Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 857 ggr
Will
0

det där med kalorier..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fråga till de LCHF:are som räknar kalorier.

Jo, jag var lite nyfiken på hur många kcal jag tryckte i mig per dag (även om det med LCHF inte är nödvändigt) så jag registrerade mig på minmat.net. Jag har läst en del här på KiF, och fått en liten överblick på vad folk (ett par stycken i alla fall) brukar äta på en dag, och hur många kcal de brukar ligga runt. Jag blev lite förvånad måste jag säga när jag såg näringsresultaten från ett par av mina dagar (jag bifogar exempel på en ganska typisk dag); det var himla många kcal! Saken är att jag äter inte så himla mycket (tycker jag), men jag tycker ju om smör och kokosfett. Bara mina 50g kokosfett är ju 442kcal. Jag läste någonstans att en stillasittande kvinna bör äta ca 1800kcal/dag. Om jag då äter 50g smör & 50g kokosfett så är jag ju redan där uppe i nästan 800kcal. Vad äter de som brukar hålla sig runt 1800kcal? Två mål om dagen?

Tilläggas bör att jag är ynka 160cm lång men är idag ganska smärt (om jag inte dricker för mycket vin, då sväller jag som en ballongFundersam). Har ingen våg, men skulle gissa att jag väger ca 52kg. Äter jag för mycket? Äter jag mer än andra relativt min vikt? Har även läst och hört att kroppen mår bra av halvsvält, stämmer det? Nu vet jag att jag inte behöver gå ner i vikt, men jag vill ju inte plåga/bränna ut min kropp med för mycket mat. Många frågor, hmm..

Will
0

.. alltså, jag blir glad om även icke-kaloriräknande LCHF:are vill hjälpa mig med mina frågor. Skrattande

Mervi
0

Det handlar om att bli mätt på maten varken mer eller mindre. Om du inte behöver gå ner i vikt så behöver du inte heller räkna kalorier. De som räknar här, jag inräknat, har några envisa kilon som inte vill lämna oss.

Välkommen hit och lycka till!

dufva
0

Det är iof inte helt ointressant hur många kalorier man får i sig per dag, och den största anledningen till att man tappar i vikt (om man behöver det) på vår kost är att hungerkänslorna normaliseras effektivt.

Många av oss har under årtionden överätit på den kolhydratstinna normalkosten och får nu för första gången känna normala mättnadskänslor.

Som du skriver är det faktiskt många av oss som bara äter 2 ggr per dag eftersom kosten är så mättande..

Det viktigaste är alltså inte att hålla så noga koll på kalorierna utan att bara försöka få vettiga proportioner på fett och kolhydrater.

Då kommer i allmänhet mättnadskänslorna och portionsstorlekarna kan minska.

Detta i kombination med att det är svårt för kroppen att lagra fett utan höga halter av blodsocker och insulin gör att det fungerar bra för de flesta Skrattande .

Will
0

Tack Mervi! Jag känner mig välkommen. Glad

Jag förstår din poäng med att inte hålla på att räkna i onödan. Jag är bara väldigt nyfiken och vetgirig. Är dessutom väldigt imponerad av dem som lyckas hålla sig så lågt kalorimässigt på LCHF-kost.

Will
0

#3 Intressant som tusan! Glad

Will
0

… jag har läst och läst nästan allt jag kan komma om LCHF, men kan ändå inte sluta fascineras av att allt jag någonsin lärt mig (innan LCHF då..) om kost och näringslära, varit helt och komplett fel/galet/uppochner..

Aniara4
0

Jag tror det är lättare att bli mätt på färre kalorier när man väl fått igång fettförbränningen, om man har mycket fett på kroppen. Då får man ju energi därifrån och behöver inte tillföra så mycket utifrån.

fetknopp
0

Jag uppskattar att jag äter ca 1300 kalorier om dagen, fördelat på tre ganska små måltider. Jag är inte proppmätt direkt, men det har visat sig att det är det enda sättet för mig att gå ner i vikt. Bör väl tillägga att jag har ca 8-10 kg kvar att gå ner och är kort i växten så jag har lite att ta av. Hoppas att kunna äta lite mer så småningom.

Jennix
0

Välkommen hit! Ät dig mätt men inte proppmätt. I början kan det vara bra att äta lite för mycket hellre än lite för lite, men sen ska man nog känna efter, lära sig hur man är mätt. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

greensis
0

Ja, jag har det som du, Will. Äter ungefär samma mängd, ungefär samma storlek - fast väger drygt 10kg till. (Vill dock inte gå ned för långt, för då är det barnstorlekar som gäller i affären-har redan S/XS).

Min teori just nu är att en del som går ned på lite kcal kan hålla förbränningen uppe på något sätt. Min ämnesomsättning stänger av och går på sparlåga när jag äter under 1500kcal (gissningsvis), samt om jag rör mig för lite.

Fabricati diem, pvnc!

Will
0

#10 Innan jag började med LCHF (ca 3 månader sedan) hade jag en liten kula på magen (gasig och öm), men annars smal. Mycket osmickrande proportioner var det. När jag efter två månader med LCHF drog ner på matintaget så började kulan komma tillbaka. Nu, när jag äter rätt mycket, men ganska LCHF-strikt, så är kulan borta igen.. Konstigt. (Och jag måste erkänna att jag är en ganska hungrig människa, som lätt blir grinig..Generad)

..och ja, barnavdelningen är väldigt bekant. Brukar hålla mig till pojkavdelningen då jag inte gillar glitter. Har lite för stora rattar bara, haha..

greensis
0

#11 Barnavdelningen mm:
det är lite knäckande att vara äntligen så pass liten - och fortfarande ha ett BMI som slickar gränsen för övervikt!

Dels är det svårt at hitta "kontorskläder" på barnavdelningen, och som du sänger, tuttorangen får inte alltid plats. Dels blir mitt låga Blodtryck ännu lägre om jag går ned mycket till. Några kilon till är helt OK, men sen så räcker det nog.Glad (Senast jag vägde 58kg hade jag cntl 164 - som vuxen!)

Att kulan kom tillbaka - kan det vara så att ämnesomsättningen gick ned och din kropp började lagra? Min gör så, i alla fall, men mest som ett päron…

Fabricati diem, pvnc!

classethai
0

Har precis kört igång Lchf och undrar om man skall försöka äta var 3:e timme för att hålla igång fettförbränningen typ pet in en pinne i BRASAN!!!

Will
0

#13 Ingen aning. Jag är ingen veteran så jag vet inte vilken fördelning som ger bäst fettförbränning. Om jag skulle gissa så skulle jag säga precis tvärtom; bli hungrig emellanåt. Men å andra sidan har jag med LCHF lärt mig att allt jag lärt mig innan om kost är uppåtväggarna galet.
Fundersam

classethai
0

det pratas om att hela tiden ha brasan i gång så för mig verkar det konstigt med så få måltider per dag ??

UBCL
0

Experten Sten Sture åt tre gånger om dagen med fem timmar emellan målen. Alla målen ungefär lika stora och under förbrännings-racen i princip utan kolhydrater (grönsaker) om jag har fattat rätt.

classethai
0

Bra tack för det svaret verkar vettigt att äta minst 3 ggr per dag frukost - lunch-middag  som förr i tiden

reamdn
0

Enligt min kunskap (och erfarenhet) kan de där 15 gram kolhydrater ha förödande effekt om du har högt kaloriintag, dvs mycket högre än du normalt förbrukar. Jag skulle kasta de där 100 gram broccoli och 40 gram paprika, för att vara på den säkra sidan. Kanske akta sig för laktostäta mjölkprodukter också.