Lrf o gräsbeteskött.
Läste om gräsbeteskött o har försökt att hitta ngn här i närheten som säljer (öppet) men hittade inte ngt. Så jag slängde iväg ett mail till köttdjursansvarit (el ngt sådant) på LRF o gjorde lite reklam för oss som äter LCHF o frågade om gräsbeteskött är ngt som de tänker börja prioritera (o om de har ngn i V-botten som säljer). Ska bli kul o se vad hon (om hon) svarar!
Tryck på lite ni med vettja!

Vad menas med gräsbeteskött? Har du märkt att vi har vinter en del av året? Under den pereioden måste våra djur utfordras med hö eller ensilage.
Våra mjölkkor måste också få kraftfoder för att leverera mjölk.
Att man avverkar regnskog i Brasilien för att kunna leverera oxfilé och biff till Europa tycker inte jag är så bra. Det är väl därifrån ordet gräsbeteskött kommer.
#1, Det menas från djur som enbart äter gräs eller gräsensilage. Inget annat överhuvudtaget, absolut inget kraftfoder eller annat spannmål. Oftast är det dessutom ekologiskt.
Dels blir köttet från dom djuren mycket godare, och dels nyttigare på grund av att det får en naturligare balans av fettsyror i köttet. Till exempel så har det enligt undersökningar flera gånger mer omega 3 än typiskt kött man kan få tag på annars.
Det är inte det brasilianska köttet vi pratar om (även om det kanske skulle kunna räknas in), utan det är fler och fler svenska gårdar som gör på det här sättet. Till exempel de gårdarna som är ansluta till gröna gårdar eller gräskött. Det finns andra också, det var dom jag kom på nu.
Det är faktiskt väldigt mycket godare, smakar som kött gjorde förr säger dom som levde då och har testat. Testa och se smaken själv om det finns tillgänligt där du bor, om du inte tror mig.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#3 Torparmor, jag gjorde länkar av adresserna, men "skansknaturbeteskott.se" fungerade tyvärr inte, så jag tog bort den.
"still lost in space and time"
Gräsbeteskött borde egentligen inte vara svårt att producera. Gräs på sommaren och hö +ensilage på vintern och avstå från kraftfoder av olika slag. Det ger förstås inte samma avkasning kilovis men är säkert nåt som kommer att efterfrågas mer och mer. jag tror att folk gärna betlar litet mer för att få kött av toppenkvalitet.