Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3980 ggr
Dessi101
0

Det går inte så bra längre.. :(

Måste bara få skriva av mig lite.. Det kan bli lite hattigt och osammanhängande.

Jag har ätit LCHF sedan augusti i fjol och trivs utomordentligt bra. Min uppsvällda mage är borta samt andra besvär som halsbränna. Jag bloggar om LCHF på www.dessi.se också som några av er kanske vet.

Jag började med en vikt på 71 kg, och i mars i år var jag nere på 63,2 kg. Där höll jag mig inte länge utan hade en period då jag åt ganska mycket godis och glass. Kanske varannan dag i en veckas tid ungefär. Av någon anledning har det blivit svårare för mig att hålla mig borta från godiset.

Men observera att jag sällan går och köper godis, utan jag äter det när det finns tillgängligt (ex. hos kompisar). En orsak kan vara bristen på variation i maten, tristess helt enkelt.

Jag äter det jag känner att jag har råd med (är student) och det blir köttfärs eller kyckling. Oftast blir det köttfärs kryddad med tacokrydda som jag smälter ost ovanpå. Himmelskt gott!

Jag känner att jag inte har råd att köpa köttbitar eller äta eller mat som kräver många ingredienser.

Idag väger jag 67,1 kg och det gör faktiskt lite ont i mig. Jag åt ca 40g mörk choklad igår och visserligen en burk med Ben & Jerry's glass häromdagen men det tycker jag inte borde resultera i en viktökning på 1,5 kg på bara några dagar. Eller är jag naiv? Magen är mer uppblåst än tidigare och jag känner att det inte är fett jag lagt på mig där så därför fungerar det inte att mäta med måttband där heller.

En typisk dag ser ut såhär:

Frukost: 3-4 kokta ägg med majonnäs och kräftstjärtar, ev ett halv paket stekt bacon

Lunch: Äter jag enbart om jag är hungrig innan middagen och då blir det kanske 2 ägg med majonnäs och kräftstjärtar

Middag: 200g blandfärs med en halv påse tacokrydda från Santa Maria, 100g riven ost (34% fett), ev en masked creme fraiche

Jag äter alltså ungefär 2 gånger om dagen men ibland 3. Mörk choklad äter jag flera gånger i veckan. Men det kanske jag borde sluta med?

Kanske äter jag för lite? Skriver in det jag äter i ett program lite då och då för att kontrollera och det är ofta som jag inte ens kommer upp i 1400 kcal. Ibland blir det runt 900-1100 kcal. Jag är dock mätt på den kalorinivån och har svårt att äta mer.

Någon som har några tankar och/eller tips?

Jennix
0

Jag tror så här: ditt problem är sockret - godis och glass. Det är anledningen till att du inte går ner i vikt utan uppåt.

Som före detta student/arbetslös som köpt godis i massor - det kostar mer än kött i längden… OCH din hälsa.

*skickar en kram*

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Wildrat
0

Äter du 900-1100kcal så äter du definitivt för lite. Svält gör ju också att kroppen lagrar fett så det kan ju vara en av anledningarna till att du går upp i vikt.

Jag äter lite grönsaker till maten för att helt enkelt kunna äta mer. Det gröna gör att jag kan äta mer fett också. Jag föredrar gröna ärtor men inte så mycket eftersom de innehåller ganska mycket kolisar.

Godiset kan jag inte hjälpa dig med. Jag är likadan, finns det så äter jag men numer iaf inte lika mycket. Sen har ju jag turen att inte utsättas för frestelser särskilt ofta och det kanske är min räddning.

greensis
0

Första tanken är att javisst kan man gå upp 1,5kg så där snabbt - du binder vatten i kroppen av kolhydraterna.

Det andra är att det måste vara slitigt för din kropp att hatta fram och tillbaka mellan fett- och sockerförbränning flera gånger i veckan.

Tredje tanken är att det kanske ser ut att vara lite lite mat - men frågan är då om du räknar med godiset/glassen osv som du får i dig?

Du äter väldigt lite grönt, det kan bidra till det du upplever som tristess med maten. Det kan kännas väldigt ovarierat.

Fabricati diem, pvnc!

Dessi101
0

Eftersom det krävs en större ansträngning att inte äta onyttigheter numera så vill jag se mer utdelning på vågen, och det gör jag inte. Äter jag godis ena dagen men skärper mig några dagar efter det förväntar jag mig inte en viktuppgång… Hmms.. :(

Dessi101
0

greenis:

Ruccola eller bladspenat äter jag ibland, men inte särskilt ofta. Där kan jag absolut förbättra mig :)

greensis
0

#5 Jag tänkte mest i termer av att det ser "roligare" ut på tallriken. Jag har ceriserosa rovor i klyftor i ättika i kylen, 2-3 trekanter sådan gör sig ockå som färgklick. Ruccola, bladspenat, och babymangold är stapelvaror in min kyl.

Fabricati diem, pvnc!

Dessi101
0

Jag tränar betydligt mer nu än vad jag hittills någonsin har gjort. Jag springer i spåret, jag åker inlines, cyklar och/eller går promenader varje dag. Kan det påverka i något håll?

Mimsivimsi
0

Jag tror, precis som det är för mig, att det är hattandet fram och tillbaka mellan ketos och glukos förbränning som gör att man stannar/går upp i vikt. Jag har haft väldigt svårt sista månaden att hålla mig till LCHF, och har jag börjat "fuska" är det svårt att sluta. Måste ta en vecka då jag är riktigt strikt innan jag får bort suget. Men som det är nu så fuskar jag nästan dagligen och det syns o känns i kroppen.

En sak tänkte jag på, den här taco-kryddan du pratar om, kolla så det inte är E621 i den för det triggar sötsug. Smakförstärkare är en riktig bov vad gäller viktnedgång.

Att träna tror jag är bra för hälsan men inte för en viktnedgång. Gör det för att det är kul, men känn dig inte pressad att träna för att gå ner i vikt. Provat styrketräning?

maxiq
0

När du äter kolhydrater i form av godis så ställer du in kroppen på att lagra in fett. Om du under några dagar efter äter mest fett så fyller du ju på depåerna. Dessutom kan det vara så att du äter minimal mängd bara för att kompensera för godiset och då tror kroppen att det är svält på gång så den behåller allt den får. Kroppen är en konstig men fantastisk maskin.

Motion brukar ha den effekten att man ökar på aptiten så det brukar kunna bli plus/minus noll på vågen. Särskilt eftersom man bygger muskler som väger mer än samma volym fett. Kolla med måttbandet istället för vågen.

Lycka till!

emu_
0

Tacokryddning är superenkelt (och billigare) att få till själv. Köp ett par kryddburkar nästa gång i stället. Du behöver spiskummin, chilipeppar och paprikapulver, sen går det ju alltid att variera efter smak, men spiskummin är liksom nyckeln till själva tacosmaken.

Om man tittar på priset så kanske en burk kostar lika mycket som kryddblandningen - men det räcker ju mycket längre!

jezzi
0

Du skriver att du inte har råd med annat kött än köttfärs. Kan du inte prova att köpa storpack av ngt kött som är extrapris på och frysa in? Det kan ju i vissa fall vara billigare än köttfärs.

Jennix
0

#4  Jag förstår hur du tänker, men jag är övertygad om att det är godis och glass som gör att du går upp i vikt. Det blir en ond cirkel, helt enkelt.

Jag skulle äta mer mat istället för godis. Mer fett och mer grönsaker kanske kan hjälpa dig att stå emot sockersuget.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Dessi101
0

#10:

Jag har provat att göra egen tacokrydda med precis de ingredienserna, men får bara en väldigt svag smak av spiskummin. Mer paprikapulver kanske? :)

#11:

Där har du en poäng!

Tack för alla svar! :)

greensis
0

Titta efter halal-slaktat kött. Man kan ofta hitta billigt lamm (och lammfärs) antingen på stormarknaderna eller i invandrarbutikerna.

Fabricati diem, pvnc!

Rita-S
0

Sen kan man ju köpa tex falukorv på rea, euroshopper sin är vad ajg minns under 5 gram kolhydrater per 100 gram korv och kostar typ 20 spenn för 400 gram. Inte den världens bästa direkt, men den funkar då att äta. Sen, frusengrönsaker finns ju, både i enbart blomkål, enbart broccoli, blanding, haricot verts om man inte är så känslig för belgfrukter.

Storpack kött får man ofta tag på, och samma med fläsk som jag tycker oftast är billigare enn nöt. Lidl har dessutom lammbiffar och marinerat rumpsteak till 50 kr paketet, 4 middagar för en student i rumpsteak, 2 i lambiffarna har jag för mig. Möiligtvis 4 :) Dom är iaf goda :)

Kyckling kan varierast. Får du tag på fläsksvålar kan du mala upp dom och använda till panering: Chickennuggets! doppa i creme fraiche eller hemgjord salsa, smatt mumma!

Tonfisk i vatten borde kunne användas till mycket och hermetiserat kostar det inte skrämmande mycket.

En sak jag ofta gjör själv är tomatgryta: billigt och kan drygast ut med grönsaker:
En burk krossade tomater helst utan socker. Böngroddor, bambusskott, gul lök, purjelök, korv/färs/kött/fisk/skaldjur eller vad man nu vill ha, och om man inte är känslig för belgfrukter kan man ha i haricot verts, man kan ha bitar av paprika, svamp eller vad annat man har i huset, kanske en gnutta turkisk yoghurt eller creme fraiche för att tjockna såsen men behövs inte. om jag enbart kör med euroshopper falukorv och hermetikk kostar en gryta inte all världens och blir kanske 2-4 middagar för en student :) NB: Förutsätning att man tycker om tomat.. ;)

Personligen kör jag inte alla världens strikt på grönsakskolisarna, men ajg styr undan köpglassen. Där fins recepter på hemgjord glass, men lättaste receptet jag har är ägg och grädde, lite vaniljpulver. Låt vaniljpulveret ligga i vispgrädde ett tag, vispa kräm av det. Skilja äggulor och vitor, vispa vitor stela. Blanda gulor ner i krämen och blanda försiktig vitor och kräm och kyla i minst 4 timmar. Blir välgit väldig hårt i frysen om det står över natten men rikgit gott :) Vill du ha anigen sött kan du söta en aning med hermesetas tex.
Rör gjärna ned hallon eller blåbär i glassen eller ha färska brevid för lite sommarlyx.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

ingrid-in-sweden
0

Köp hela spiskummin och fräs dem lite lite i smör eller i lite olja i en teflonpanna, de skall INTE bli bruna. Låt svalna och kör dem i kryddkvarnen.

Då får Du nog rätt smak :-))

Wildrat
0

#13 Du är inte van vid kryddsmaken utan glutamat helt enkelt. Testa den ekologiska kryddan de har på påse, den är iaf glutamatfri och de borde trixat till den så den smakar lika som den andra. Annars har jag ett bra recept som jag hittat här nånstans:

1 tsk salt
3 tsk spiskumin
1 tsk lökpulver
2 tsk paprikapulver
0,5 tsk oregano
1 krm vitlökspulver

Blir ungefär lika som 1,5 påsar om man inte vill ha det så starkt.  Smakar inte exakt som påsarna men väldigt gott. När du dessutom vant dig av med glutamaten smakar allt bättre.

Dessi101
0

#17:

Jo jag har testat den ekologiska, men den är inte lika god :P

Ska testa receptet där, tack! :)

Minorca
0

Hej

Jag köpt ett paket santa Maria Taco krydda, när jag läste på ingredienserna, blev jag förvånad att huvudingrediensen är DRUVSOCKER sedan salt 17,5% , lök, mod strärkelse(potatis) sedan kommer kyddorna. Det är alltså mer är 18% Druvsocker och sedan mod stärkelse, Santa Maria har inte redovisat näringsvärdet på påsen. Det är väl mest kolhydrater. Min påse ligger oöppnad i skåpet, få se om jag ger bort den, jag tänker inte äta den själv.

Dessi101
0

#19:

Jo jag vet.. tyvärr.. Kollade näringsinnehållet på Coops egen tacokrydda och den innehåller runt 59g kolhydrater per 100 g. En påse innehåller 40 g.

Dessi101
0

Updat:

Nu går det åt rätt håll igen! :)

O nu när vågen äntligen tickar neråt har jag en kär vän som jag lovat baka marsipantårta åt i helgen eftersom han fyller år. Ska jag inte äta den och göra honom ledsen eller ska jag äta en bit och riskera att gå upp i vikt igen?

Om detta inte infallit sig så nära efter viktuppgång hade jag såklart inte tevkat att smaka en bit. Men nu när jag äntligen känner att jag är på väg igen, så känns det jobbigt…

greensis
0

#21 Är vännen så nära att du kan säga som det är? dvs du kan gärna baka tårtan, men bli inte ledsen om du inte smakar, för att… typ min mage fixar inte marsipan längre…

Fabricati diem, pvnc!

SMGH
0

Är han en kär vän blir han säkert mer ledsen om du mår dåligt.

Dessi101
0

#22:

Jo jag kanske får säga så.. jag skulle faktiskt inte bli helt bra i magen av tårtbottnen och/eller marsipanen.. Borde göra en lchf-tårta jämsides kanske? :)

greensis
0

#24 Tycker jag låter som en jättebra idé.

Fabricati diem, pvnc!

[cocuyo]
0

Den där "mod stärkelse" är skum. Den har inget med potatis att göra längre, lika lite som kokain är samma sak som cocablad.

Nodifierad stärkelse är inte ett livsmedel, det är glutamat.

Det finns livsmedel där glutamat ingår naturligt, men att tillsätta det på det här sättet är direkt skadligt.

storstrut
0

#21>> Skönt att vågen börjat ticka neråt! Vad gjorde du för att komma på banan igen?

catdragon
0

Kan du inte gör en modifierad version av tårtan i Mona_stinas tråd "tårta med chokladkräm på "?

Täck med grädde o sen marsipan! Så kan du äta allt utom marsipanen! Om vännen inte måste ha en traditionell prinsesstårta förståss?!

Wildrat
0

#26 Modifierad stärkelse är inte automatiskt glutamat. Glutamat är ett eget ämne, inte ett samlingsnamn. Däremot är både glutamat och modifierad stärkelse smakförstärkare som är ett samlingsnamn.

Maia
0

Klart vännen inte blir ledsen för att du inte äter tårtan. Du gillar väl att göra den? Det är ju det att du får göra den som en gåva som är det kuliga för dig. Äta upp den måste ju vara den minsta biten i sammanhanget. Ta med nåt helt annat riktigt gott så att alla ser att det inte är synd om dig, inte. Grattis till att det börjar gå neråt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Dessi101
0

#27 och alla andra:

Jag äter mindre mjökprodukter igen (hade en period med turkisk yoghurt och rätt mkt creme fraiche, men det har jag alltså slutat med). Jag äter inte lika mkt mörk choklad längre.

Jag hade tänkt att göra en traditionell marsipantårta (bottnar o hela köret är redan köpt) och sedan denna:

http://tinyurl.com/5bm2ww