Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 944 ggr
anki1
0

Registrerat mig Cal Counter

Nu har jag lagt in mig på calcounter

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Fibblan
0

God morron Anki. Hur känns det med maten och så? Tycker du det funkar bra? Har du hittat några bra frukost recept?

Kram Å

anki1
0

nej tyvärr men jag äter min fil,(numera standard) utan flingor eller socker. Kan jag äta cornflakes? det är ju majs. Jag blir hungrig efter 2 tim. I annat fal kanske jag kan ta en hög med pålägg till? jag älskar ost och korvar skinka leverpastej ska vi inte tala om. Möjligen kan jag nån gång äta omelett får se. Det tar tid att"öva" upp sig med fetare mat, jag har ätit fettsnålt längeoch inte så stora portioner. Fick nästan skuldkänslor när jag hällde lite grädde i såsen förr. Fortfarande får jag skuldkänslor, får arbeta med det.

Kram Anki

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Margareta
0

#2 Anki1 om Du blir hungrig redan efter 2 timmar behöver Du komplettera din frukost. CornFlakes är inte bra. Kolla kolhydrathalten får Du se.
Max 5% är "minimum" vad vi brukar rekommendera.
Det är jobbigt så länge man är rädd för fett, men testa med en stor bit fet hårdost om inte annat? Det tog mig lång tid innan jag kunde med ägg på morgonen.
Jag åt 10% fet yoghurt och någon ostbit i början.

Numer pensionär i Nynäshamn

AnnK
0

Undrar om folk VÄGER sin mat o sedan lägger in i Cal-Counter? Jag tycker det är bökigt att uppskatta en del mat i gram (t ex äggröra), det vore mycket lättare om man kunde uppge antal. Alltså, frågan: hur gör ni för att uppskatta hur mycket ni äter av resp livsmedel?

catlin
0

#4 Samma har jag undrat men varit för timid att fråga Flört Kan någon tala om t ex hur mycket en msk majonnäs är? Kan man räkna creme fraiche som vatten, alltså 2 dl = 200 g? Finns någon omvandlingstabell på nätet eller i calcounter som vi inte hittat Anki o jag?

Är man korkad?

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Mervi
0

Jag räknar att en tesked väger 5 gr, matsked 15 gr , 1 dl ca 100 gr. Jag tror att det stämmer ganska bra. Jag väger inget, utan kör på känsla. Jag har inte sett någon omvandlingstabell med det kan finnas, det finns ju så mycket annat.

Men det står tex. att yoghurt 100g (ca 1 dl) innehåller… det står alltså på förpackningen så jag har antagit att man kan uppskatta det så.

AnnK
0

Tack för svar Mervi!

Venus
0

Eftersom kalorierna enl SSS inte är så viktiga, så funkar det med att höfta till det. Men om man vill kan man väga första gången och sen försöka minnas hur mycket man tar. Jag har ett förflutet i viktklubb.se så jag vägde och mätte i ett års tid. Är skadad för resten av livet!!

---

Till yoghurten eller filen kan man väl ha i frusna bär som kanske fått tina från kvällen innan. Kokt ägg alltid rätt. Krossade linfrön som legat i blöt från kvällen innan, drick vattnet och blanda i linfröna i filen. För fibrernas skull och hålla magen igång. Hård ost. En bit leverpastej. Några skivor skinka, kalkon, rostbiff, tjälknöl, ja, valen är många.

---

Tog en fransk omelett idag med en halv burk makrillfilé i tomatsås. Kände mig nöjd. Drack Yerba Maté till, ett örtté som gör en pigg utan koffein. Finns i hälsokostaffärer.

Margareta
0

Om jag låter bli stora mängder hård ost och håller mig till "lagom" mängder och dessutom petar i mig MYCKET smör, har jag inga problem med att hålla magen igång.

Jag har ätit "bulk" av olika slag för tarmreglering i större delen av mitt liv och klarar mig helt utan nu. Smör är ljuvligt laxerande för såna som jag!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

Fibblan
0

Jaghar vägt vissa grejer såsom visst antal falukorvskivor, då har man ju det där inne sedan. Annars så brukar jag höfta som sagt.

AnnK
0

#9 Margareta, går det att ge någon slags fingervisning om vad "MYCKET smör" kan betyda sådär under en dag? Skrattande

Fibblan
0

Hörrni ni, nu var jag inne och la in vad jag ätit under dagen:

Protein (16%)

Fett (79%)

Kolhydrater (5%)

Vad är det man bör ligga på i % när det är normalt?  Minnet vet ni!!!!

AnnK
0

Det ser väl tjusigt ut Fibblan, mycket fett har det blivit under dagen ser jag Flört. Visst är det väl 5,25,75 man brukar säga eller?

Fibblan
0

Tack för svaret. Har ju ett minne som är lika aktivt som en stol.  Då verkar det ju bra.

Föresten så såg jag ju nu att det går att backa om man missat i CalCouner. Jättebra.  Fett har jag ökat på, och det går bra.