Hihi … mitt förhållande till landet i fråga är också kärleksfullt. Lite tidigare-liv-igenkännande, sådär.
Fair Winds and Following Seas!
Jeg elsker dette land! Sellfölgeli gör jeg det…
(säkert stavfel…)
Jag ska be att få påpeka att Sverige aldrig godkände Norges självständighet. Unionsupplösningen var faktiskt ensidig och det är kanske därför som vi svenskar fortfarande känner oss hjärtligt knutna till Norge "og elsker det landet"!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Växte upp nära gränsen till Norge och när man var less på tillvaron åkte vi till Trondheim,,, Gick till Peppes och åt världens godaste pizza och köpte med oss Dahls hem.. Det ölet var kanongott! :-)
Min mamma kom från Norge; allra närmaste hörnet av Norge, hade de dragit gränsen lite rakare hade det varit Sverige. Har släkt, i och utanför Halden. Tycker att det vore kul att fira nationaldag på samma sätt som norrmännen; visst har vi något att fira också.
Men idag är det Ja vi elsker…
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

I Oslo är det kallt och regnigt idag och det är lite synd om de tiotusentals människor som går i 17:e-maj-tåg vid Karl Johans gate förbi slottet och de som tittar på.
Man firar att (danske) kung Christian Fredrik skrev under landets grundlag år 1814, som de även fick behålla under unionen med Sverige.
Själv håller jag mig inomhus i år och väljer att titta på festligheterna på TV… Här finns så rika traditioner med folkdräkter (bunad), på ett helt annat sätt i än i Sverige och det är kul att titta på!
"Ja, vi elsker dette landet som det stiger frem; furet, vaerbitt over vannet, med de tusen hjem."
Jag o Guben firar 24 år tillsammans idag.
Mamma Scans köttbullar i gräddsås m rödvinssmör o rött i glaset…iklädda jordiga trädgårdskläder, svettiga o dana.
Ska strax ta en promenad m vovven. Därefter TV o lite mascarponekräm o hallon…sedan däckar man väl.

Jag var och gick på Karl Johan! Svinkallt var det! Och regningt. Det snöade även hemma hos mig på morgonen. Men men kul att se spektaklet!
Nu är jag bjuden till familjens middagsbjudning med 50 pers. Fast jag är så himla förkyld, så jag äter nog bara och går över till mig sedan.

Tillbringade mycket tid som barn och ung i Västra Värmland (Eda - trakten). Mycket öl inhandlades i Magnor (Rignes).
Grattis Norge!!!