Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 4968 ggr
JohanBaltic
0

Om man bara äter fett??

Jag har just nu en intressant diskussion med min sons kompis, Adde!Han undrar vad som händer om man bara äter fett, typ smör - inget annat Skrattande. Mitt svar är, det går inte, man spyr… osv.

Men frågan kvarstår… vad händer, rent fysiologiskt med kroppen?

Någon som har nån teori?? Eller - kanske någon som har provatFundersam…

greensis
0

Du får problem om du inte äter protein och vitaminer, det är ämnen som kroppen inte kan skapa själv…

Fabricati diem, pvnc!

JohanBaltic
0

Hade inte tänkt att prova - men inser att ditt svar ju är givet…Glad

Men för att driva frågan vidare lite till - alltså förutom att man inte mår bra utan vitaminer och proteiner, vad kan tänkas hända med systemet…

greensis
0

Tja, vad kan man få för sjukdomar…

Skörbjugg är brist på vitamin C
Rakit/engelska sjukan är brist på vitamin D
Järnbrist - anemi
Kwashiorkor - proteinbrist, inte trevligt alls
Synproblem av a-vitaminbrist
Perniciös anemi är brist på vissa B-vitaminer

Hmm, jag tror jag släpper listan där, den är otrevlig så det räcker. Någon annan kan fylla på om det behövs.

Fabricati diem, pvnc!

JohanBaltic
0

Skrattande

Tack det räcker - vi kan döda tråden…

Go natt.

reamdn
0

När du använt all din galla kommer du dels att bli illamående av fett, fortsätter du äta ändå kommer du få väldigt lös avföring (fettet kan itne tas upp utan åker rakt igenom, mer eller mindre)

mammam
0

Vänta lite, vi fortsätter att spekulera:

Smör innehåller ju en hel del vitaminer och även proteiner (det är ju det som bränner fast i pannan), och vi har konstaterat förut att när man inte äte"belastar" kroppen med kolhydrater så behöver man inte lika mycket vitaminer och antioxidanter.

…Så det kanske inte är så tokigt att bara äta smör?

greensis
0

#6 Jo, men du riskerar att få ett konstant underskott, för sådana höga doser är det väl ändå inte. Alltså att dina reserver töms lite i taget. Järn, tillexempel. Räcker proteinerna, eller börjar man knapra på sina egna muskler? Finns det C-vitamin i smör? Hur mycket fett kan man få i sig innan man kräks eller får gallopperande diarréer?

Kanske inget man dör av på en vecka, men enbart fett månad ut och månad in lär knappast vara hälsosamt.

Fabricati diem, pvnc!

Aniara4
0

Men musklerna behöver ju protein? Man brukar ju säga minst ett gram per kilo kroppsvikt. Alltså borde musklerna börja brytas ner?

Glennart
0

"The Bear" påstår att man kan leva månader utan större problem på bara fett.

mammam
0

#9: Ja, rent teoretiskt borde man faktiskt kunna det.

Säg att man var på en öde ö och hade antingen bara smör eller bara bröd att äta (och vatten att dricka), då borde man överleva längst på bara smör, enligt min mening. Och snacka om att man skulle gå ned i vikt!

greensis
0

#10 Men du skulle dö i slutändan av båda. Eller?

Fabricati diem, pvnc!

JohanBaltic
0

#10 Jag skulle välja smör!

Och… jag har fått en massa intressant info att diskutera med sonens kompis (13 år)  Skrattande

Glennart
0

Våra egna kroppar bränner ju vid svält vårt kroppsfett, detta kan man leva rätt länge på baram man får dricka lite vatten också. Om man då får i sig dietärt fett borde det gå lika bra tycker man. Säkert förlorar man muskler och får symptom på proteinbrist men man överlever säkert rätt länge. Det känns sock inte så värt att prova på. Flört

JohanBaltic
0

#13 Nää, inget att rekommendera - tråden drogs igång pga min diskussion med sonens kompis (som är rätt facinerad av vår familjs mathållning, och som han gillar) och ni vet hur diskussioner med barn/ungdomar kan utvecklas… Glad

Hellis
0

Appropå fett… Kan man äta  för mycket fett? Alltså, om man äter en balanserad lchf-kost; inte BARA fett…
Hur vet man hur mycket fett man bör äta?

Glennart
0

#15 kroppen säger ifrån, du börjar må illa om du äter för mycket fett. Men du blir mätt långt innan dess. Äter du tillräckligt mycket så får du diarré eftersom att tarmen inte kan ta upp hur mycket fett som helst.

JohanBaltic
0

#16 hände nog mig i början - jag lassade på mängder med smör och grädde, det blev lite mycket och vart lös i magen en sväng. Men du har rätt, man mår illa -det är ju bara att testa, ta en sked och börja sleva i sig smör… det går inte så länge tror jag.

Mervi
0

Det är så med kokosfettet. Jag kan bara ta lite och har svårt att svälja ner det lilla. Det liksom tar emot.  Smör är lättare att äta med sked.Flört

Hellis
0

Men innan man kommer till det stadiet.. Kan man bli tjock av fett?
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, hoppas ni förstår hur jag menar?

Mervi
0

Om du blandar fett med kolhydrater kan du blir tjock, men inte av enbart fett. Du kan inte äta så mycket fett så du blir tjock.