Argument!
Mina föräldrar och mina vänner tjatar hela tiden på hur farligt det är att äta så ensidigt och fett som jag gör. Mina föräldrar vill t om förbjuda mig att fortsätta med denna kosten (jag är under 18).. Har gett henne länkar hit (bla den om hur ni som ätit lchf under lång tid mår) men hon tror ändå att kolhydrater är livsviktiga!
Har ni några tips på sköna repliker man kan dra? Typ lite fakta som visar att detta är hälsosammare osv..
tacksam för svar!

Kolhydrater är livsviktiga, just därför kan kroppen själv göra den mängd som behövs av proteiner vi äter! Av 100 g protein kan kroppen göra 57 g kolhydrat.
Många gånger är det lättare för folk att ta åt sig information om det kommer från någon med en titel tex Dr!
Jag rekommendrar Dr Annika Dahlqvists blogg och senaste bok.
Ta t ex evolutionsargumentet: Arten människa har levt nästan helt utan kolhydrater i mååååånga årtusenden. Skulle detta ha varit dåligt för oss, då skulle arten människa ha dött ut.
Under andra halvan av 1900-talet och till nu har vi fått många nya hälsoproblem, med övervikt, diabetes, hjärt- och kärlproblematik, m m. I tiden sammanfaller det med fettsnålt/kolhydratrikt ätande. Om den kolhydratrika kosten är så bra, hur kan detta då komma sig??
Du skriver att du är är under 18 år. Men även om du är ung så har du rätt att bestämma en del, särskilt om din egen kropp. Dina föräldrar vill dig väl, inget snack om det, men deras kunskaper om LCHF är begränsade, som andras. Bed dem, på dina bara knän om det behövs, att sätta sig in i det hela för din skull.
Har du tillgång till Skaldemans rosa bok, den första: Ät dig ner i vikt. Och Annika Dahlqvists bok, den nyaste.Tror den heter Dr Dahlqvists råd… nånting… De brukar finnas på biblioteken. Försök förhandla med dem: Om de läser dessa kan ni sedan diskutera saken, vad du bör äta och inte. Du kan kanske kompromissa med ett par extra salladsblad..

Lycka till!!
Foldern på startsidan är en bra första info också och Kostdoktorns nybörjarsidor om du har en skrivare.
Kan inte din mamma rega sig här på sajten också…så får hon läsa lite personliga erfarenheter och själv kunna ställa frågor. Ni behöver ju inte känna till varandras nick om det är så att ni vill vara anonyma inför varandra här på nätet.

Tack för bra tips!
Mamma brukar sitta och skvallra med sina arbetskamrater och de har tydligen sagt att det är sååå farligt och att de inte förstår att hon låter mig förstöra min kropp när jag är så ung yadayadayada *suck*
Brukar reta henne lite när hon sitter och dricker kaffe med lättmjölk, sätter mig brevid med en stor kopp kaffe med vispad grädde, "sånt här får du inte dricka i viktväktarna vaaa" 
Du kanske utmanar henne lite för mkt m det där sista eller? 

#6, lite roligt måste man få ha :D

http://www.ravnskov.nu/svmyte4.htm
Här får du en länk till prof. Ulf Ravnskogs publikation om kolesterolmyterna… Den har i sin tur ännu fler länkar, eftersom det är en vetenskaplig publikation.
På Annika Dahlqvists blogg, finns ännu mer länkar och information.
Lycka till!!

Lars-Erik Litsfeldts böcker Fettskrämd och Ät Fet Mat Bli Frisk och Smal är också bra att läsa.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

tack alla! ska försöka banka lite vett i skallen på'na :)
Jag tycker att du kan berätta för din mamma om min historia. Jag var 15 när jag bestämde mig för att bli vegan för djurens skull. Vilken viktväktare som helst skulle varit stolt över fördelningen fett-kolhydrater-protein som låg på min tallrik, och för all del kalorimängden!
När jag var 18 så vart jag svårt deprimerad, hade fått en kronisk smärtsjukdom (endometrios), magkatarr, låg på BMI-gränsen till övervikt och hade vant mig vid att alltid vara förkyld. Började äta ägg o mjölk igen, blev liiiite bättre men var sjukskriven på 50%.
Sju år senare hade jag utvecklat även usel ämnesomsättning (hypothyreos) och fick varning från läkaren att jag höll på att få diabetes 2. Började äta kött och försöka äta GI. Nu nästan ett år senare och nyfrälst på LCHF mår jag bättre!!!
Så, när tanterna i din mammas lunchrum ojar sig över att du "förstör din kropp" så tycker jag att de kan tänka om!
Stå på dig!!!
Vänliga hälsningar
Cindy