Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3708 ggr
akleyan
0

Ahh, nu förstår jag

Vitsen med att ha en egen tråd. (kanske äntligen fått upp fettmängden så att hjärnan börjar funka :o)

Började med lchf i februari, har inte gått ner ett gram. Men mår bättre ialla fall.

Bestämde mig igår för att sluta använda grädde i kaffet. Höll mig till i idag, då jag med motiveringen att "synd att slänga" återigen hällde grädde i kaffet. TRE gånger.

Ialla fall så är mitt mål att minska i omfång, från mina 80,9kg (168 cm) till. ja vi får se, men minst 70. (Vägde innan graviditet 77 kg och tyckte att jag var rätt smal, men inser när jag ser mig själv på kort att det var jag inte alls) .

Fråga nummer 1: Innehåller grädde mer mjölksocker än mjölk trots att det är färre kolhydrater?

akleyan
0

Nu har jag för andra gången gjort äggmjölk. Smakar ungefär lika äckligt som första gången.

birma
0

Jag har också gjort den två gånger, äggmjölken.
Är det både smaken och konstistensen kanske?
Som du tycker är äcklig?

Själv vet jag inte riktigt. Tog kakao och vaniljpulver i mina.
Smaken ok, men vill ha konsistensen lite åt lena o krämiga hållet och inte tunn o blaskig. Så med mindre vatten i blev det riktigt ok andra gången.

Det med mjölksocker, i din första fråga känner jag tyvärr inte till.

akleyan
0

Nja, alltså jag blir illamående av fettsmaken tror jag. Igår testade jag att ha i ingefära, men det blev inte direkt bättre.

Maia
0

Du kan kolla livsmedlens innehåll här, på livsmedelsverkets hemsida. Där ser du bl.a. att vispgrädde har färre kolhydrater än standardmjölk och att antalet disackarider (laktos är en sådan) i stort sett motsvarar kolhydratinnehållet.

Här på en sida om laktosintolerans kan du läsa mer uttryckligt: 

"Ju fetare en mejeriprodukt är, desto mindre mjölksocker inmehåller den. Vispgrädde innehåller 40g fett/dl och 2,9g laktos. Vanlig standardmjölk innehåller 3g fett/dl och 4,5g laktos."

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

papa-bear
0

frågade samma sak om mjölksocker, om skillnad på grädde och övriga mjölkprodukter, eftersom jag reagerar på grädde men inte ost, mjölk och smör, och fick till svar att grädde är värre för en som är känslig mot laktos

Skogstrollet
0

Visst är smaken olika men… Så här gör jag min äggmjölk: 2ägg, 60 g smör, ½ msk vaniljfrön och 3,5 dl hett vatten mixas. Tar sedan två tredjedelar av detta och resten kaffe. Urgott!

akleyan
0

Kanske ska göra ett nytt försök med äggmjölken, det vore smidigt att ha den som alternativ i kaffet. Annars har jag börjat snegla på laktosfri grädde, ska nog köpa den imorgon, se om den funkar på mig.

Jag tycker mig känna en konstig smak i munnen sen i em, hoppas innerligt att det är den berömda ketosen, och inte en något halsont på gång :o)

Just det. Gjorde Mat-Tinas ljuvliga äggröra imorse. Även sambon reagerade på att den var så god. Nämde dock inte att den innehöll en ofantlig mängd smör………..

Wildrat
0

Laktosfri grädde är inte utan laktos. De har istället haft i ett enzym som delar sönder laktosmolekylen i mindre bitar, alltså samma sak som borde hända i tarmen men som inte funkar hos laktosintoleranta. Lite fakta bara…

greensis
0

#7 Halsont känns bak i munnen, liksom i tungroten. Ketos känns i främre delen av tungan och runt om käken (ketonerna följer med saliven).

Första gången jag kände stark ketossmak trodde jag att mina fyllningar i tänderna höll på att lossna och blev jättestressadSkrattande

Fabricati diem, pvnc!

akleyan
0

Köpte stickor på apoteket idag, de visade iallafall på lite mer än spår. Så det är på gång.

Känner mig genast lite lättare!

akleyan
0

Har ett himla sötsug nu, måste bero på revbensspjällen jag åt igår. Det var det bästa alternativet alternativet, men antagligen var det mycket socker i marinaden.

Prövar nu med äggmjölken i väldigt starkt kaffe, kanske kan göra att suget försvinner.

Maia
0

#11 Lycka till, Akleyan! Det lugnar sig snart med suget om du tar dig igenom stunden just nu och den lilla stunden som kommer direkt efter…

[tillbakalutat]

akleyan
0

Helgen har gått bra och nu kissar jag ut massor med ketoner! Håller tummarna för att det visar sig på vågen också. Tänkte väga mig på torsdag.

F4353453
0

#10 Akleyan

Vad heter stickorna du köpt?

akleyan
0

#14, de heter Ketodiastix, finns på apoteket. Kostade 91kr för 50 stickor. De fanns inte framme utan jag fick fråga personalen.

F4353453
0

#15#

TACK!

sarwen
0

Är i precis samma sits som du med graviditeter och allt och går inte ner nåt än. Kan det bero på att kroppen har så mycket att återställa och reparera, tror du?

Vi kanske kan peppa varann… Kul att ketosen kommit igång i alla fall, lycka till…Glad

akleyan
0

#17 Efter mitt första barn så kände jag mig sliten ganska lång tid efter, men denna graviditet gick väldigt lätt, gick inte upp så mycket, åkte hem dagen efter mitt planerade snitt. Så kroppen har återställt sig fort känns det som.

Men kilona rinner ju inte av direkt.

När fick du barn? Min lilla tjej blir tre månader på torsdag.

O lycka till själv!

akleyan
0

Passade på att väga mig på bvc idag, när lillan skulle på 3 månaderskollen.

Hon hade gått upp 1 kilo och jag ner 2. Känns toppen, speciellt som lillan haft svårt att gå upp o jag ner.

Maia
0

Nu rinner kilona! Grattis!

[tillbakalutat]

greensis
0

Grattis!

Fabricati diem, pvnc!

akleyan
0

Vad smidigt det är att ta med sig mat nu för tiden, när man är ute. Tre kokta ägg o två babybel ostar.

Fast det känns lite skumt att sitta o smussla med skalandet av äggen på kafeer. Funkar helt klart bättre nu när man kan sitta på uteserveringar!

akleyan
0

Jag kan ha mina smalisjeans som jag köpte innan graviditeten!

Maia
0

#23 Hurra för dig! Grattis!

[tillbakalutat]

magma
0

Grattis:)

akleyan
0

Var på stan i fredags inför helgens fest (typ den första på 3 år).

Provar massa klänningar, ALLA som jag tagit in var förstora. Slutade med att jag köpte en svart liten sak i storlek M. Har inte hänt på väldigt många år!

Senare inne på systemet, får jag inom loppet av tio minuter två komplimanger över att jag ser så smal ut av två bekanta. (alltså inte samtidigt).

En mycket lyckad dag! (Lördagen blev inte så tokig den heller)

Mervi
0

Så roligt med mindre kläder. Grattis!

kickelina66
0

Grattis. Det är så roligt att få köpa nya kläder.