så att den blir mindre hård??
Jag ska absolut prova!
#7 - om att din dotter tycker glassen blir besk: jag tycker att just Marabous 86%iga choklad ÄR lite besk, samma med Lindts… Det finns en sort som heter 1848 eller nåt sånt istället, den 86%-aren tycker jag är godare. Din dotter kanske gillar den glassen bättre?
Tack för tipset jenny… men jag tycker att glassen är god, och faktiskt så är det jättebra att dottern tycker att den är besk och äcklig… då får jag ju ha den för mig själv…

Vad sägs om att testa med saffran istället? Jo, jag är tokig i saffran. Måste testa detta.
är det 6 kolhyderater på 100 gram eller vadå :)?
#19 Det brukar vara så.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
om man tolererar lite mer kolhydrater så är det supergott att mixa frysta bär med kesella vanilj ev med tillsats av grädde….
men en glass med så lite som 6 % kolisar är ju jättebra!!! Det är ju inte meningen att vi ska äta den varje dag..