Vilken jättekör, Karin! Det låter mäktigt. Min syster sjunger gospel i Göteborg, efter vad jag förstår i en lika stor kör som din. Och själv är jag med i en blandad kör med runt femtio medlemmar.
Undrar just hur många körsångare vi är här på KiF.
Runt 650 000 personer sjunger i kör varje vecka i Sverige. En riktig folkrörelse. Numera är det ju till och med dokumenterat att man blir både friskare och gladare av att sjunga i kör.
Och det är ju så rooooooligt!!!
Fair Winds and Following Seas!
Härligt med körsång!
Själv repar vi i Botkyrka Motettkör inför "Förklädd Gud" som vi uppför 15 juni i Botkyrka Kyrka.
Hittar igen inspelning av den på Tuben, men kompositören L-E Larsson har gjort sig skyldig till många vackra stycken. Här en grej jag knåpat ihop själv, fast årstiden är lite fel…

Vilka vackra bilder, DaMum! Njutbart!
Förklädd gud är ett gudomligt verk, kan man säga. Den avslutande körsatsen är bland det absolut vackraste jag vet, både texten och musiken. Skulle vara roligt att lyssna när ni framför det hela, synd att det är så långt från Trönö …
.

DaMum, så vackert och konstnärligt!
Tack Eremitha och Gittanglad!
Ja, musik inspirerar och är en ständig källa till glädje. Att få musicera tillsammans med andra är nog det bästa jag vet. Skulle få "lappsjuka" om jag inte hade kören 1 gång i veckan.
Jag jobbar ju som solist också, sjunger runt lite i kyrkor och olika sammanhang, men just detta gemensamma, är nog grädden på moset tror jag.
Tänk om vi kunde dra ihop en egen LCHF-kör så småningom?
Kram!

Härlig, upplyftande och mäktig körsång!
Tack för det trevliga smakprovet!
Förstår verkligen det du skriver om att man blir glad i själen och magen att vara med i ett sådant sammanhang.
Mycket fint!
Ah! Vilka sångare! Man blir säkert musikalisk av lchf också, i alla fall håller sig stämbanden välsmorda av allt fett.
Okej, då kommer lite reklam för min kör då, Maria Magdalena Motettkör. Vi har konsert den 1 juni klockan 16.00 i Maria Magdalena kyrka vid Slussen i Stockholm under temat "Försommarbarock". Det vore kul om nån ville komma och lyssna. Fritt inträde.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Raphanus, jag har kollat med min kör och det är inget som kolliderar, så jag kommer och lyssnar! Det ska bli underbart trevligt!
Barock rockar!
Kram!

Åh va fint! Vilken enorm kör!!! Vem är det som organiserar kören? Jag har jättelänge velat börja sjunga i kör och bor i Stockholm. Vad krävs för att man ska få hänga med? 
#2 DaMum - Mellandottern går i ettan på Lars-Erik Larsson-gymnasiet i Lund.
De sätter upp Förklädd Gud i domkyrkan varje höst. Vi var där första gången i höstas. Helt fantastisk musik! Tårarna bara rann på mig, så gripen jag var.
Idag har de förresten kalas för honom. Han skulle fyllt 100 år idag!
#7 Jag har varit med i kör tidigare men när jag fick problem med sköldkörteln hände något med rösten och det gick inte så bra att sjunga längre. Men härom veckan upptäckte jag att det gick hur bra som helst att sjunga igen! Frågan är bara om det är fettet eller min nya medicin som gör det men trevligt är det. Nu ska jag bara bli bofast och hitta en bra kör så jag kan sjunga igen
.
Karin20; vilken kör sjunger du i?

Här är "min" underbara kör. Du kan sjunga gospel med Gabriel Forss. Kom med vetja. Gabriel har en vision om att fylla hela Globen i september 2009 med körsångare. Han har visst redan bokat "lokalen"!
Vi sjunger i Filadelfiakyrkan på Rörstrandsgatan varje måndag. Det är den enda tillgängliga lokalen som kan ta så många som vi är, 7-800 personer varje måndag. Inte för att vi alla är pingstvänner alltså, men gospel är ju gospel.
På bilden som finns på den sida som kommer upp vid länken står jag precis vid hans fingrar.
//Karin
Så kul! Jag har sjungit massor i kör när jag var yngre. Det kan vara RIKTIGT häftigt. Där jag bor nu har jag inte hittat någon kör att trivas med, tyvärr. Men kanske det finns, får lite lite mer…
#15 - Määään, du har ju Piteå Kammaropera!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#10 Blenda01!
Åh, jag kände inte till att det finns en sådan skola! Så underbart!
Förklädd Gud är nog något av det vackraste som finns. Jag blir också gråtig varje gång jag hör det. Att sjunga det däremot funkar som tur är… annars skulle vi väl stå och snyfta allihop!
Nu återstår bara att se vem som blir recitatör. Där är smaken som baken när det gäller förslag, men det blir som det blir.
En gång hade vi Ernst Brunner i kyrkan som recitatör, och det var helt OK. Lite lågmäld, men det gick fram ändå på något vis.
En önskedröm för mig vore Richard Wolf. Men han är nog dyr…
Kram!

#17: Vi hade Gösta Prüzelius som recitatör senast det begav sig, och av det förstår man att det var några år sedan … han gjorde det mycket bra.
#13: Det är en fantastisk känsla att stå bland tusentals körsångare och lyfta taket i Globen! Jag har varit med där åtta gånger i Sånger för livet-konserterna som läkarmissionen arrangerar. Det år som Gabriel Forss ledde det hela var jag dock inte med. Kjell Lönnå har dirigerat alla gånger som jag stått med på läktaren. Årets julkonsert som går av stapeln i november är redan fulltecknad. Är din kör anmäld då, Karin?