Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 7630 ggr
zpider
0

kolhydratfattig frukt ?

Hej hej!

Är det någon som har koll på om färska plommon är ok att äta? Har lite funderingar på att slänga ihop en kvällsdessert med turkisk yoghurt, grädde och plommon…..

Mervi
2

Kolla här! Detta finns bland artiklarna.

zpider
0

Tack..det var ju det att man ska lära sig och hitta det man sökerFlört

raphanus
0

Hallon funkar i de flesta lägen, och som tur är, är det ju gott till turkisk yoghurt. Prova också att hälla lite vispgrädde i yoghurten och vispa med mixer/elvisp. Då blir det fluffigt som vispad grädde, men med lite syrlig smak.

DaMum
0

#3 Och det där kan du frysa in om du vill… då blir det gelato...Flört

raphanus
0

Gelato? Ma perchè non ho mai pensato a questo? Mamma mia! Vado subito al frysbox!

anki1
0

5, ????? Qe?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

olandsfamiljen
0

keso är gott med hallon med, mumsade själv på det nyss. Hade i lite hackade nötter med. Mums! Man tar vad man har!

Regnglitter
0

Min favorit är passionsfrukt. Enligt de uppgifter jag hittat innehåller en passionsfrukt (ca 20g) endast 2 g kolhydrater. Jag brukar äta den naturell eller "hälla" den över keso eller turkisk yoghurt.

andreas0
0

Frukt är svårt att hitta kolhydratfattig, många sorters bär går däremot bra.

greensis
0

Sen är det också en dosfråga som Regnglitter påpekade i #10.

Jag brukar ta mig 1 physalis ur fruktkorgen som kommer veckovis till jobbet. För mig gör den varken till eller från kh-mässigt, men smaken sitter perfekt.

Fabricati diem, pvnc!

Johanna-Soderlund
0

Tomat och avokado är kolhydratfattiga frukter. Men det som definitionsmässigt är frukt är ju en annan sak än vad som i dagligt tal kallas frukt.

Raring
0

#11 Precis! Ska man börja prata om botaniska defnintioner så kan vi lägga till sötmandelkärnor och valnötter här som "kolhydratfattig frukt", eftersom sötmandel och valnöt är stenfrukt.

(Och allt som bildas ur en pollinerad blomma är egentligen en frukt. Gissa om man får höra att man är en besserwisser om man säger sånt runt matbordet. Flört)

DaMum
0

#5 Raphanus!

Nåt för grillandet i sommar kanske?Flört Som efterrätt…

zpider
0

tack tack för alla tips Flört

ullna
0

Kiwi är bra ur många synpunkter. Jämförelsevis lågt kolhydrat-värde, som citrus, jättebra C-vitamin, som vi ju inte får från ägg, lever och makrill. Dessutom sätter den fart på magen. Både kärnorna och fruktköttet ger magen en skjuts har jag läst, men var?

• Clementin 9,3 Kh/100g
  • Apelsin 10,3
  • Kiwi 10,1
  • ananas 16,2
  • vindruvor 16,2
  • banan 21,8
reamdn
0

Så gott som alla bär och frukter innehåller minst 75 E% kolhydrater, med vissa få undantag.