Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 9372 ggr
clajo
1

Ont i foten!

Jag har haft problem med seninflammationer under hälarna, av och till i flera år; det har liksom blivit ett normaltillstånd… Den sista tiden har jag haft väldigt ont under höger häl och gick så till ortoped. Nu har jag fått formgjutna, anpassade iläggs-sulor som jag skall vänja mig vid. Smörjer också med voltaren-gel.

Är det någon som haft nå´t liknande och kan ge tips om vad jag kan göra mer?

Vill också vänta ett par veckor (nu när jag fått sulor) innan jag går till doktorn. Är rädd att hon kanske bara rekommenderar det jag redan gjort…

Tips, någon?

dufva
0

Kosten är väldigt central när man vill få bukt med inflammationer.

Balansen mellan omega-3/6 fetterna är väldigt viktig..

Att undvika artfrämmande ämnen som sädesslagen är också viktigt att tänka på 

LCHF-kosten är alltså väldigt bra för att komma till rätta med det hela, men det tar ett tag att vända skutan så ha tålamod..

Mervi
0

Jag har haft men inte så långvarigt som ditt. Jag väntade ut det bara och det försvann. Jag fick det när jag gick med tunna sandaler. När jag bytte till riktiga walking-skor med dämpande sulor så släppte det.

Jag tror att det är bra med sulorna du fått. Hoppas det snart är över.

clajo
0

Ja, jag har nog inga problem med att få i mig tillräckligt med omega3. Äter ganska mycket ägg (ekologiska), fet fisk ett par gånger i veckan och dessutom tillskott. Har ätit lchf i snart 5 månader. Men Rom byggdes ju inte på en dag..

Jag har också varit bra i fötterna mellan varven, men så dyker det upp så småningom igen. Helt bra blev jag förra våren, då jag var sjuk och sängliggande i två veckor. Känns inte som ett alternativ just nu…Glad

Bjorne
1

Jag hade besvär med inflamerade hälsenor i flera år. Efter tex en golfrunda kunde jag knappt ta mig från bilen till bostaden.
Jag fick program från sjukvården med olika rörelser som dock ej hjälpte. Även armbågarna spökade av och till. Voltarentabletter visade sig funka bra men inflammation kom alltid tillbaka efter några dagar.
Efter att jag hade börjat med LCHF-kosten så började besvären minska gradvis. Det blev bättre och bättre och efter något halvår så var det nästan helt bra. Nu har jag hållit på drygt ett år och har inte minsta problem vare sig i hälsenorna eller armbågarna.
Jag är övertygad om att det är LCHF-kosten som är orsaken.
Man kan ju även tänka sig vad denna kosten kan betyda för inflammatiner i övriga delar av kroppen tex. blodkärlen när det är så tydligt vad den betytt för mina hälsenor.

marimu
0

Jag hade samma problem som Clajo för några år sen. Jag fick ilägssulor och köpte walkingskor och det hjälpte.

Nu har jag fått ett annat problem med fötterna sen några år. När jag gå barfota, särskilt på morgonen,  känns det som om jag går på lite ömma kuddar. Det har inte blivit bättre med LCHF. Har också då och då sendrag som jag äter magnesium med kalk mot. Vet inte om det hänger ihop.

Lisabet
0

#5 Ont i fötterna barfota på morgonen - det hade jag för många år sedan. Det försvann när jag fick Levaxin mot sköldkörtelbrist. Jag hade ont i händerna också.

Det kanske inte är samma för dig, men ett tips i alla fall.

[bittek]
0

Jag har haft liknande besvär med ett senfäste i stortån. Foten svullnade upp till trippla storleken och när det värkte som värst önskade jag nästan att jag fick föda barn på tvären i stället…

Nåväl, jag fick i alla fall rådet att alltid ha tofflor (inte "gose"-varianten) på mig inomhus. Jag har ett ganska hårt steg och behövde något som dämpade. Och se på tusan! Sedan jag började med tofflorna (jag kör Birkenstock) har jag sluppit besvären.

Tizia
0

Har haft ont i drygt 4 månader nu i min ena fot, i slutet av hålfoten ner mot hälen. Doktorn pratade om att det kunde vara hälsporre som man kan få när man överbelastar foten.

Har man hälsporre så finns det inlägg som man kan köpa eller såna iläggsulor som du har nu. Det tar tid innan det blir bra igen.

Mitt tips, prova att hålla foten högt när du får ont, gå med mjuka inlägg och du kan alltid prova en kräm som heter Ice power som finns på apoteket. Den är jätteskön Skrattande

DrAnna
0

Försök att avlasta med hjälp av inlägg eller fotbäddar, som du fått. Gå gärna i sko med litet klack så att hälsenan inte stäcks så mycket. Använd skor eller riktiga tofflor inomhus, ej barfota!

Hälsporre och liknande besvär tar tid!

Wildrat
0

#5, Det kan vara B12 brist också. Det ger skumma nervsensationer. Gå och ta ett blodprov o kolla… B12 brist och sköldkörtelproblem hänger ihop på en del så det kan vara bra att testa båda…

clajo
0

Tack allihop för tips! Det är väl bara att gå med ilägg ett tag och se vad som händer. Det är bara så drygt att det är rakt under hälen! Men mina sulor har i alla fall en avlastningsyta där.

#10: Tror inte på B12-brist; särskilt inte med denna kosten. Tog tidigare extra multiB-vitaminer, men det var lika illa då. Men det kanske kan vara ett tips för någon annan!

Det är väl det berömda tålamodet som skall till, förstås…och kanske en voltaren-kur.

Wildrat
0

Om tarmarna inte mått bra kan man slutat ta upp tillräckligt med B12 så brist kan uppstå ändå, dessutom verkar det väldigt vanligt att de med sköldkörtelproblem också får problem med B12.

Jag tar 10ggr rekommenderat dagligt intag varje dag (utöver maten) för att kroppen ska kunna ta upp tillräckligt. De har undersökt mage och tarm men kunde inte hitta nån orsak till att jag inte tar upp det naturligt…

Det är ett enkelt blodprov för att testa men har man problem kan man må riktigt dåligt. Sjukdomen heter dödlig blodbrist (perniciös anemi).

clajo
0

Tack för tipset, Wildrat! Jag skall nog börja ta min B12-piller ett tag ändå - det kan ju knappast skada?

Simo
0

Jag har haft liknande problem som beskrivs här med stortåled och under foten osv.

För min del visade sig att det var för hög halt av urinsyra i blodet. Den kristalliserar sig i lederna och gör ont. Kan svullna, bli röd. Gikt med andra ord.

Jag fick det på slutet på -80 talet och medicin som tog ner urinsyran till ok nivå.

När jag började med lchf så åt jag mycket griskött och fick för höga värden igen och kunde inte promenera alls.

Griskött och spannmål är dom som höjer urinsyran mest har jag lärt mig.

clajo
0

Simo: Intressant! Kroppen är märklig… Äter dock inte mycket svinkött själv och har inga problem med mina leder, som tur är.

Wildrat
0

#13 Nej, B12 är vattenlösligt så det som inte används kissar man ju ut…

Brist däremot är inte att leka med. Det påverkar nervsystemet och har man gått med långvarig brist så finns risk för att det inte läker heller. Men de som har tarmar som funkar och tar upp normalt får ingen brist om de äter en massa kött och använder mjölkprodukter. Veganer däremot lever farligt…

clajo
0

Känner mig genast lugnare, Wildrat! Har gott fungerande tarmar (så vitt jag vet) och är definitivt inte vegan! Carnivore ut i fingerspetsarna! SkrattandeÅt mycket kött även tidigare, innan lchf.

ebet
0

Min seninflamation i hälen gick över efter ett halvt års tänjande. Ja, jag fick hitta de mest konstiga ställningarna för att få senan att tänjas, ju mer ont, destå ihärdigare tänjde jag. Så släppte det grad för grad.

Jag har också sulor i skorna, men jag får 'bråka' varje gång för att få den mjuka modellen. Rosa ska det vara, då gör det inte ont att gå på. De vill alltid lura på mig den gråa, stenhårda, den får jag inflamationer av bara efter en dag.

lycka till

clajo
0

Tack ebet, för lyckönskningar! Mina sulor är varken rosa eller grå, utan svarta. Stöpta efter min fot och justerade på en del ställen, efter analys av fotavtryck. 1.200 spänn kostade de - som hittat!!

ebet
0

Hoppas de funkar. Det svarta har jag inte provat, jag kör med gratisvarianten från Olmed med remiss från min läkare. Man får ett par om året tror jag. Numer har jag en sju åtta par till alla skorna.

Ove-D
0

Jag har haft hälsporrar i ett halvår i BÅDA fötterna. Har några råd…

• undvik hårt underlag
  • undvik att bära
  • ligg gärna med fötterna högt och vicka på dem så ofta du kan (helst flera gånger om dagen)
  • pröva gärna TENS (stötar) vilket du kan via sjukgymnast få låna som hjälpmedel
  • undvik för mjuka och sladdriga skor och tofflor så som foppa-toffel. Skor ska vara dtadiga och med bra stöd för hålfoten.
  • Varma fotbad och fotmassage som ökar blodcirkulationen är också bra.
  • Däremot tycker jag INTE att apotekets hälsporreinlägg har hjälpt mig alls. Väntar på att få inlägg via ortopeden.

Mer info:

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3386

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=444

http://www.fothalsan.se/fotskada/skadx.htm

http://hem.fyristorg.com/fothalsan/02.htm#halsporre

http://www.ergomove.no/index.php?cat=halsporre&lang=se

clajo
0

Tack för tipsen Ove-D! Jag skrev mitt första inlägg i denna tråd i januari och har fortfarande ont. Men jag vet att det kan ta lång tid…

Nu har jag också prövat att tejpa runt hälen ibland, för att inte fettkudden under hälen skall "flyta ut" när man står och går och det känns skönt när jag får till det.

Min läkare har talat om tryckvågsbehandlingar, men det råder delade meningar om hur väl det fungerar, så jag skulle få betala allt själv, i så fall. Dessutom lär det göra väldigt ont.

Dyrt, ont och utan garanterat resultat… nja… avvaktar!

Inke
0

#20 Hur lyckas du få gratis inlägg?? Jag har flera kompisar som försökt få inlägg på remiss. De har haft jättebesvär, men inte lyckats.

sussie
0

Akupunktur brukar snabba på läkningen. Jag behandlar med kroppsnålar och eldnål vid hälsporre.

Ove-D
0

#23 Som jag förstått det så är det väldigt olika beroende på var man bor. Till mig sa de att man ska gå MINST ett halvår med hälsporre. Minst ett år innan operation. Minst ett år innan cortisonspruta. Men nu har jag gått över ett halvår och väntar på remiss från ortopeden…

Inke
0

Hoppas du får hjälp. Lycka till. Ja det är nog olika var man bor.Här i Stockholm blåser det snålt om man har hälsporre. Det är ju dyrt med inlägg och oftast behöver man nya skor också. Men inlägg är nog oftast bra och avlastande.

Buppan
0

Haft ont i hälen ett helt år, sedan knäet. Måste tyvärr erkänna att det blivit bättre av viktnedgången , 11 kg, LCHF-kostens hjälp.

clajo
0

Cortison skall man akta sig för, eftersom det tydligen kan förstöra fettkudden i hälen, vilken skyddar senan (plantarfascian)…bl.a.

Ove-D
0

#28 ja det säger min läkare med… Men träffade på en som fått det och blev bra… men enligt läkarn så måste man vara både väldigt kunnig och exakt för att det ska göra mer nytta än skada. Dvs det är stor risk att det till och med kan bli sämre, men det beror alltså på HUR man sticker in sprutan, dvs var man lägger cortisonet.

Inlägg här kostar 1500kr MEN man KANSKE kan få remiss och få det som hjälpmedel om det håller i sig länge (jag väntar och har gått i över ett halvår)

clajo
0

Har nu "överdoserat" omega3-tillskott i en vecka och det har faktiskt blivit bättre!

Har tagit minst 9 kapslar om dagen, i stället för 2. Denna veckan har jag trappat ner och tar 6 kapslar om dagen (3 st. både morgon och kväll).

Omega3 är antiinflammatoriskt, och det märks, även om jag inte är bra än.

[Norum]
0

Det är nog därför som jag mår bättre med LC… Jag har fibromyalgi, det är ständiga inflammationer i musklerna och de flyttar sig från muskel till muskel hela tiden. Har ett par ställen som dock alltid är värkande… Men med denna kost blir det bättre! Visst, jag blir stel och lite orörlig men den värsta värken försvinner. :-)  Jag har slarvat en del på sista tiden men har kommit igång ordentligt nu igen och jag märker att musklerna "jobbar" på ett annat sätt nu. Ibland känns det som att dom nästan stretchar (hur stavas det nu då?) Dom sträcks, töjs, krymper ihop lite och stretar på för att komma igång igen. Muskelfästena är också bättre, har stora problem på den fronten annars.

Ove-D
0

Jag har FÅTT mina inlägg nu… hämtade dem idag.  Glad

Har gått en del idag och det känns annorlunda men inte värre värk iaf.

Jag ger rådet att gå till Ortoped och be om REMISS för att få skoinlägg för då blird et GRATIS!!!

#22 angående tryckvågsbehandling så kostar det i Mölndal (sydöst om Göteborg) 500kr per gång och räknas att behöva 3-5 gånger. Det är 70% att bli bra. Så om man tillhör den där knappa tredjedelen så kan man lägga ut 2500kr utan att bli bra…