Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4646 ggr
missaz
0

Nutritionslära - kurs!

Jag läser på universitetet till rehabiliteringsvetare och ska i sommar gå 2 extra kurser. En av dem är nutrition. Har mina funderingar på om jag kommer att klara tentan med tanke på vad JAG tycker är bra mat. =) Eller vad tror ni om dessa lärandemål…?

Lärandemål

Efter kursen skall studenten kunna:

- redogöra för olika näringsämnen
- tolka och förklara aktuella svenska näringsrekommendationer
- förstå samband mellan kost och välfärdssjukdomar samt kunna ge
grundläggande kostråd och näringsrekommendationer vid välfärdssjukdomar.

nobban7
0

Tror du klarar det galant!
(Hoppas bara att du lyckas bli godkänd också)

MaMaMade
0

Självklart kommer det att gå bra, du är ju en smart en!

Här kommer en lyckospark där bak…*tjoff*! Skrattande

folke
0

Ibland måste man bita sig i tungan och säga vad folk vill höra, inte vad som är rätt…..

Så jag håller stora tummen för dig (Den mitt i handen)   Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

missaz
0

Tack båda två! =) Jo, nog kan jag redan nu ge kostrekommendationer vid välfärdssjukdommar, men inte de kostråd jag antar ger ett bra betyg i denna kurs, även om det BORDE vara så. Jaja, jag får ta LCHF diskussionen med lärarna när kursen kör igång och se hur insatta de är. Troligtvis inte insatta alls skulle jag tro!

Annars kan man ju skriva svar som; "enligt svenska rekommendationer är det si och så, men själv tror jag snarare at…" då har man ju inte svarat "fel" om man visar att man lärt sig vad de svenska rekommendationerna säger… Känns ju mindre kul att hel-ljuga för sig själv och skriva totalt enligt livsmedelsverket även om DET är "rätt" enligt kursen. Ledsen

missaz
0

Folke; tack du med! =) Japp, jag kommer ju inte medvetet att köra på tentan, men det ÄR en intressant kurs, vill gå den mest för att få mer kött på benen vad gäller näringsämnen.

Maia
0

Ja, Missaz. Jag tycker att du ska skriva precis så. Det finns en hel massa sätt att skriva sig fri, och dessutom kommer din hjärna att gilla det bättre.

Neutrala markörer som säger att du inte tar ställning är t.ex. "Livsmedelsverket rekommenderar/menar/anser". Men om du vill markera avståndstagande och en kritisk hållning finns alltid "Livsmedelsverket påstår/hävdar…" att ta till. (Eller "framhärdar i att…" om du vill ta till storkanonen, men … kanske ändå inte…)

Skriv hellre än "Jag tror" något liknande detta: "Det har på senare tid framkommit att…" eller "Allt fler läkare och forskare världen över ifrågasätter dock dessa rekommendationer och menar att…" Sedan kan du ta med referenser till det om det inte förekommit i kursen.

Å, jag älskar retorik! Med några få ord kan man vända på allt. Lycka till!!!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

missaz
0

#6 Du har så rätt! Man kan vända och vrida på språker så man får fram sin mening utan att någon kan anse att man har fel. =) Har själv funderat att söka reda på referenser som pekar på tex. fördelen med denna kost vad gäller diabetes osv för att ha vid behov till tentan.

Thistle
0

Ja den kursen låter kul! Jag tycker att du har världens chans att röra om i grytan och få fram en intressant diskussion. Det här kan ju var något många inte har tänkt på och att ha en annan synvinkel och våga diskutera och fundera tycker jag påvisar att man har tänkt efter och är intresserad av ett ämne!

Lycka Till!

missaz
0

#8 så sant så! Har tänkt på det själv; att föra upp ämnet till diskussion, tycker att det BORDE vara uppskattat att få lite olika synvinklar och erfarenheter på en kurs. Hoppas det iaf…

Buppan
0

haha!!!! Hoppas och tror att du kan klara tentan genom att bluffa, men det kanske är störande för ditt samvete. När det gäller Högskolestudier heter det att man skall vara kritisk och ifrågasätta, så du bör ju egentligen ha din stora "feta" chans nu. Lycka till och snälla, berätta vidare för oss här i tråden!

missaz
0

Klart jag kommer att berätta vidare hur det går med kursen. =) Ifrågasätta och vara kritisk lär bli en lätt uppgift i denna kurs! Kanske kan jag med min kritiska syn prestera ett A! *drömmer*