Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10342 ggr
Katrrrin
0

Buljong utan glutamat!

Fick följande svar från Renée Voltaire ang inehållet i deras lantbuljong:

Jästextrakt är en naturlig jästprodukt som tillsätts i olika livsmedel för att förhöja smaken. Många produkter på marknaden innehåller däremot ett jästextrakt som i sin tur innehåller glutamat och andra tillsatser. Jästextraktet i vår goda lantbuljong är garanterat ekologiskt och innehåller inget glutamat. Vi hoppas därför att du kan använda den utan att få migrän.

Hör gärna av dig till oss om du har fler frågor.

Katrrrin
0

Vad säger du Andreas 0 om detta svar…kan man lita på att detta jästextrakt inte innehåller glutamat?

reamdn
0

alltid trott att det var samma kära barn under olika namn..

kan dock inte säga att jästextrakt låter sådär jättelockande i mina öron även om det skulle vara glutamatfritt

Wildrat
0

Oavsett om det är naturligt eller inte så förstår jag inte varför hon måste ha en smakförstärkare i buljongen… Har hon dåliga råvaror eller snålar hon på dem?

Men då vet man ju att den ev. skulle funka…

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Coop lanserar fonder utan glutamat

Men innehåller dock andra tillsatser.

Coop lanserar matlaganingsfonder utan smakförstärkaren glutamat. Fonderna finns i fyra olika smaker och säljs nu i Coops butiker och stormarknader över hela Sverige.

- Många matkunniga konsumenter vill aktivt välja produkter utan glutamat. Det är en viktig grupp för oss, som vi lyssnar på. Därför lanserar vi nu fyra smakrika matlagningsfonder utan glutamat, säger Märit Wikström, pressansvarig Coop Sverige.

Fonderna finns i fyra olika smaker; kyckling, vilt, kalv och grönsaksfond. Flaskorna rymmer 200 ml och cirka pris är 27 kr.

Katrrrin
0

Hum…vad säger ni experter om denna fond från coop…låter ju onekligen intressant!

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zelected Food Danmark har buljong utan tillsatser

• Oksebouillon  

• Hønsebouillon  

• Grøntsagsbouillon  

• Fiskebouillon

Mycket av deras kryddor m.m. finns på COOP - men ja vet inte om deras buljonger finns där. Kanske det går att övertyga dem att ta in även dessa i sortimanget i så fall Flört

Mona-Stina
0

På finlandsfärjan fanns olika kryddblandningar helt utan tillsatser eller glutamat. Bra initiativ tycker jag.

Fick med mig en burk hem… stark men god.

Wildrat
0

Både coops fonder och buljongen i inlägg #6 har diskuterats tidigare. Läs innehållsförteckningarna så ser ni att de inte är några vidare alternativ. Visserligen är de utan glutamat men de har stoppat i en massa andra läskigheter. Innehållsförteckningarna är hur långa som helst och det man tror det ska vara kommer typ sist (alltså minst mängd). Den danska var värst, huvvaligen, den skulle jag aldrig stoppa i mig.

Margareta
0

Jag har också en glutamatfri kryddburk från Finlandsfärjan - Indisk - stark och jättegod - sonen marinerade fläskfilé till grillen igår…

Numer pensionär i Nynäshamn

andreas0
0

#1, Optimist som jag är tror jag inte att dom ljuger, det är nog utan glutamat då. En annan fråga är om den andra varianten på jästextrakt är så mycket bättre. Det vet jag inte. Är man överkänslig mot just glutamat och inte bryr sig om andra tillsatser kanske den går bra. (hm.. kan man vara optimist och cynisk på samma gång? Räcka ut tungan)

#4, Det värsta med coops är att det står utan smakförstärkare på förpackningen, ändå är den enda smakförstärkaren dom har tagit bort glutamat, dom andra har dom kvar. Falsk marknadsföring brukar det väl kallas? Men 99% av kunderna lär väl inte märka något sådant, så dom bryr sig nog inte.

Brynhilde
1

Men det är ju ett litet steg i rätt riktning, iallafall.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

JohanBaltic
0

zyma´s (fr. zymase, en bildning till grek. zy´m\ 'surdeg'), äldre benämning på den del av jästextrakt som katalyserar nedbrytning av glykos. Arthur Harden och William John Young (1878-1942) studerade i början av 1900-talet jäsningsprocessen i jäst. De kunde isolera en högmolekylär fraktion av jästextrakt, som efter uppvärmning förlorade sin förmåga att katalysera jäsning. Denna fraktion fick namnet zymas. Senare forskning har visat att zymas utgörs av ett flertal enzymer som ingår i glykolysen.

Källa: NE

Säger ju inget om vad som finns i olika buljonger - lite ny kunskap bara Glad

JohanBaltic
0

Har börjat spara köttbensrester - ska testa att koka egen buljong - tänkte göra långkok och koka ner buljongen så att den blir koncentrerad och frysa in den i sånda där plastpåsar som man gör is i ni vet. Fryser in köttbenen i frysen tills jag har en sats att koka.

Nån som har gjort detta? I modern tid alltsåGlad och kan dela med sig - eller kanske nån som var med förr…

Margareta
0

Vi har faktiskt ett buljongrecept - skall leta upp det…

Numer pensionär i Nynäshamn

Glennart
0

Jag har för mig att jästextrakt ändå är just glutamat. Enda skillnaden är att det är glutamat som finns naturligt i växten. Det är massor med livsmedel som innehåller glutamat naturligt, ost, soja med mera. Den stora skillnaden är att syntetiskt glutamat oftast kommer i större doser, det är samma molekyl. Jag äter inte något med "jästextrakt" om jag kan undvika det.

andreas0
0

#13, Här är vad mitt favoritmatlagningsprogram har att säga om att göra buljong:

Del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=531v0T_LD1E

Del 2:

http://www.youtube.com/watch?v=cpnJsclfUj4

Väldigt lärorikt!

(Han brukar inte prata negativt om fett så som han gör i början det avsnittet, tvärtom…)

kaisakavat
0

Tänkvärd och användbar tråd detta!Glad

pulkakungen
0

kan tipsa om att koka ner hummer, kräft och räkskal med. Luktar fruktanvärt illa under tillverkningen men smakar underbart gott sen. Reducerar man den kan man göra soppa på bara fonden vispgrädde och lite skalade räkor. Mumsmums!

Torparmor
0

Hur mycket buljong använder ni? Jag använder inte särskilt mycket och när jag behöver en "smakförstärkare" använder jag Libbsticka. Avkok av ett par blad ger samma smak som buljong men utan sältan.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Ulf-S
0

Jag använder äkta buljong/fond nästan dagligen i soppa eller sås. Mycket nyttigt och bra på alla möjliga sätt och vis!

Glad 

Libbsticka gillar jag med, brukar strössla i lite när jag kokar buljong!

JohanBaltic
0

Jag har använt buljong till mina feta såser och till grönsakssoppa - bra till skyn när man steker fläskkotletter (om man inte vill ha gräddsås eller så). Använder det som krydda - jag gillar sältan också.

Denna kommentar har tagits bort.