LCHF ger ingen effekt på blodsockret
Hej kära forumbesökare!
Hoppas härmed på lite konsultation i mitt egna fall. Jag ska försöka fatta mig kort. Glad för all form av input.
Först bakgrunden. Man, 1,92 lång, 93 kg, 30 år gammal. Använder inte tobak, dricker inte alkohol. Upptäckte att mitt blodsocker var något förhöjt för ungefär ett år sedan, och diagnosticerades därefter med en mild form av typ 2 diabetes. Har sedan dess halvhjärtat försökt gå ned i vikt med tallriksmodellen, utan framgång. Jag har hela tiden haft 85 kg som min målvikt, då jag hoppas att en sådan nedgång ska avhjälp min insulinresistens.
Äter sedan årsskiftet någorlunda strikt LCHF. Jag unnar mig ofta turkisk yoghurt, vispgrädde och ost, men i övrigt äter jag väldigt strikt. Ketonstickor visar hög halt av ketoner i urinen sedan länge, jag har utan tvekan gått igenom den tuffa "anpassningsfasen" för ett par månader sedan, och mår sedan dess hyggligt bra på LCHF. Jag är något piggare och jämnare i humöret, MEN mitt blodsocker är oförändrat. Jag föreställer mig också att detta är orsaken till att min vikt är oförändrad (höga insulinnivåer).
Till min stora irritation fungerar inte fysisk aktivitet som blodsockersänkande heller. Trots ihärdig jogging får jag ytterst tillfälliga sänkningar av blodsockret, mycket sällan till under 6,0. Jag vet inte hur min endogena produktion av insulin ser ut, men jag misstänker alltså att min bukspottskörtel fungerar bra.
Mitt blodsocker ligger mest hela tiden på 6,5 - 7,5. Värdena är ungefär desamma, oavsett om jag just har ätit middag eller klivit upp på morgonen. Jag har inte sett dom effekter som jag hade hoppats på med LCHF, och är ärligt talat förvånad över hur mitt blodsocker kan fortsätta att vara så högt med tanke på hur lite stärkelse och socker jag sätter i mig. Kan det måhända vara så att jag måste sikta på 5 gram kolhydrater om dagen, istället för nuvarande 40-50 gram? Jag tycker ända att min DRAMATISKA reduktion av kolhydrater, relativit vad jag en gång käkade, borde ge effekt.
Tips och synpunkter?
Vispgrädde !!!!!
Prova utan…. och 40-50 gram låter mycket…
Välkommen hit förresten !! 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
vad är det som säger att 6,5 - 7,5 är högt?

Tycker som#2 att dina värden ser bra ut eftersom du inte har varken tabletter eller insulinbehandling vad jag förstår. Din kropp kanske vill ha dom sockervärdena som du har!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Förhöjt blodsocker och insulin är väldigt inflammationsframkallande så visst vore det önskvärt om värdena klev nedåt lite grann..
Får vi ett exempel på hur du äter under en normaldag..
Mycket riktigt, jag behandlas inte med mediciner. Överväger dock att be min läkare om metformin. Hittills har man alltså ansett det tillräckligt med kost (kalorireducerad tallriksmodell, förstås) och motion för att bota mig.
Då jag aldrig fört matdagbok har jag svårt att återge hur jag äter en normaldag, men jag gör ett försök.
* Frukost: Kaffe
* Lunch: Stekt fläsk + 2 skivor köttfärslimpa, 1 glas mellanmjölk
* Middag: Stekt kyckling med spenat och vispgrädde, 1 glas aspartam-saft
* Kväll: Fyra dl turkisk yoghurt + 1 dl vispgrädde, 1 näve hasselnötter
Tack för att ni tar er tid.

Jag tror du bör hitta nåt annat som kvällsmål kombinationen kolhydrater från nötterna och insulinspik från mjölkprodukterna är inte helt lyckad som sistamål..
Det kan räcka för att stoppa viktnedgången och hålla upp sockervärdet för dig.
Du kan möjligen komma undan med det som fukost men det är nog bättre om du drar ner överhuvudtaget på både nötter och mjölkprodukter..
Kanske kan du äta mer äggbaserat eller nån ren proteinkälla med lite kryddsmör istället..
Lycka till och rapportera om det blir nån skillnad 

Du vet att aspatam inte är särskilt bra, va?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Kommer gärna med ett par tips:
Ät en riktig frukost, inte enbart kaffe, för att kicka igång förbränningen på morgonen. Aptitlöshet på morgonen kan bero på ovana, men också på att stresshormonerna i kroppen är för höga och att kortisolet talar om att det går att överleva även om buffeln inte fälls på morgonkvisten. Motorn går dock på lågvarv. Så försök skaffa dig bra fruskostvanor. Ägg, avocado, yoghurt (var försiktig med alltför mycket mejeriprodukter), ost mm
Skippa mjölkglaset till lunch, byt ut mot vatten
Skippa aspartam-saft. Aspartam är ett nervgift som dessutom kickar igång en liten insulinutsöndring genom sin sötma även om det är tomt på kalorier. Ersätt med rött vin eller vatten.
I övrigt helt ok. När du tränar, så kör gärna intervallträning, dvs skippa det sega malandet, det är bättre att hårdköra periodvis. Prova dessutom styrketräning, det ökar din förbränningsbara massa i kroppen.
Allt ovanstående syftar till att öka förbränningen och minska insulinet ytterligare. Blodsockret borde kunna gå att trycka ner en bit till.
Lycka till!
/Jonas
Tack för alla era vänliga förslag. Jag ska banne mig köra en SSS-fakir och se om det ger någon utdelning på plasmaglukosen. Hur lång tid bör jag gå runt på SSS:s bantarbiffar innan jag kan avgöra om LCHF är rätt väg för att få ned mitt blodsocker?
En sak som är lätt att glömma när man förespråkar en metod som LCHF är det faktum att vi alla fungerar på olika sätt. Samma reduktion i kolhydrater kan ha en jätteeffekt i ett fall, men vara otillräcklig i ett annat. Det var med rätt höga förväntningar som jag gav mig på detta, efter att ha läst bl.a. Litsfeldt beskrivning av hur effektiv metoden är för typ 2-diabeteker. Men, som sagt, det kan ju vara så att min insulinresistens är mer extrem än de flesta fallen och därmed kräver under 10 gram kolisar om dagen.
Jag låter er veta hur detta fortlöper. :)
#0, Fysisk aktivitet ökar blodsockret på kort sikt, det sänker inte det. Detta eftersom fysisk aktivitet leder till utsöndring av stresshormoner, som höjer blodsockret för att ge mer energi. På lång sikt så leder större muskler till mindre insulinresistens, det är därför träning rekommenderas för diabetiker. Men bättre är då träning som ger muskler, konditionsträning har väl inte så stor effekt.
#9, Effekt av fakirkost med bantarbiffar bör du se rätt snabbt, inom en dag eller två. Definitionen på diabetes är väl ungefär "extrem insulinresistens", så chansen är rätt stor att du klarar dig bättre med mindre kolhydrater än du äter idag.
Om det inte fungerar så är det inte kosten som är problemet, utan något annat. Det är rätt stor chans att det är stress som är problemet i så fall, stresshormoner höjer som sagt blodsockret (en överlevnadsmekanism för att ge mer energi när det behövs som mest). Har du ett stressigt jobb eller vardag?
Som du sa så är alla olika. LCHF kosten fungerar på alla där det är kosten som har varit problemet, men det kan ju vara andra saker som är problemet också.
Ska bli interessant att se hur det går för dig! Vad är din inställning till kosten i övrigt? Skulle du fortsätta med den om du inte hade diabetes-problemet?
#10 Ja, så länge jag dras med mitt lilla "insulinproblem", så är det ingen tvekan om att jag väljer en kost med väldigt lite kolhydrater. Jag tillhör den nyktra skara som ser sambandet mellan konsumtion av kolhydrater och insulinsekretion. (I motsats till etablissemanget. Vansinne att rekommendera 1/3 av tallriken med ris till en diabetiker.)
Jag har haft stora problem med trötthet (förmåga att sova bort hela dagar), som sedan LCHF-starten har blivit mindre. Sammantaget är det alltså en marginell förbättring sedan jag började med LCHF. Det faktum att jag inte får ned mitt blodsocker/insulin/vikt kommer inte ensamt få mig att gå tillbaks till quinoa-sallader.
Och nej, jag har inte en stressad vardag. Jag har svårt att bedöma min egen stressnivå, men jag upplever inte det som betydande orsak i sammanhanget.
Jag har f.ö. nöjet att bo tillsammans med någon som har väldigt hög insulinkänslighet. Min sambo vaknar alltid tidigt, hungrig efter en tallrik fil med corn flakes och sylt, när jag gärna ligger kvar i sängen inpå eftermiddagen, ointresserad av mat. Och trots ganska avsevärda mängder lösgodis har hon väldigt svårt att gå upp i vikt. Hennes plasmaglukos är förstås alltid väldigt lågt när jag mäter det också. Intressant med sådana skillnader.
Hej och välkommen hit!
Du behöver inte lägga Dig under 10g - håll dig till 10-15g ett tag och se om det hjälper.
Tänk på att varje dl vispgrädde och yoghurt innehåller 3g kolhydrater. Bara genom att dra ner på dem och hasselnötterna kommer du lätt att landa där. Det får plats en del grädde om man vill. Själv använder jag det i kaffe.
Är tex korv till middag om du inte vill laga mat. Jag rekommenderar verkligen Böklunders korvar, det finns olika sorter, annars är Sibyllas kok-korv i plåtburk rätt ok för de flesta.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej! Har kämpat med min diabetes i snart två år. Har du provat kanel på din yoghurt,citronkonc. till maten eller vinäger till salladen? Jag fick lite mindre blodsockerhöjning med dessa "knep". Dessutom ingår grönt te som avslut på en måltid + ett antal extra koppar spec. på kvällen. Fick själv sluta med yoghurt men långfil går bättre. Varit väldigt restriktiv med frukt (grapefrukt,surt hårt äpple,omogna päron eller citron) o alltid i så fall efter måltid= upplevde att blodsockret höjdes mindre då. Dietisten var inte nöjd med min spartanska kost men då mina blskr.kontroller visade vad kolhydrater gjorde så kunde jag inte följa hennes kostråd. Läser nu mycket om LCHF o har tagit steget nu att utesluta även frukt o den lilla brödbiten jag unnat mig o då ser jag att mina värden hamnar under 10 för första gången på länge två tim efter avslutad måltid. Har även funderat på att försöka "bygga" muskler då det ska vara positivt för att få ned blodsockernivåerna.

Jag är typ 2:a och har tampats med mina sprutor i ca. 2 år. Efter att ha lyssnat på kitabu på kryssningen bestämde jag mig att köra rakt av bara, slutade med sprutorna den 18/4 och har sedan inte behövt dom, men då gäller det att vara otroligt strikt, jag testade med lite färska jordgubbar+grädde i helgen och då steg blodsockret direkt 2 enheter.
Det är nog bara att konstatera att för att få till en sänkning gäller det att leva på nästan fakirkost.
Tack för alla värdefulla kommentarer.
#13 Jag har provat ett par av dom "knep" du föreslår. Har dock inte försökt med grönt te, vilket jag absolut ska ta till mig och prova på allvar.
Såg alldeles nyss i nyhetskanalerna att Onico (tobaksfritt snus) eventuellt kan ligga bakom karies. Förklaringen uppges vara att dom majsfibrer som utgör själva bulkmaterialet i prillan kan brytas ned till socker. Väldigt förvånande, men vädligt intressant, då jag "missbrukar" Onico sedan länge (sedan längre tillbaks än min LCHF-period). Men, jag är skeptisk till att Onico skulle vara en blodsockerbov. Nåväl, äntligen ett gott skäl att höra upp med dom.
Hej och välkommen hit!
Jag tror också att du bör sluta med yoghurten+nötterna, speciellt på kvällen eftersom blodsockernivåerna naturligt ligger lite högre då. En bra början är att du drar ned tar bort yoghurten, slutar att dricka mjölk och försöker att inte äta mer än några enstaka nötter. Men vänta med fakiren, det är ju faktiskt möjligt att de förändringarna räcker för att få ned blodsockret och vikten- att gå från 0 till 100 i ett steg kanske inte är nödvändigt.
Du äter nu 40-50 gram kolhydrater/dag, prova 10-15-20 gram från ägg, grönsaker och en liten mängd grädde/creme fraiche i matlagningen och se vad som händer!
Glömde skriva att krossade linfrön i långfilen också minskar blskr.påslaget efteråt för mig. Överdosera inte för linfrön innehåller linamarin och det bryts i kroppen ner till vätecyanid(blåsyra). 1-3msk/dag max. Åt själv som mest drygt 5msk o fick lite diffusa symtom som jag kopplade till detta. Äter nog ca3msk dagligen nu. Kanske kan sluta för jag ser ju vad uteslutandet av bröd o frukt gör för blskr. Detsamma gäller kanel=överdosera inte för det innehåller kumarin som kan ge leverskador. Max en slätstruken tsk/dag. Åt drygt 3msk/dag o det tyckte toxikologen jag pratade med att jag absolut skulle sluta med. Maxdosen 1tsk/dag är uträknad på en människa som väger 60kg. Har tagit leverprover juni-07 får väl fråga doktorn om provsvaret vid den årliga "besiktningen" för min diabetes. Jag får väl en kallelse snart annars tar jag itu med det till hösten. Har idag provat tillsätta 1/4dl laktosfri vispgrädde i långfilen väntar med spänning vad blskr.kontr visar. Då mina värden varit extra jobbiga har citronkonc. i vattnet +citronklyftor till maten varit bra att få ner blskr.påslaget efter måltid med. Dryck före måltid=vatten ej någon dryck under måltiden o efteråt endast en kopp grönt te. Mellan måltiderna har jag druckit vatten o te med start drygt 1tim efter avslutad måltid. Det ska tydligen bli en förlångsammad matspjälkningsprocess o det ger ju mindre kraftiga blskr.påslag.

Funkateer,
dina blodsockervärden är ju inte alltför illa, ungefär normalt icke-fastande för en icke-diabetiker (som äter normalt med kolhydrater). Men såklart kunde de vara snäppet bättre + att du väl vill gå ner närmare 85 som du sade.
Jag har tre förslag på saker att testa:
1/ ännu mindre kolhydrater enl vad man rek ovan
2/ testa byta jogging mot styrketräning (eller lägg till) vilket ökar muskulatur som i sin tur kan lagra upp kolhydrater som glykogen/bränna kolhydrater och minska behovet av insulinstegring efter att du äter dem.
3/ testa metformin-tabletter via din läkare. Kan sänka blodsockret bla genom att minska leverns omvandling av protein -> glukos och minska insulinnivåer lite.
OT
Tilda.T har du slutat med insulin 

Yes, har inte tagit en enda spruta sen den 18/4, men jag äter väldigt strikt just nu och blodsockret ligger riktigt bra. Det var kitabus föreläsning på kryssningen som fick mej att våga!
! Go Tilda.T!

Tack, vi kanske ska lämna tillbaka den kapade tråden
förlåt mitt fel!
Tusen tack för alla kommentarer och allt stöd. Det uppskattas.
Jag har nu även kollat mitt c-peptid hos husläkaren, som förklarade att det värdet var "helt normalt" (jag har inte sett värdena själv). Husläkaren föreslog metformin-behandling, och jag har för avsikt att hämta ut tabletterna nu i eftermiddag.
Vidare reagerade förstås husläkaren på mina höga kolesterolvärden, som är höga av den enkla anledningen att jag numera äter betydligt mer fett än tidigare. Jag har ett ungefär ett år gammalt mätvärde på kolesterol sedan tidigare, när jag fortfarande åt tallriksmodell, som INTE var för högt. Jag anser att sambandet är uppenbart, men inte alarmerande. Jag känner bl.a. till teorin om att kolesterolet normalt sett är stegrat under dom första 6 månaderna med LCHF, för att sedan normaliseras.
Hursomhelst, med anledning av det förhöjda kolesterolet föreslog min husläkare statiner. Vad tycker församlingen om detta? Motiveringen bakom denna ordination var ungefär "kombinationen diabetes och förhöjda blodfetter är farlig ur ett hjärt- kärlperspektiv".
Är det i detta skede mest lämpligt att vänligt, men bestämt, tacka nej till statinbehandling och fortsätta käka LCHF?
Statiner behöver du inte. Kolesterolet går upp i början av LCHF men går sedan ner. Dessutom är det inte farligt med högt kolesterol, inte ens för diabetiker, men statinerna kan skada och i värsta fall döda. Läs Uffe Ravnskovs "Fett och kolesterol är nyttigt" och på kostdoktorns hemsida för mer info.
#24, Statiner gör inte så mycket nytta, men däremot en massa obehagliga biverkningar. Att högt kolesterol är farligt är en myt. Jag rekommenderar också att du läser boken som nämns i #25, bilda sedan din egen uppfattning om situationen.
En kort sammanfattning:
Här är historien så som dom som tror att kolesterol är farligt ser det:
Under första halvan av 1900-talet så kunde man inte mäta så mycket av vad som hände i kroppen. Men så lärde man sig att mäta kolesterolvärdet. Och upptäckte att hos en del som hade hjärtsjukdomar så var värdet högre än hos genomsnittet. Man drog då slutsatsen att kolesterol kunde vara en riskfaktor. Sedan under 50-talet så gjorde en person vid namn ancel keys sin berömda "seven countries study" där han jämförde hur ofta folk i olika länder fick hjärtsjukdomar och åkte sedan till ett område i dom olika länderna och mätte folks kolesterolvärden. Av det fick han ut ett fint diagram som klart och tydligt visade att desto högre kolsterolvärden desto mer blev hjärtsjuka. Tio år senare kom dom första officiella kostråden, och dom gick främst ut på att man skulle minska fettintaget, för att minska hjärtsjukdomar, eftersom fett hade hög mängd kolesterol. Låter bra va?
Så här gick det verkligen till:
Under första halvan av 1900-talet lärde man sig att mäta kolesterol, och drog slutsatsen att det fans en chans att kolesterol kunde vara farligt. Dom ansåg att det behövdes mer studier. Sedan kom keys med sin "7 countries study" som sedan dess har bevisats vara forskningsfusk. Faktum är att han studerade 22 länder, inte 7. Sedan valde han ut dom 7 länderna som passade in på hans teorier, och struntade i dom andra. Om han hade haft med alla 22 länder som var med från början så hade hans berömda diagram sett helt annorlunda ut, och det hade inte gått att dra några slutsatser om kolesterolets farlighet. Det pågick en het debatt i 10 år om kolesterolet var farligt eller inte, en del stod på keys sida, men många sa att det inte fanns några sådana bevis. Det bestämdes att det skulle göras en stor studie som en gång för alla som skulle visa om kolesterlet var farligt eller inte. Problemet är att studien skulle kosta massa pengar och ta 10 år att genomföra. Ungefär samtidigt bestämde sig myndigheterna för att utfärda dom första officiella kostråden. Dom bestämde sig för att dom inte kunde vänta 10 år på en studie som bevisade att det var farligt, för dom trodde att dom kunde rädda en massa liv under dom 10 åren, så dom gick ut och sa till folk att minska på mättat fett, för mättat fett innehöll relativt mycket kolesterol, och kolesterol var farligt. Problemet är bara att den där stora studien som skulle visa att kolesterol var så farligt inte kom, istället kom det en massa mindre studier som visade att det inte hade något samband. Problemet är bara att forskarna litade på myndigheternas kostråd hade bra grund, så deras slutsats var alltid "men eftersom det finns bevis att kolesterol är farligt så måste det vara något fel här" eller "mer forskning behövs" eller något liknande. Det blev en paradigm helt enkelt. Och sedan dess så har det med ett par års mellanrum genomförts nya större studer som "äntligen ska bevisa kolesterolets farlighet", men än så länge har ingen lyckats bevisa något sådant.
Men både myndigheter och media har ju gått ut med att kolsterol är livsfarligt, och eftersom alla "vet" det, så fortsätter myten att spridas. Läkemedelsföretagen gör allt dom kan för att fortsätta sprida myten, eftersom just statiner är dom läkemedlen dom tjänar allra mest pengar på. Statiner har inte fått någon bevisad effekt i någon studie för personer som inte haft hjärtsjukdom tidigare, och även för dom som haft hjärtsjukdom är det bara ett fåtal som blir hjälpa av statiner. Men dom har däremot en massa obehagliga biverkningar. Ändå rekommenderas dom ofta i förebyggande syfte, fast dom inte har någon bevisad effekt för det.
Så här fungerar kolesterol igengligen:
Kolesterol är ett livsnödvändigt ämne som vi hade dött om vi hade varit utan. Det har många viktiga funktioner. Ett av dom är att reparera skadade celler i kroppen. Just därför ser man i en del fall högre värden vid sjukdomar.
För att ta en liknelse: Säg att det brinner. Det kommer brandbilar dit för att släcka elden. Ju större brand desto fler brandbilar. Då drar någon slutatsen att brandbilar är en riskfaktor för att det ska börja brinna, och att vi bör se till att minska på antalet brandbilar. Det är ju helt absurt att ta bort brandbilarna om det brinner, och på samma sätt är det absurt att ta bort kolesterol när det är höga nivåer, eftersom det är då det behövs som mest för att göra reparationer i kroppen. Det gör mycket mer skada än nytta.
Även att man får högre kolesterolvärden av att äta mat med mycket kolesterol är en myt. Kroppen producerar stora mängder kolesterol själv, och den mängden man får i sig via maten är en försvinnande liten del. Ökar man dessutom intaget via maten så minskar kroppen den egna produktionen, så den får exakt den nivån den vill ha.
Så varför ökas då kolesterolvärderna något för många dom första månaderna på LCHF? Det vet vi inte. Min teori är att kroppen börjar något reparationsarbete när den äntligen får vettiga fetter och proteiner att bygga upp sig själv av, och sedan när det är klart så sjunker värderna ner till det normala igen. Kolesterol orsakar altså ingen som helst skada i kroppen, tvärtom så reparerar det.
Vad hände då med dom som var skeptiska mot kolesterol under 50 och 60 talet, gav dom upp allihop eftersom dom aldrig hör talas om dom? Många bestämde sig för att lita på myndigheterna, men det är även många som fortsatte att vara skeptiska. Men man hör aldrig av dom, media vill inte skriva om dom av någon anledning. Dom har bildat ett internationellt nätverk, The International Network of Cholesterol Sceptics, där många högt ansedda forskare, läkare, osv. är medlemmar.
Vill du ha den långa versionen av det här, med alla vetenskapliga referenser osv. Så läs Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt", Per Wikholms och Lars-Erik Lidsfelts bok "Ideologin och Pengarna bakom kostråden", samt Det här kapitlet skrivet av kostdoktorn ur Annika Dahlqvist senaste bok.

AndreasO, jag vill bara ge dig credit för den information du alltid har till hands, det är otroligt hur mycket du vet och du skriver det alltid på ett så bra, lättläst och förståeligt sätt att man orkar läsa och förstå allt du skriver!
Har du funderat på att ge ut en egen bok? Jag skulle köpa den direkt!
#27, Nja, det jag skriver finns redan i böcker, jag bara gjorde en sammanfattning av det som står på andra ställen. Känns fel att skriva en bok när jag inte har så mycket eget att komma med.
Ja, andreas0 är "the man". :)
Jag ska provköra med metformin nu under några dagar, för att se om plasmaglukosen rör på sig något. Har just poppat en halv tablett om 500 mg. Min kost är fortsatt ungefär 40-50 gram kolisar om dagen. Jag håller er uppdaterade!
I händelse att någon annan, som också just börjat med metformin råkar läsa detta, kommer här en kort lägesrapport.. :)
Jag har ätit 2 x 500 mg metformin i sex dagar nu. I eftermiddags blev jag plötsligt vimmelkantig (ej i samband med måltid), som jag sällan eller aldrig brukar bli vanliga fall. Var i alla fall tvungen att sätta mig ned pga snurrigheten. Jag tillskrev förstås det hela till metformin-tabletterna. Passade på att ta mitt kapilära p-glukos som då visade runt 5,0 mmol/l. En helt otroligt låg siffra för att vara mig. Nu är dock blodsockret tillbaks till 6,5 mmol/l.
I övrigt är biverkningarna milda. Visst illamående någon timme efter tablett, men inga utlovade diarrér.
Behöver du metforminet med dina egentligen ganska låga blodsockervärden?