Nån som kan räkna?
Ser i nr 5 av Coops Mersmak ett himlans intressant recept på hemgjord glass. Men, är det nån som kan hjälpa mig med att räkna ut hur stor andel kolhydrater som glassen innehåller? Jag hoppas att det blir lägre än 5% förstås, och håller tummarna för det. Eller omvänt, om nu receptet ger högra andel kh än så, hur mycket (dvs lite) socker ska man ta för att komma under 5%?
Så här står det:
10 portioner
5 dl vispgrädde
5 dl mjölk
2 vaniljstänger
1 dl socker
1 krm salt
8 äggulor
2 msk smör
Låter väl smaskens? Hoppas nu bara att det kan klassas som LCHF också…
Det är 18% kolhydrater, 5 %proteiner, 77% fett ungefär. Ungefär 13 g kolhydrater per portion (och cirka 300 kcal/portion). Inte LCHF direkt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

kan du inte byta ut sockret mot liiiite stevia t.ex. (ett naturligt sötningsmedel) eller enbart ta liiite vaniljsocker i ?

Behöver du överhudvudtaget söta? Vispgrädde är rätt sött i sig.
Fabricati diem, pvnc!

Man kan också smälta 100-200g riktigt mörk choklad (85%) och blanda ner, de innehåller redan lite socker men då blir de ju chokladglass istället…

Testa med hälften dvs. 1/2 dl socker, det hade jag gjort men jag behöver inte heller vara supernoga med kh-mängden.
Hur fungerar honung i glass jämfört m raffinerat socker? Kan man använda sukrin månntro?
Jag hade gjort den med ngt bär eller med vanlijstang. Vanilj har en sot smak och gradde ocksa, du behover inte lagga till socker. Annars kan du ju ta i nagra teskedar honung.
Nja, inte LCHF direkt kanske med 1 dl socker i, men du kan ju prova med en mindre mängd alternativt klara dig utan, eller kanske med ett par msk fruktos? Tas upp lite långsammare än vanligt socker.