Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1288 ggr
[gorre]
0

upp tre kilo

min man och jag började den första april med LCHF, min man har gått ner ca fem kilo, jag har gått upp tre och ett halvt kilo.

Skillnaden som vi äter, jag äter 3procentig fil på morgonen, medan min man äter flatbröd med smör och ost, annars äter vi lika.

överväger nu att sluta äta LCHF, eller finns det någon som har varit med om samma viktökning som jag?

Raring
0

Jag har gått upp ungefär 3 kg sen jag började i mars. Måttligt roande… inte särskilt ett dugg faktiskt! Fundersam

Vet inte om jag överäter, småäter utan att fundera närmare på det, underskattar mina portioner eller har sån tur att jag bygger muskler (har inte samma mått nu som när jag var kolhydratfet med samma vikt). Men upp går jag. Obönhörligt. Och måtten följer så sakta med.

Har gett mig i kast med att begränsa mina kcal en aning, får se om det hjälper. Har en basalförbränning på ca 1600 kcal enligt denna hemsida, så jag försöker hålla mig under 1700 kcal per dag. Med tanke på att jag rör en hel del på mig så borde det ju ge någon effekt. Får se om det händer något.

Vill absolut inte sluta med LCHF, det är både för gott och jag mår så himla bra i övrigt att jag verkligen vill få detta att funka. Äter tusen gånger hellre ost, ägg och broccoli resten av mitt liv än trycker i mig pasta och minimjölk.

greensis
0

#1 Jättetack för länken, Raring.

Det var en riktig ögonöppnare - en normaldag förbränner jag mellan 3-3300kcal. Inte undra på att förbränningen går på sparlåga under 1550kcal och att jag har så god aptit! Och inte undra på att jag till och med går ned med tallriksmodellen (om än långsamt och motvilligt!)

Fabricati diem, pvnc!

Uttelille
0

# 2 Jo, bra länk, men ack vad svårt att beräkna hur mycket man gör av varjeFundersam

greensis
0

#3 Jo, men även om jag skulle skatta lite för högt, är en dagsranson på 2500kcal inget att höja ögonbrynen på för mig. Känns tryggt när jag får mina hungriga dagar.

Fabricati diem, pvnc!

Raring
0

Det som är intressant (BMR) är det kcal-intag som man inte bör understiga eftersom det är vad kroppen gör av med om man typ ligger i soffan och stirrar i taken hela dygnet. Allt därutöver är förbrända kcal. Så tänker jag iaf. 

#2/4 Jag blir ju lite nyfiken på hur mycket och hur intensivt du tränar för att få till den förbränningen. Glad I could use some of that too… Ska bli skönt att ha så bra kondis igen att jag klarar att jogga milen på 40-50 min. Det var några år sedan så det tar nog minst till i augusti innan jag är där.

Måste vara skönt att veta att du har balans, eller lagom med obalans för att gå ner de där sista envisa. *tummen upp* Så det ska vara! 

Siten är till för bodybuilders och det pratas mycket om kolhydratladdning, bulka och deffa. Deffa är ju samma sak som att gå ner i fettvikt utan att tappa i muskelvikt dvs precis samma sak som jag vill göra. Hittade den genom ett annat forum.

Jennix
0

#5  Förklara gärna för mig som inte fattar…

Mitt BMR är: 1472.8

Mitt PAL är: 1.46

Beräknat energibehov är: 2150

Jag tycker det låter mycket, jag… Man ska alltså inte äta för lite eller för mycket över denna gräns, eller?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

reamdn
0

Jag har. Jag var inte överviktig när jag började ca 70 kg, 180 cm men började sakta gå upp i vikt. När jag låg på 73-74 kilo började jag äta mindre. Gick inte ner i vikt, fortfarande upp.

Jag slutade helt äta grönsaker. Nu äter jag betydligt mer, alltid mätt, och verkar ändå gå ner i vikt. Ligger idag på ca 69 kilo.

Jag har fått uppfattningen att vegetabilier i alla dess former är av ondo för människokroppen - samtliga innehåller kolhydrater eller fleromättade fetter av vilka vi inte är gjorda för några i någon betydande mängd.

Uttelille
0

Jag har också börjat äta mer. Främst gräddost ganska sent på kvällen. Jag trodde det skulle vara väldigt negativt, men jag går inte upp i vikt iallafall…än så länge.Glad

Raring
0

#6 Alltså… bodybuilders är lätt maniska och gillar strikta dieter och att räkna gram, repetitioner, centimetrar osv. De flesta tror stenhårt på kcalstyrt viktkontroll. Kcal in minus kcal ut. Äter man mer än man förbränner går man upp i vikt, tränar man hårt samtidigt bygger man muskler, annars bygger man fett. Och det fungerar ju uppenbarligen om man är nogrann och har karaktär nog att följa sitt träningsprogram. Train, eat, sleep - repeat. Typ. Flört

BMR är det din kropp förbränner utan att du gör något alls, bara för att hålla sig levande. Går man under BMR under en längre tid kompenderar kroppen genom att dra ner förbränningen på sparlåga = svältläge. Det är det många fettskrämda bantare gör antar jag.

PAL är bara en faktor man programmet multiplicerar med för att räkna ut din totala förbränning baserat på de siffror du lagt in för olika aktiviteter (kan alltså ändras). Det beräknade energibehovet är det du behöver äta för att behålla vikten du har, förutsatt att du faktiskt utför de aktiviteter du matat in.

Enligt vad jag läst mig till är det lämpligt att ligga på ca 500 kcal kcal-underskott för att gå ner lagom snabbt i vikt (ca ½ kg i veckan).

Och kom ihåg att det här inte har med hormonellt styrd viktminskning att göra, det är kalorier. 

Blev det något klarare? 

#7 jag kanske borde prova det…

greensis
0

#5 Svaret är nog att jag sitter väldigt lite stilla, till och med på jobbet. Upp och ned, ut och in ur rummet, till kopiatorn, tillbaka igen. Datorn hemma sitter jag vid i 5-10minuters pass, tv hinner jag aldrig titta på. Sitta vid matbordet? Kanske 15-20 min vid lunch, hemma äter jag på språng i köket. Flängig som person, kanske.

Lägg på 6-9mil cykel/vecka+3*40-50min löpning så blir det en del, även om det allra mesta är lågintensivt.

Fabricati diem, pvnc!

Mona-Stina
0

#1 [Bild på missaz](javascript:void top.ShowProfile('missaz') "Visa personlig sida för missaz.")

missaz
2008-05-13
18:51

Hantera inlägg

Jag tycker at det är för tidigt att överge lchf efter bara drygt 1 månad, om jag vore du skulle jag inte äta 3% fil - för lite fett på för många kolhydrater. Prova att byta det mot fetare frukost med mindre kolhydrater, tex omelett, kokt ägg, tonfisk med majonäs etc. Äter ni mycket grönsaker? Fler mindre feta mejeriprodukter? Något alls av bröd, frukt, spannmål? Det kan ju vara en bromskloss och din man kanske är mindre känslig för sådant än du, därav hans viktminskning och din viktökning.

Ge det en chans till och dra ner på kolhydraterna! Lycka till!

#2 [Bild på Maia](javascript:void top.ShowProfile('Maia') "Visa personlig sida för Maia.")

Maia
2008-05-13
18:54

Hantera inlägg

Det står så lite om dig i din presentation, bara att du är man och din ålder. Har du mycket som du vill gå ner?

#3 [Bild på gorre](javascript:void top.ShowProfile('gorre') "Visa personlig sida för gorre.")

gorre
2008-05-13
19:12

Hantera inlägg

Tack för förslaget, vi äter inte mycket grönsaker, jag äter ej något av spannmål, ej heller frukt, har haft osockrade hallon i vispgrädde som godis ca en gång i veckan, skall ge mig en chans till

Flyttar hit svaren du fått i din andra tråd med samma rubrik och låser den andra.

kyllan
0

Hej

Jag gick ner 7kg på 11 veckor men sen kom påsken och jag stoppade i mig godis 4 dagar på raken och gick upp 3kg. Nu är jag nästan tillbaka efter 8 veckor.

Men jag har jojo bantat i 15 år så jag har inte gett upp denna gången som jag brukat göra efter tre månader. Nu när det gått 4.5 mån så märker jag att NU ÄNTLIGEN så börjar jag må bra.Visst har jag haft mina hälsovinster men först nu så börjar jag komma ur min ständiga trötthet. Så jag är övertygad om att min kropp har byggt muskler och rensat ut allt skit man haft i sina celler etc och det tar tid. Plus att jag är 52år och är i slutet av övergångsåldern.

Vad jag ville säga är GE INTE UPP!! Jag kommer låta detta ta så lång tid kroppen behöver har 30kg kvar till min drömvikt. Jag äter mkt litet kolhydrater nästan inga alls mer än det som finns i kaffet o grädden till och då funkar det för mig.

Det enda jag äter i kolhydrater är spenat,blomkål o broccoli. Tål inte varken ost eller nötter. Hade jag varit som dig hade jag inte ätit filen till frukost den kan vara boven. Sen kan man aldrig jämföra sin viktnedgång med en man för de har mycket lättare för att gå ner de har ju inte så många hormoner som vi:)

Lycka till!

Mervi
0

Enligt detta skulle jag äta ca 2500 kcal. Det gör jag inte idag. Jag kör med 1200 - 1600 och just nu går jag ner.

Melindrea
0

Ooh.. Mycket härlig sida. Inte för att jag bekymrar mig om att räkna kalorier, men… Dock undrar jag. Någon aning om hur mycket man bör äta per dag för att inte svälta? Igår och idag har det varit väldigt litet för mig, pgr. magproblem.

reamdn
0

Beror helt på vad du gör av med, #14. Vill du hålla vikten så åtminstonde 1500-2000 kcal per dag, i total vila. Rör du på dig måste du även kompensera för dessa utgifter

Raring
0

#13 Är ditt BMR på 2500? Eller din beräknade förbrukning en normal dag? Om det är det senare är 2500 kcal vad som uppskattas för att du ska stå still i vikt. För att gå ner behöver du ligga på 500 kcal eller större underskott.

SvartKaffe
0

Mitt beräknade energibehov enligt den sidan ligger på närmare 3.000 kcal om dagen. Det finns ingen möjlighet att jag skulle få i mig så mycket om jag inte tvångsäter smör eller nåt sånt.

Jag ligger nog oftast runt 1500 kcal per dag (min 800, max 2200 nån enstaka gång) och äter mig alltid mätt och nöjd. Inte går jag ner i vikt inte…

Kanske skulle jag testa att köpa något proteinpulver och mixa ihop med smör så protein och fett höjs utan att jag behöver truga i mig en massa mat? Inte för att ersätta någon måltid utan för att kanske få i mig lite extra innan jag lägger mig tex så dagsintaget av kcal landar högre. Kanske skulle det få vikten att röra sig?

Marylina
0

Jag gjorde beräkningen och fick fram BMR1438, PAL 1,41, energibehov 2028. Om jag då drar ner 500Kcal för att gå ner i vikt. Ligger jag inte väldigt nära svältgränsen då?  Jag får förmodligen i mig mera kcal som jag äter nu, LCHF, men så går jag inte ner i vikt heller.

Blenda01
0

Beräknat PAL-värde (genomsnitt)
1,57

x

BMR

1655,5

BERÄKNAT ENERGIBEHOV
kcal = kJoule

2599kcal

Detta är mitt resultat och så mycket får jag absolut inte i mig!
Det jag äter nu verkar fungera för mig, dvs. kring 1700-2000kcal. Jag äter är nöjd och går ner! Skrattande