Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3620 ggr
missaz
0

För många kalorier??? Hälp!

Kollade i minmat på gårdagens intag och blev lite chockad av de antal kalorier jag stoppat i mig! Gårdagen var förvisso en dag då jag åt lite mer än vanligt, men inte så mycket… ligger nog runt 2000-2500 kalorier per dag och rör inte så mkt på mig. Så här såg det ut, kommentarer tack!

Energi kcal:

2407,95

Energi kJ:

10068,35

Proteiner:

138,49

Fiber:

1,55

Kolhydrater:

11,14

Vatten:

774,35

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

203,25

Kolesterol:

756,75

E-mättade:

64,74

Mättade:

104,21

F-mättade:

18,51

Vitaminer:

A:

1072,90

B1:

1,85

B2:

1,29

B3:

38,20

B6:

4,90

B9:

199,35

B12:

25,91

C:

41,50

D:

51,49

E:

9,06

Mineraler:

Fosfor:

1593,50

Järn:

8,75

Kalcium:

472,00

Kalium:

2812,80

Magnesium:

213,50

Natrium:

2541,75

Selen:

130,04

Zink:

15,61

200Gram Kaffe bryggt
100Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Broccoli
300Gram Lax kokt
100Gram Crème fraiche 34% fett
20Gram Ost hårdost 38% fett
75Gram Vispgrädde 40% fett
300Gram Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris)

missaz
0

Kanske ska tillägga att jag inte kollat upp dagsintag förut, därav min chock över antal kalorier….

andreas0
0

Det är väl inte för många kalorier? Varför skulle det vara det? Jag tycker det låter lagom med 2000-2500 kalorier för en medellång kvinna. Själv ligger jag på minst 2500 varje dag, annars går jag hungrig.

Värt att nämna är kanske att för 50 år sedan låg WHOs gräns för undernäring för vuxna vid 2000 kalorier, och då var nästan ingen överviktig. Dagens kalorihysteri är helt obefogad, det är inte på grunda av för stort intag som vi är överviktiga. Kalorierna är helt oviktiga, dina mättnadskänslor säger till hur mycket just din kropp behöver.

Det är om man fortsätter att proppa i sig efter man har blivit mätt eller om man äter något som sätter hungerskänslorna ur spel (dvs. sockrade livsmedel) som man riskerar att äta för mycket.

missaz
0

andreas0 tack för svaret! =) Jag VET ju att det inte handlar först om kalorier, men tyckte det lät så mycket med 2400. Vet ju flera som håller sig runt 1500, men det kke är i minsta laget då. jag vill ju gå ner minst 6kg till (har gått ner nästan 5 nu på denna kost) och tänkte att det höga kaloriintaget kke var en anledning till att det går så långsamt ner nu.

andreas0
0

Redigerade mitt inlägg ganska rejält, så om du han läsa det läs det igen.

missaz
0

#4 ok, läste om nu… och nej, jag lassar inte in mer än jag behöver för att bli mätt (okej, visst har det hänt ngn gång när maten varit extra god…) utan slutar när jag är nöjd. Socker är helt uteslutet sedan jag började med LCHF 5 april i år. =)

Mervi
0

Det är inte för mycket, du går ju neråt. Att det går sakta beror nog på att det är de sista kilona, dem älskar kroppen och vill inte släppa. Flört

andreas0
0

#3, Dom som du som har relativt liten övervikt är också dom som det brukar ta längst tid för att gå ner i vikt, du har bara hållt på en månad enligt din profil, och det är för kort tid för att dra några slutsatser.

Håll även koll med måttbandet så länge, ifall du skulle minska i omfång i samma takt som du ökar i muskler, och därför inte blir något resultat på vågen.

Det kommer säkert igång om du har tålamod.

Visst kan man gå ner i vikt på att dra ner på kalorierna, det fungerar för en del, men det är också många det inte fungerar för, och många blir trötta och hänginga och får allmänt dåligt humör när dom försöker sig på något sådant.

Om du desperat vill gå ner i vikt så kan du väl testa kalorirestriktion och se hur det går för dig, men personligen hade jag hellre väntat och sett vad som hände på ett par månaders sikt, och istället njutit av god mat och god hälsa.

mommo
0

För min del så måste jag hålla koll på kalorierna. Fast jag inte är sockerberoende så kan jag inte skilja på mättnad eller sug efter lite mer. Jag rör mig numera mellan 1500- 1800 kcal, äntligen går jag ner. Vid över 2000 stod det still.

Dock måste jag hålla noga utkik efter fuskmat, minsta lilla fusk visar sig på vågen.

missaz
0

Mervi, okej… Nja, riktigt sista är det nog inte, vill gå ner MINST 6 kg till, men gärna mer. Som minst (innan barnen) vägde jag 53kg, när jag kännt mig som bäst har jag pendlat mellan 58-62 och nu väger jag 71. 65 är som ett "minsta-mål" om du förstår, så inte borde väl kroppen "hålla hårt" redan…? Eller kan det vara så?

missaz
0

#7 jo, jag mäter mig regelbundet och har minskat mkt i mått - 10cm i midjan och 5 runt höfterna, så visst händer det saker! Men min vikt är ju helt klart för hög för min längd fortfarande, jag är nöjd med kosten absolut! Har ingen panik direkt att gå ner allt jättefort, men blev lite fundersam över om jag kke åt för mycket ändå…

#8 Ok, blir jag för rastlös på vågen får jag prova din metod. =) Men jag GÅR ju nedåt, om än sakta, så jag provar tålamodet först.

Mervi
0

Lycka till!

andreas0
0

#9, Det finns många exempel på de som har lite större övervikt som det är svårt för att gå ner också, även om det är ovanligare. Men som sagt, en månad är för kort tid för att dra några slutsatser. Det finns många där viktnedgången helt plötsligt har kommit igång efter t.ex. 4 eller 6 månader på LCHF, utan att dom gjort några större förändringar.

Säger som #11, lycka till!

missaz
0

Mervi och andreas, tack båda!

Medlem
0

Andreas- Du nämnde en gång om att kortväxtna kvinnor behöver mindre kalorier. Detta har jag tyvärr inte kunnat greppa än. Kan du förklara en gång till och hur många kalorier behöver en kortväxt kvinna? Jag vet att jag kan vara jobbig ibland med mina frågor :)

andreas0
0

#14, Ju större kropp man har desto mer energi behöver kroppen. Större massa som ska hållas varm, mer celler som behöver energi, mer kropp för hjärtat att pumpa runt blod i, osv. Så ju längre man är desto mer energi behöver man.

Några exakta siffror kan jag nog inte ge dig, det varierar från person till person, och det finns andra faktorer som påverkar också.

Jennix
0

#9  Hur lång är du? 53 låter lite underviktigt, tycker jag… Glad Du kan säkert gå ner mer än till 71 men 53 undrar jag om din kropp vill gå med på… Men som sagt var, det beror väl också på hur lång du är?

Själv är jag 1.57 och tvivlar på att min kropp kommer att gå under 60. Flört Men jag väger just nu 73, så jag är glad om jag kommer till 65! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

missaz
0

Jag är 162cm och vill INTE ner till 53 igen (då var jag SMAAAL!!! Men då var jag åxå runt 20 år gammal och hade inte fött barn…) men jag vill ligga någonstans runt 60kg. 65 är just nu mitt första delmål. Skrattande

Mervi
0

#17   65  kg låter kanon, dit vill jag också men vägen dit är krokig.Flört

mommo
0

# 17 och 18: 65 kg låter kanon för mig också! Hoppas vi når det!

missaz
0

#18 och #19 japp, vi vandrar mot riksväg 65 tillsammans. =)

Mervi
0

Då är vi många med samma mål. 4 stycken i denna tråd. jag är 164 lång.

Melindrea
0

Mmm. Tror jag går med i den gruppen jag med =) 65-70 är nog en bra vikt för mig. Inte säker på om jag :någonsin: vägt så litet! =)

mommo
0

Vi blir hela tiden fler och fler som vill till 65! Jag tror att våra chanser ökar ju fler vi blir! ( Själv är jag 167 cm lång)

missaz
0

Japp, kanske ska starta en "highway 65" tråd… Skrattande

Medlem
0

Jag är 155 lång och aldrig var överviktig före 2004. Min vikt pendlade mellan 55-65. Jag skulle helst vilja gå ner till 60 för jag trvis som bäst med den vikten, och  eftersom jag är kurvig så tycker jag inte det är bra att gå ner under 60.

Har gått ner 11 kg 2007 med LCHF, och nu  11 kg med ck. Nu väger jag 78, så 18 kg kämpar jag på att få bort.

Andreas- tack för ditt svar :-)

catdragon
0

Hoppar på higway 65 direkt, det är mitt "stora" mål!

Aniara4
0

Vill man gärna veta sitt basala energibehov kan man räkna ut det här, en bit ner på sidan. Jag bryr mig inte så jättemycket, men känner mig ändå lite nöjd med att jag för det mesta hamnar strax under energibehovet, alldeles av mig själv. Enligt uträkningen ligger mitt behov på runt 3000kcal (jag är visserligen en kortvuxen kvinna, men å andra sidan rejält bredvuxen!), och jag brukar hamna runt 2500 när jag äter mig mätt och nöjd.

missaz
0

#27 tack för den länken, ska genast undesökas!