Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4375 ggr
pingis
0

Ur ketos med kaffe?

Har hållit på med lchf nån månad nu och samtidigt kört med ketosstickor då och då. Brukar vara i "stark" ketos för det mesta vilket har varit kul. Men igår så drack jag mer kaffe än vanligt. Brukar dricka 2-3 koppar och igår blev det 4-6 koppar (minns ej) och vips så var jag ur ketos. Kan detta stämma? Är det kaffet, eller är det grädden i kaffet? Brukar ha i en liten skvätt bara.

bluegoose
0

Det är nog snarare grädden än kaffet i så fall.

Men de där stickorna är inte så himla tillförlitliga. Du kan vara i ketondrift, men den är så effektiv att det inte spiller över några ketoner i urinen … Om man dricker mycket vätska blir urinen mer utspädd, då ger det också mindre utslag på stickorna…

pingis
0

Ok tack för snabbt svar! Men det konstiga är att jag i normala fall äter massa grädde och brukar ändå vara i ketos. Och idag är jag i ketos (samma tidpunkt, nästan samma mat som igår) och enda skillnaden är kaffemängden…

andreas0
0

Du är inte ur ketos, ur ketos kommer man bara om man äter stora mängder kolhydrater (mer än 100g på en dag).

Gronstedt
0

Kaffe lär ju kunna ge insulinpåslag hos vissa, så det är väl inte otänkbart?

andreas0
0

#4, Men man kommer inte ur ketos för att man har insulinpåslag? Så vad spelar det för roll?

Gronstedt
0

#5: Då har jag fattat fel igen Generad! Eftersom insulinet leder till fettinlagring trodde jag det så att säga tog hand om fettet och lagrade det och därmed bröt förbränningen - i alla fall av kostfett.

andreas0
0

#6, Insulin ser till att glukos från blodet blir omvandlat till och lagras som fett, i syfte att sänka blodsocker. Det påverkar inte fettet man äter, om inte jag har fattat det helt fel.

Någonstans måste ju kroppen få energi ifrån, och äter man inte kolhydrater måste man vara i ketos, annars hade det inte funnits någon energi till hjärnan.

Gronstedt
0

#7: Men blir inte en del av glukosen till energi att leva på? Om kaffe kan utlösa insluinpåslag måste det väl på något sätt först ha verkat blodsockerhöjande? Och det högre blodsockret gör att man kommer ur ketos? Eller verkar kaffet direkt på insulinproduktionen?

*spekulerar vilt*

pingis
0

ok, försöker hänga med i diskussionen. Så med andra ord så spelar det ingen roll om jag är i ketos? Eller är stickorna irrelevanta?

Kan jag dricka mycket kaffe eller ej? *förvirrad*

Gronstedt
0

#9: Fråga inte mig, jag är ännu mer förvirrad Generad! Vänta på Andreas0, _doc eller någon som vet!

Jag försöker i alla fall hålla nere antalet koppar just för att det kan ge insulinpåslag, men jag har metabolt syndrom.

pingis
0

#10: Ja men då sitter vi i samma båt! Jag har haft lite svårt att gå ner i vikt och blev så paff när jag såg att jag var ur ketos när jag druckit mer kaffe än vanligt. Hm…ja, nu får vi väl vänta på svar då. :-)

Aniara4
0

Kan det inte rent hypotetiskt vara så att kaffet får kroppen att utnyttja ketonerna bättre så att man inte läcker ut dem längre?

andreas0
0

#8, Det vet jag faktiskt inte, men ovavsätt så är det knappast tillräckligt mycket för att tillsfredställa dagsbehovet, så ur ketos lär man inte komma ändå.

#9, Drick du mycket kaffe om du vill. Skulle du märka om ett par månader att det inte fungerar så kan du väl testa att ta bort det då i en vecka eller två och se hur du reagerar, men före dess hade jag inte oroat mig för det.

pingis
0

#13 Ok! Tack för svar. Ska testa då.