Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4012 ggr
Mumrikshumla
0

Huvudvärk och trött

Jag har nu kört LCHF under några veckor och det fungerar bra. Har minskat midjemåttet och gått ned några kilo. Gladare och jämnare i humöret och magen mår bra, men två enorma bieffekter har jag stött på. Jag har fruktansvärd huvudvärk (värk bakom ögonen) och är fruktansvärt trött hela tiden. Jag hade inget enormt sockerbehov innan utan gör detta mest för att för första gången få ett normalt ätande, så jag tror inte det är abstinens? Går detta över? Okar knappt hålla mig vaken på jobbet….

Denna kommentar har tagits bort.
Ians
0

Jag vet inte vad du har ätit innan, men det finns ju socker i så mkt. Så man behöver inte va snaske gris för att vara socker beroende.

Det räcker med mkt böd. bullar, pasta, potatis……..etc

Själv var jag en smörgås och pasta freak. Pasta m ketchup var en måltid när tiden "inte räckte till" eller lusten för att laga mat inte bara fanns.

TRÖTTHETEN!…… Den går över din kropp är inne i en Abstinens period. Samma händer när man slutar röka/snusa, socker i alla former är lika beroende framkallande som vilken Last som helst.

När detta bara är avklarat så kommer du att bli piggare. För mig funkade de bra m att häja andelen fett i maten. När jag åt "vanlig" Gi- kost så hängde abstinensen i längrae och var svårare. Denna gng gick det mkt mer smidigt.

Lycka till!

Jennix
0

OM du ätit mycket kolhydrater innan så kan du nog få rejäla abstinensproblem, men det verkar vara individuellt också på hur fort det går över. Det har inte bara med socker att göra utan du kanske har ätit andra kolhydrater.

Prova att äta mer fett, kanske några kolhydrater i form av sallad, broccoli, grädde osv. för att mildra abstinensen?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

dufva
0

Kom huvudvärken först nu eller har du känt den hela tiden??

Om den börjat nyligen så försök tänka efter om du gjort nån förändring i kosten..

Har den funnits sen start har du inte kommit över omställningen.

Kanske äter du fortfarande för mycket kolhydrater, eller alldeles för lite mat så kroppen svälter….Vätskebrist kan man också fundera på

Det är mindre vatten i LCHF-kost så man kan behöva dricka mer.. 

Det kan ju förstås vara nåt tillfälligt som inte alls har med maten att skaffa som en infektion..

DrAnna
0

ganska vanligt problem tycker jag, drabbar de flesta även om man inte varit sockerberoende. Omställningen till fettdrift orsakar en hel del. Väskebrist måste man tänka på, vanligt när man drar ner på grönsakerna också.

magma
0

Jag får huvudvärk om jag ätit extra mycket kolhydrater en dag, och sedan återgår till mitt vanliga intag. Huvudvärk och dåligt humör kommer som ett brev på posten…

Mumrikshumla
0

Tack för alla tips!

Innan jag började med LCHF åt jag varken godis, kakor eller chips speciellt ofta. Däremot så åt jag normal mängd av bröd och pasta. Nu har jag dragit ned så jag äter mycket fett, mycket protein och normala mängder grönsaker (tomat, broccoli, blomkål och ibland isbergssallad). Jag har ingen dirket stor övervikt. Jag dricker ca 1,5 liter vatten om dagen (kanske för lite?) Jag äter halv-vegetarisk kost och undrar om jag kanske får i mig för lite protein? Äter quorn, fisk och tex. halloumi ost till mina måltider och väldigt sällan kött.

Bör man generellt äta några speciella extra vitaminer eller mineraler när man äter LCHF?

Tror ni att mer motion hjälper mot abstinensbesväeren (ganska magert med motion just nu)?

Mumrikshumla
0

Dufva: huvudvärken har kommit på slutet… ca 3 veckor efter att jag körde igång igen med LCHF. 

Jag äter ca 10% kolh, 25% protein och 65% fett. Ibland mer protein och mindre fett. Det känns som mycket fett och lite protein? Jag äter ca 1000-1400 kalorier om dagen. Det låter kanske lite, men jag är inte hungrig mer än så…

dufva
0

Det tyder mest på omställningsproblem.

När man har kvar en del  kolhydrater i kosten dyker ofta en svacka  upp just vid vecka 3..

Ökar du på med fettet och drar ner lite mer på kolhydraterna kommer du igenom dom snabbare

Börjar du träna måste du få upp kaloriandelen lite så du inte bara tär på musklerna. 

Kosten är mycket näringstät så du behöver inga tillskott.