Italienresa - råd önskas!
Om två veckor åker jag till Rom i fyra dagar med dottern.
Har ätit LCHF i snart två månader och det fungerar jättebra. Har gått ner några kilon och mår fint (ej överviktig men vill inte ha tillbaka extrakilona).
Jag har hela tiden tänkt att jag ska ta lite (eller mycket) lättare på kosten när jag är i Italien. Pasta är ju så gott, och speciellt frukosten kan annars bli ett problem (billigt B&B med italiensk frukost, d v s bullar, munkar, marmelad, i bästa fall osötat vitt bröd).
Men nu börjar jag känna mig olustig inför tanken att "bryta" kosten under så lång tid. Jag undrar om någon vet vad som "händer" om man plötsligt äter massor av kolhydrater igen under säg en vecka? Sötsaker och bullar har jag inte tänkt äta, men om jag äter t ex bröd och pasta varje dag? Vad händer i kroppen, vad händer med vikten, vad händer när man "går tillbaka" sen?
Det här är ett lyxproblem som inte känns så svårt, men jag skulle ändå gärna vilja ha råd. Kanske blir det en medelväg där jag äter lite mer kolhydrater än vanligt. För mig känns det väldigt fel med just frukosten, att starta dagen med vitt bröd… Kanske kan köpa hem lite ost och skinka till morgnarna, och förfalla vid enstaka måltider senare. Hur skulle ni göra - eller hur har ni gjort?
Om det är B&B, kan ni inte be dem steka på några härliga korvar till frukost och ett ägg? Annars får du nöja dig med ost och skinka/breasola. Restaurangbesök senare på dagen fungerar iofs eftersom man oftast får välja tillbehör till varmrätten själv; tex bara en sallad. Du får oftast inte hela målet serverat ihopgojsat på samma tallrik med sås, kött, potatis och grönt som här. Fast å andra sidan… ska man äta pasta ska man ju göra det i Italien… och GLASSEN!!!! MMmmmm!
Äter du LCHF enbart för viktens skull skulle jag nog, om jag vore dig, göra ett uppehåll. Det viktigaste är ju vilken kosthållning man har regelbundet inte vad man äter när man gör avsteg ett par dagar. Ha en underbar resa!

Jag kan tänka mig att kroppen får en chock om man börjar stoppa i den massa snabba kolhydrater rätt som det är. Vi reagerar ju alla olika men en del kan må riktigt dåligt och man kan känna sig dåsig och/eller bli dålig i magen.
Vad som händer rent fysiskt med kroppen låter för mig som KATASTROF. Först matar man den med fett och plötsligt kommer det massa kolhydrater som ska ha förtur, kroppen kommer börja använda kolisarna som energi och börja lagra fettet istället. När du sedan efter flera dagar helt drar bort kolisarna kommer kroppen tro att den ska ställa in sig på svält och fortsätta lagra fett tills du åter kommer i ketos.
Det handlar väl aldrig om att stoppa i sig massor av någonting? Om man inte nu associerar att avstå från LCHF med att övergå till hetsätning…
Tack för svar!
#1 - ja det är just det, pasta och… glass, den glömde jag!
#2 - det är just det jag är rädd för!
Jag äter inte bara LCHF för viktens skull. Var alltså ej överviktig och blev närmast överraskad över att ha blivit av med lite magfläsk, men det skulle ändå kännas *väldigt* snopet att gå upp igen, känner jag nu.

Du frågade om det var någon som vet vad som händer om man bryter och äter massor av kolhydrater.
Jag är ingen expert men, jag kan ju berätta hur det blir för mig om jag bryter.
Om jag äter av mjölmat så går magen igång och jag får diare och jag rapar sumgas. Hela kroppen sväller upp och jag går upp flera kg. Troligen för att kolhydrateran sammlar på vatten och tarmen fylls. Jag skulle inte våga bryta kosten på en semester. Det skulle bli rena katastrofen, för mig.
Det finns goda ostar kanske du kan få en biff och sallad så att du inte behöver äta pasta.
Hehe, måste kommentera igen - det *känns* som att det handlar om att övergå till hetsätning när jag tänker på det, men så är det ju faktiskt inte.
Men - tror ni att det är bättre att äta mindre fett under resan, om jag nu ska äta kolhydrater - mer åt GI-hållet, alltså, eller ska jag äta fett som vanligt och lägga till mer kolhydrater då och då? Det är väl då man riskerar viktexplosion - eller?
Beställer du in pasta som tillbehör blir det en liten portion, och du behöver inte äta upp allt *L*. MEN som sagt, det brukar finnas massvis av härliga tillbehör till en huvudrätt att välja på så vill du avstå från kolhydrater (för att spara till glassen) går det nog betydligt lättare där än här hemma på restaurang.
Jag är ny på detta men jag har väl för mig att det är bättre att dra ner även på fettet, om du vet med dig att du ska äta mer kolhydrater än du brukar. Är du väldigt känslig för kolhydrater som Myrten tydligen är kanske du ska börja ett par dagar före resan…

Jag skulle kunna vara utan mat helt bara jag fick åka till Italien
!
Trevlig resa, tror att du fixar det bra med maten!
Gör det bästa av situationen, försök välja det bästa i varje valsituation.
Ta inte ut problemen i förskott…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det går nog bra ska du se…de lever ju inte enbart på pasta därnere! Lycklig resa! Lycklig den som fick följa med er! 
Tilläg: såg just i denna tråd:
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=dd2ecf96-c631-491e-b05c-b48e923e324d
att Sandrina här på KiF bor i Italien sedan 10 år. Ropa på henne o be om råd!
Hihi, nästan samtidigt Folke! 
I italien ater man inte bara pasta, det finns gott om goda ostar, graddsaser, gronsaker, kott, fisk, fagel, skinka, korvar, oliver, olivolja m.m. I norra Italien ar det mer regel an undantag att steka i riktigt smor och anvanda gradde i maten, sen att de ater mkt pasta till alla dessa godsaker behover ju inte paverka dig, bestall att fa lite kokta gronsaker istallet. Jag bor i Spanien, har ar det normalt att bestalla varje del av maltiden separat, det finns inte sammansatta ratter, bara pa vissa restauranger. Det borde finnas entrecôte, du kan ju bestalla en sallad och lite getost till. Du behover inte bryta din diet, fett finns i alla lander…!