Falsk romrussinröra
Undrar hur det här receptet skulle bli med 1-2 äggulor till och i glasmaskinen… 4-6 portioner
Ingredienser:
1 burk mascarpone
1 burk creme fraiche
2-3 msk vispgrädde
1-2 tsk romessans eller
1msk brun rom
1 dryg tsk vaniljpulver
0,5-1 dl rostade, skalade hasselnötter
Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Gnugga av skalen. Klegga ned mascarponen och creme fraichen i en skål. Rör lite. Tillsätt vispgrädde och kryddor. Rör kraftigt (muskelkraft) eller kort med en elvisp/matberedare. Rör försiktigt ned hasselnötterna. Häll över i små skålar/glas och ställ kallt.
Alternativ: 1 bit hackad mörk choklad istället för nötterna.
OBS! För icke-lchf-are är det här receptet antagligen inte tillräckligt sött. Man kan dela på satsen och söta den ena delen, innan man tillsätter nötterna.
Fabricati diem, pvnc!

Alltså - vilken trevlig rubrik jag hittade idag! Att det sedan följdes av ett recept, vilket jag hade hoppats, gjorde inte saken sämre. Mascarpone vet jag inte vad det är.
Googlade nu. Det var ost. Aldrig hört talas om.
Receptet låter ack så lockande. Tack för du delade med dig!
Detta kommer jag prova.

Det är sånt där som händer när jag blir stående i köket efter att ha nattat barnen, och fixar morgondagens matlåda. Hmm, det vore gott med… Jag undrar om…
Det blir rätt mäktigt så man behöver nog inte så mycket per person. Vill man ha starkare smak är det bara att krydda på - i de här doserna luktar det rätt, men smaken är ganska mild och gräddig.
Mascarpone är en väldigt fet mjukost, säljs i runda, ganska platta burkar.
Fabricati diem, pvnc!

OJojoj, ja nu hittade jag då hit.. inte bra inte bra eller jo visst är det ett bra recept.. men hade jag inte hittat det, så hade jag kunnat undvara det, nu måste jag ju testa detta en dag, ja eller kväll:-)

Idag när jag var och handlade hade jag bara EN sak i huvudet, så jag handlade med mig en flaska romessens och en burk mascarpone hem. Här skulle äntligen göras romrussinröra! Jag säger bara:
Helt vansinnigt GOTT!!!
Nästa gång ska jag prova med äggulevarianten också.
greensis - du är ett efterrättsgeni!

#6 Niger och bockar.
Jag gillar verkligen efterrätt, men bara lite och väldigt sällan. Det behöver inte ens vara särskilt sött.
Min projekt till sommaren är att göra en LCHF-liknande variant av mitt paradnummer maräng-och-hallon-glasstårta. Det trixigaste blir nog att göra maränger utan socker.
Fabricati diem, pvnc!

låter som mission imposible!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
och jag som just skaffat en glassmaskin!!!
ska kanske sluta fakira ett tag… ;-)
Bokmärkt glass! Utmärkt till sommarfest!
Maräng- grädde - hallon är en gammal favorit.--- Kan man inte göra nötbottnar - hallon- grädde?? Låter väl gott.
Romrussin heter det men var är russina? Russin är väl typ bara kolisar!

#12 Om du läser receptet heter det falsk romrussinröra. Den är falsk för att den smakar som klassikern och inte innehåller vare sig tillsatt socker eller russin.
Fabricati diem, pvnc!

Ja, egentligen blir det, eller i mitt fall blev det…
romvalnötsröra!
Blev så sugen på den kombinationen med valnötter, fick för mig om det skulle vara gott ihop. Och det VAR det! :o)
Funkade jättebra med romessensen. Är väl inte helt absolutist på alkoholhaltiga varor, men nästan så här finns ytterst sällan "starkt" i detta hem, men det gick mycket bra med essensen.
Det finns en glass i Sockerkolhydratslandet, det land jag bodde i tidigare, som heter Punsch-Russin glass. Det var en favorit och nu har man tack vare greensis uppfinningsförmåga hittat något som starkt påminner om den.
Men… att äta SÄLLAN av den här goda röran, när man nu fått smak på den? Har du receptet på det också greensis?

#14 Äta-sällan-receptet handlar om kontroll av sockersuget. Och den ingrodda vanan att inte ta något lite till kvällen, bara för att det är fredag osv. Jag äter ju inte ens mörk choklad, vill inte ha.
Jag äter efterrätt kanske en gång i månaden max, men då kan det få bli nästan vilken veckodag som helst. (OK, lite crazy kan man få vara!) För det mesta blir det glass på frysta hallon - vispgrädde - äggulor körda i mixern, till hela familjen.
Fabricati diem, pvnc!

Aha. Har nog en fot (eller snarare stortån av den foten) kvar i Sockerkolhydratslandet tror jag. Men även om den här, mer lchf-vänliga röran kommer att inmundigas oftare än en gång i månaden, så är det i alla fall bättre än Sias PunschRussinglass tänker jag. Den åt jag ungefär en gång i veckan när jag hade båda fötterna stadigt placerade i det andra landet.
Tack greensis för äta-sällan-receptet.
Det får jag ha som målsättning, att nå dit en dag jag också.