Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4741 ggr
lilldevil
0

LCHF vs. Atkins

Hej!

Har spanat runt lite här och funderar på att testa. Har problem med gasig mage och så. Men det känns som att LCHF påminner mycket om Atkins dieten  där man väl också undviker kolhydrater och äter mycket fett. Vad är skillnaden? Vet att jag såg på Vetenskapens Värld för några år sedan att Atkins kunde vara hälsofarligt om man åt det under en allt för lång period.

Någon som har koll på detta som kan stilla mitt sinne? =)

greensis
0

Den kort-korta sammanfattningen om skillnaden mellan Atkins och LCHF:

Atkins kost är mycket generös med protein. LCHF rekommenderar "normalportion" av protein per dygn.

Atkins betonar inte fetterna, beroende på vem man pratar med. LCHF betonar noga att kompensera energibortfallet med fett, och rätt sorts fett.

Sedan är Atkins inte riktigt lika farlig som det utmålas, men det är en annan historia.

Fabricati diem, pvnc!

Jennix
0

Atkins är inte alls farligt, det där är helt obefogad kritik baserad på en studie där de inblandade inte hade följt Atkins utan att "experterna" i efterhand påstod att dom hade ätit liknande Atkins-dieten…

Som jag ser det så kan Atkins höra till en sub-kategori av LCHF, om man inte är fettskrämd och om man inte "går tillbaka" med mer kolhydrater.

Jag har inte märkt att Atkins betyder MER protein än LCHF, däremot kanske han inte fokuserar på att man SKA lägga till mer fett, utan han säger "det spelar ingen roll om ni lägger till fett - gör det om ni vill". Så har jag uppfattat det… Men jag är ingen expert, jag följde bara Atkins Induktion ett tag och det funkade bra för mig.

Men helt ärligt, det finns många som säger att dom äter LCHF och äter mer kolhydrater än på Atkins och mindre fett än Atkins… Det är svårt att se nån skillnad ibland, utom vilka ord folk använder.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

SandraB
0

Jennix- samma uppfattning som du. Inte mer protein än LCHF men inte samma fokus på mycket fett (nu tänker jag typ kokosfett i kaffet). Däremot så rekommenderas det att öka fett intaget om man märker att man inte går ner i vikt. Atkins säger också att större delarna av kolhydraterna ska komma från grönsaker. Sen ska man öka antal kolhydrater efter induktionsfasen till man hittar den nivån man tål. En annan skillnad tycker jag är att de som kör Atkins är inte så emot fröer och dylikt som många lchfare

LottS
0

Kan man få be om en länk till någon bra Atkinsinfosida?

Margareta
0

Det fanns en bra innan - men den har varit stängd rätt länge. Jag åt Atkins innan jag hittade LCHF 2005 (men då hette det först LowCarb och sen SSS och sen LCHF)

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

http://www.atkins.com/ Den amerikanska finns kvar - jag hittar inte den som fanns översatt till svenska - tror inte den finns kvar.

Numer pensionär i Nynäshamn

lilldevil
0

Okej… tack.. nu har jag lite bättre koll iallafall =D