Är dennna buljong ok??
Ni som har bättre koll på "farliga" tillsatser än mig…jag vet ju att köpt buljongoch fond ofta innehåller en massa ämnen som glutamat som påverkar oss negativt…i mitt fall migrän. Hittade denna buljong idag på hälsokosten…är de ok tror ni?
Från NyForm: Vegetabilisk Buljongkrydda
Innehåll:
Hydroliserat protein (majs, raps), jästextrakt, salt, ohärdat vegetabiliskt fett, vitpeppar, muskotblomma, libbsticka

Hydrolyserat protein och jästextrakt lär innehålla onaturligt glutamat. Proteinet gör det säkerligen, jästen troligen.
Salt, ohärdat vegetabiliskt fett, vitpeppar, muskotblomma och libbsticka är i stort sett bara kryddor och fettet får fungera som ett slags konsistensgivare i pulvret/tärningen antar jag?

Jag köper Renee Voltaires lantbuljog - ekologisk, fri från dåligheter och är jättegod!! en sked i vilken mat som helst och något annat behövs knappt. Kan inte leva utan denna. Finns i vissa affärer - annars kan man kolla på hennes hemsida
#2 Rismjöl och råsocker är två saker jag inte vill ha i min buljong.

#3. jag föredrar det framför glutamat faktiskt. och mängden buljong jag använder dagligen är mycket liten- pytte faktiskt-… jag får nog mer socker i mig från majonäsen än buljongen…..
Protein i kött byggs upp av aminosyror och glutamat är en aminosyra. Om aminosyrasammansättningen är densamma i jäst som i kött har jag ingen koll på.
Hydrolysering avser att proteinet spjälkats upp. Kroppsbyggare brukar använda hyrolyserat protein (typ kasein/vassle) som ska vara lättare för kroppen att ta upp vid hård träning.
Det är enligt min mening den onaturliga extra tillsatsen av ren glutamat som är skadlig.
Att det skulle vara skadligt med glutamat i naturliga proportioner, med övriga aminosyror, tror jag inte.
Möjligen kan man se upp med saltet.
René Voltaires Lantbuljong är prima - ej salt

Igår fick jag tag i fina fläskben på ica så idag ska det kokas både buljong och köttsoppa!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
verkar som voltaire sisters börjar få en fanclub här. coolt. de har ju även blivit omnämnda i en tråd om bra lchf-restuaranger, om jag inte minns fel.
jästextrakt = ett annat namn för glutamat, som dom använder när dom vill dölja vad som egentligen är i den, eftersom inte så många känner till just det begreppet. Jag hade inte köpt den i alla fall.
Fasen oxå. Köpte buljong igår, Voltaires Lantbuljong, utan att titta på förteckningen. Jästextrakt var väl inte det jag var ute efter nej. Nåja, det finns dyrare läxor.
Får rätta mig själv. Tittade in på hemsidan för att ta tillfället i akt och klaga lite och för lantbuljongen står det bestämt "Vår goda lantbuljong innehåller INTE natriumglutamat ( MSG)". Så den är fri från det iaf.
Jag har nu använt lågkolhydratmetoden lite mer än en vecka. Jag har inte någon dag kommit upp i 20 kolhydratenheter. Kan man då använda andra kolhydrater, eller finns det kolhydrater som inte passar ihop m Dr As tanke?
Gun Vinberg

#11 Jag skulle strunta i "snabba" kolhydrater som socker, honung, pasta osv och lägga på mer grönsaker och ev mer feta mejeriprodukter.
Om det fungerar utöka i samma anda, kanske med nötter, kanske med någon dutt rotfrukt (ett par msk riven morot från ett salladsbord), kanske någon bit av den mörkaste chokladen.
Men man måste hela tiden känna efter - ger detta viktuppgång/stopp, får jag sug på mera, blir jag mätt osv. Det är inte tvunget att öka mängden kolhydrater, snarare är det så att de flesta av oss har en gräns som vi inte bör gå över. För vissa ligger den på kanske 5-10g/dygn, för andra som mig fungerar allt åtminstone upp till en 70-80g/dygn, även om jag föredrar en lägre nivå. Men om du klarar av det, tycker att det är trist osv finns det ingen anledning att inte testa sig fram
Fabricati diem, pvnc!
#10, jästextrakt kan vara andra saker också, men ofta betyder det glutamat. Det är ett samlingsord som kan betyda olika saker, ungefär lika specifikt som t.ex. "aromer" eller "smakämnen".
#11, Trivs du med nuvarande kolhydratsnivån så kör på med den, det är inte så att det är farligt med så lite, tvärtom.
Annars om du nödvändigtvis vill ha högre så hade jag ändå undvikit spannmålsprodukter (bröd, pasta, ris, etc) och annat som innehåller mycket stärkelse (t.ex. potatis). Dom minst skadliga kolhydraterna hittar man i grönsaker. Lite hallon i vispgrädde som efterätt ett trevligt att få i sig kolhydrater.
Skapa gärna en egen tråd med dina frågor om du har fler.
#13 Men i fallet med Renee Voltaires lantbuljog där det uppenbarligen står i texten att den är fri från glutamat…skulle det kanske kunna vara så att jästextraktet i denna buljong kan vara något annat…"ofarligare" som inte påverkar våra hjärnor…
#15, det kan hända, du får väl fråga tillverkaren vad det är för jästextrakt dom har. Det är i alla fall en smakförstärkare av något slag.
Dom två vanligaste jästextrakten är "autolyzed yeast" vilket är mest glutamat, och "hydrolized yeast", vilket jag inte vet vad det är för något.
#15, 16 Jag har skickat en förfrågan om vad det är, lägger in svaret här det kommer.
#17…tänkte precis göra detsamma! Kanon att du kollar upp! Blir väldigt intressant att få svaret!
#17… är så nyfiken på svaret från Renee…har du fått något ännu?
#17 De ber att får återkomma för de hade inget svar tillgängligt, men de skulle gräva i det. Det enda de kunde säga var att det inte skulle innehålla glutamat iaf.
Som utlovat som jag skrev i #20:
"Jästextrakt är en naturlig jästprodukt som tillsätts i olika livsmedel för att förhöja smaken. Många produkter på marknaden innehåller däremot ett jästextrakt som i sin tur innehåller glutamat och andra tillsatser. Jästextraktet i vår goda lantbuljong är garanterat ekologiskt och innehåller inget glutamat."

Jag skickade ett mail till René innan jag såg den här tråden. Nedan är svaret som jag fick igår:
Hej Johan.
Blev lite osäker om du ftt svar på detta mail. Om inte kommer det ett svar nu ( eller igen).
Vår buljong innehåller ingen Glutamat inte heller någon förtäck glutamat. Jästexstrakt funger i princip som en smakförstärkare- Men det finns ingen förtäckt glutamat i den. Enligt vad jag förstår och hört är det inte tillåtet att ha Glutamat i ekologiska produkter ( så är det i alla fall i Tyskland).
Mvh Renée Voltaire
#11 Vad menar du med kolhydratenheter??? Gram eller vad?
Om du startar en ny tråd som andra föreslagit så är chansen större att du får fler svar och vi slipper diskutera två helt olika saker i en och samma tråd. Att lämna ut sin mailadress så öppet kanske inte är så jättebra, det brukar resultera i en massa spam.