Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4420 ggr
Kenai
0

Avstannad viktminskning!

Nu har jag kört LCHF sedan mitten av november, tappat ca 13 kg och mår de flesta dagar riktigt bra, vilket känns skönt. Däremot har viktminskningen senaste två månaderna stått nästan stilla och jag har fortfarande en del att få bort. Jag misstänker att det bero på för lite fett, eftersom jag mer och mer tröttnar på maten jag äter.

Så till saken: Jag skulle behöva tips på några riktigt feta rätter man kan äta som går fort att göra, börjar ofta jobba kl 05 på morgonen och då är man lagom sugen på att stå och laga mat. Mitt på dagen är man hem på lunchrast och då bör maten vara snabbt tillgänglig (micromat är bra). Samma gäller när man kommer hem från jobbet efter de normala 10-12 timmarna så är man aphungrig och trött och inte heller då vill man laga mat! (Behöver jag säga att jag hatar att laga mat?)

Helt klart gillar jag LCHF, men eftersom det inte finns "fuskmat" i butikerna så är det riktigt svårt för mig, som helst undviker köket, att hitta mat som passar! Så jag behöver idéer på snabba, enkla storkok eller snabba rätter som är någorlunda färdiga i butik. Det skadar ju inte om det är gröndjävligt billigt också, eftersom ekonomin inte är på topp!  Ledsen

MimLan
0

Makrill i tomatsås är bra fuskmat.

Lax i kokosmjölk, piffat med grön curry, limejuice och ev. ingefära. Tar fem minuter.

Annars är bästa tipset ändå att göra storkok. Slabba ihop en massa färsbiffar och stek dem i långpanna i ugnen. Frys in eller låt stå i kylen. Går att värma eller äta kalla. Addera nån gräddsås eller creme fraiche-grej.

Tina ett paket lamm/renskav, tar c:a 1-1,5 min. Under tiden har stekpannan hunnit bli varm med en smörklick, fräs upp skavet. Addera en klick dijonsenap och en halv dl vispgrädde. Låt puttra någon minut. Tar också fem minuter.  

Jag har ofta hårdkokta ägg liggandes. Adderar lite majo på dem. kanske lite krasse. Addera ost så känns det rejält mätt snabbt.

kaisakavat
0

Alltså - lite matlagning gör läget betydligt bättre för dig.

Stek i ugn i låda eller koka ett gäng kycklingklubbor i kastrull, de är feta och fina i sig själva. man kan rensa upp dem direkt, så är det gjort och portionera dem i plastburkar. Till dem kan du äta en majonäs/dijon/youghurtröra som du rör ihop på nollkommasju… Rör ihop så det räcker till flera måltider…

En annan rätt enkel variant är att köpa en bit hel, benfri  fläskkarre och steka i ugn. Ta en bunke (som köttet ryms i) och rör ihop olja/soja/kryddor i botten på denna. Glöm inte sakt - ett par teskedar åtminstone till en större köttbit. Gegga in köttet ordentligt. Stek i stekpåse i ugnen. Det står på stekpåseförpackingarna hur du ska göra och det är inte svårt. Skiva och ät nån fet gegga till.

Du kan också göra soppa, matiga soppor är mums och enkelt. Lax eller kött. Kolla bland vanliga recept, uteslut bara potatis och sådant oätbart elende. Och tillsätt en massa grädde/creme fraisch. 

Dessa förslag ger mycket mat, flera måltider per arbetsinsats.

En snabbgrunka är ju annars omeletter, färdigkokta ägg med kall skinka, m m.

Lycka till!

Kenai
0

#1: Fisk går bort för mig, det äter jag inte på grund av att det smakar illa.

Färsbiffar får jag aldrig till nån bra smak på, de blir rätt tråkiga och jag börjar vara rätt less på dem så snart får jag inte ner dem längre!

Ska kanske prova den där med renskavet, det borde kunna funka!

Jag har alltid halvlöskokta ägg i kylen (tycker de håller sig bättre än hårdkokta som blir grönaktiga), men majo klarar jag inte av, det är bland det vidrigaste som finns!

#2: Visst vore allt enklare om man lagade "egen" mat, men jag hinner inte, orkar inte och har inte lust till det. Det händer att jag hellre struntar i att äta än att laga mat. 

Kyckling? är inte det väldigt magert? och blir det inte ännu magrare när man kokar (inte adderar nått fett)? Jag föredrar ju filéer dock (gillar av princip inte att äta saker med skelettet kvar), men det kanske inte är lika bra??  

Fläskkarré har jag också ätit så jag kräks snart över det! 

Soppa har jag aldrig provat, men jag har alltid tyckt soppa är en förrätt, och inte riktig mat! ;P

Omeletter i all ära, men inte ens det klassar jag som snabb mat när klockan är 4 på morgonen! ;)

Tack för tipsen! Fler förslag?

bullmagen
0

turkisk youghurt med lite grädde eller creme fraiche i för att få upp fetthalten + lite hallon kanske. borde gå fort att svänga ihop 05.00 på morgonen - huvva!

Til lunch kan du kanske ta med räk-/kycklingsallad med bacon/oliver/fetaost/olja/crème fraiche eller vilket fett du nu föredrar, eller soppa på avocado, buljong, grädde, ev. lite räkor (förvara i termos)

Ha köttfärs tinad i kylen, gör tacos m creme fraiche o riven ost(går ju jättesnabbt) eller gör köttfärslåda/köttfärslimpa någon dag när du har tid och frys in i portionsförpackningar. Då kan du krydda rejält (finns en massa bra recept) så det smakar bra.

Äter du ost är det bra att ha brie/feta/mozzarella att ta till om man är tokhungrig medan man lagar middag

Mervi
0

Jag brukar laga mat på kvällen, ofta i ugnen och så mycket så det räcker även till lunchlådan till mig och min man dagen efter. Idag hade jag tex. oxstek i ugnen. sköter sig själv och jag har varit ute i väntan på att maten blir klar. Det blev mycket mat som man kan äta i veckan.

Lite matlagning får man nog räkna med. Hur gjorde du före LCHF.?

Maia
0

Jadu, jag säger som Mervi. Lite matlagning får man nog räkna med här i livet. Här har du fått väldigt mycket bra förslag på saker som går snabbt att laga (men som du inte gillar :-D!) så om du vill ha nåt som går att värma i mikron är det nog dessvärre du själv som får ta ett par timmar den dag/kväll du är ledig och laga det. Eftersom LCHF inte finns i frysdisken ännu.

Har du testat kokospannkakorna? De ligger snällt i frysen och väntar på att tinas i brödrosten, och om du lägger smörgåspapper mellan kan du få loss dem från varann när de är frusna. Riven ost + kryddad keso (finns i kyldisken) på och in i mikron. Eller grädde och lite hallon om du är på det humöret.

Gör en ugnsomelett och ta ut den innan den är torr. Dela två bitar, lägg på stekta champinjoner, crème fraiche, några skivor skinka, salt, peppar och trevliga kryddor och riven ost. Rulla ihop och lägg i en plastpåse och lägg i frysen. Ta fram när du ska äta den, ös på mer ost ovanpå och kör i mikron.

Köp små mikroformar och gör åtta små köttfärsgratänger samtidigt (blomkål/broccoli, brynt köttfärs, toppa med crème fraiche med t.ex. tacokrydda eller ta olika kryddning i alla formarna). Toppa med ost. Småformar går fortare än stor form. Svalna. In i frysen och du har åtta middagar. Kom ihåg att ta fram en innan du går till jobbet, så är den tinad till lunch.

Se det som en investering i ditt framtida jag. Inte bara ett smalare jag utan också ett jag som lagar lite mat :-D

Det jag gett dig förslag på här är iofs inte fakirkost, men det kanske är OK?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Kenai
0

#4: yoghurt är iofs gott, men jag är skeptisk att jag kan bli mätt och klara mig en hel dag på det?? Det är inga garantier att det blir nån lunchrast alla dagar!

taco-stilen kör jag nästan varenda dag just nu, gott, men jag är rädd att bli less det också! Det vill man ju inte, jag har dock oftast eldorados kebabsplit till, den är både billigare och fetare (tror jag?), men framför allt mer lätthanterlig!

Köttfärslimpa har jag funderat på, men jag vet inte hur man gör, så det har inte blivit av! Får kanske ta mig tid att googla lite recept!

#5 Visst är ugnen fantastisk? Det är ju så skönt att kunna göra annat medan maten lagar sig själv! 

Ärligt talat, innan LCHF så åt jag nog inte särskilt mycket… blev inte sällan mackor till frukost, lunch och middag, kanske gröt ibland…

#6 Förstår att det låter som en bortskämd unge eller nått som vägrar laga mat, men jag tycker helt enkelt det är så fruktansvärt tråkigt att laga mat till mig själv… Men det var ju därför jag skulle ha idéer till storkok också så man kan plåga sig att laga mat kanske 1-2 gånger i veckan istället för varje dag.

Kokospannkakorna låter jätteintressant… men jag har inte hittat kokosmjöl nånstans och min mixer dog i vinter här och jag har inte råd med en ny. (bad pappa försöka laga den, men det blev bara värre, nu ger den elchocker, men snurrar fortfarande inte)

Kan man värma omelett i micron? :O låter ju isåfall som ett alternativ, omelett är gudomligt gott!

Vad menar du med microformar? plastmatlådor typ eller? jag tror dock jag måste hoppa blomkålen och broccolin, det ger mig kväljningar (om det inte är färsk broccoli, det funkar)

Tro mig, jag är inte ute efter någon fakirkost, jag är rätt så liberal och kan äta helt vanlig mat nån dag här och där utan att det innebär några problem, men jag måste ha nått nytt, och jag vet ingen annanstans än här där man kan få bra recept (vanlig mat kan man alltid googla efter, men LCHF-mat är ju lite eljest).

greensis
0

Kan du göra färdiga "matlådor" varannan vecka som du bara mikrar? Te.x köttfärssås, kycklingspett, korvspett (sånt gör jag i ugn, går utmärkt att frysa och mikra om man använt träpinne).

Instämmer om skav, går jättefort.(ICA har ibland även lammskav)  Köp billig högrev, finstrimla och ge stekyta i smör på hög värme (30-60sek). Frys portionsvis, bara att blanda med wokgrönsaker, serveras med majonäs eller cremefracihe-klick. Funkar med grädde & lök i stekpannan också. Gör en hel stek på helgen, skiva upp och ha i kylen i platpåse - bör räcka större delen av en vecka. Stekt kyckling, i värsta fall färdig låda, borde ge ett antal ätklara delar som också överlever i kylen några dagar.

Jag gillar ättiksinläggningar, så jag brukar ha några burkar i kylen med olika tillbehör. (ättika+salt, inget socker) Då kan man mikra förberedd kött-bas/matrester och lägga på tex en fylld pickles-tomat, eller 3 klyftor inlagd rättika, och få lite färg och variation.
Sådan burkar är rätt billiga på invandrarbutikerna.

Om man hittar färdigt nötmjöl(istället för att mixa kokosflingor) kan man göra våfflor (dvs pannkakssmet+bakpulver) och frysa dem med smörpapper emellan. Gott med creme fraiche, stenbitsrom(liten burk) och urgröpt avocado.

PS: Det kanske märks att jag gillar att laga mat…Generad

Fabricati diem, pvnc!

Uttelille
0

Gör lasagne av färs, lök,vitlök, mycket ost, zuccini, creme fraiche?

bluegoose
0

I helgen har jag levt på en lammskånk som jag stekte i ugnen (tog ca. 2 timmar för den var inte helt tinad när jag satte in den - men man behöver ju inte stå och blåstirra på den hela tiden…Flört).

Själva förberedelserna av skånken tog däremot inte lång tid: sätt ugnen på 150 grader, lägg steken på ett grillgaller uppepå en långpanna, ringla över lite olivolja (eller smält smör), salta, peppra, strössla över t.ex. timjan/rosmarin/oregano (eller alla på en gång, det går också bra). Vad kan det ta - fem minuter, max? Skjuts in i ugnen, och sen är det bara att gå och lägga sig i solstolen ett par timmar medan steken sköter sig själv.

Vill man, kan man vispa ur långpannan med hett vatten och använda den goda skyn som sås direkt, eller koka ihop med lite grädde, t.ex. - det blir fruktansvärt gott, men är kanske lite överkurs. Själv diskade jag bort allt eftersom jag inte iddes såsa till nåt. Förvånad 

Första kvällen åt jag ljumma skivor lammstek med bearnaisesås (hemgjord - men det finns hyfsade köpesvarianter också, håll ett öga på kolhydratsmängden bara!). Vill man lyxa kan man t.ex. lägga till ett par sparrisar (finns frysta, jättelätta att tina i mikron).

Lunch dagen därpå blev strimlad lammstek uppstekt i stekpanna med lite hackad chilifrukt och tunna strimlor vitkål. Tog ca. 10 min. från kylskåp till matbord och smakade smaskens.

Middagen blev "omelettwrap" - alltså en tunn omelett som underlag - och ovanpå den en röra på lammstrimlor med pepparrot (färdigriven på tub), majonnäs (färdig på burk) och lite creme fraiche.

Lunch idag blir nog ännu en omelett med goja, eftersom jag upptäckte att lamm och pepparrot verkligen var en bra kombination.

Det är klart, de här rätterna innebär ju att du måste stå framför spisen/diskbänken några minuter inför varje måltid… Men utbudet LCHF-vänlig färdigmat är ju än så länge ganska skralt och det blir betydligt dyrare än hemlagad mat… (och dessutom inte alls lika gott!)

Vem vet - du kanske får en helt ny hobby! Flört

Kenai
0

#9: Det låter som det skulle kunna vara lite intressant, men med tanke på att mina matlagningskunskaper slutar nånstans strax efter att koka te (jag kan göra pulvermos också), så skulle du gärna få lämna ett mer exakt recept! Flört

#10 nån minut måste man nog räkna med att det tar, men allt är ju relativt… Sen ska väl sägas att jag har aldrig varit nån storförbrukare av färdigmat, eftersom de ofta är rätt äckliga. Däremot vissa halvfabrikat har jag väl provat. Men som sagt, middag för mig kunde tidigare vara 5-6 mackor och ett glas saft, så det är väl ungefär den tiden och den arbetsinsatsen jag letar! Räcka ut tungan

Margareta
0

Keso eller mozzarella med rejäl dos olivolja kräver ingen matlagning och går bra vilken tid på dygnet som helst.

Numer pensionär i Nynäshamn

Maia
0

Hej igen!

Jag har inte stenkollat hela tråden, men hur känner du för Choritzo och alla de andra grabbarna med konstiga namn? Det är ju snabbmat så att det förslår! Och finns i många skojiga smaker.

Mikroformar. Ja, jag menar egentligen en liten investering i porslinsformar, men det är helute med tanke på finanserna. Då tycker jag att du ska kolla hyllan med plastpåsar och sådant i affären och se om det inte finns nåt engångs som går i ugn och i micro. Annars får du ta aluminium och värma i ugnen. Men det är dyrt med engångs. Du kan också göra mat i långpannan och frysa in i portioner i plastpåsar, förstås.

Du behöver inte köra kokosen i mixern för att göra pannkakor. Men du kanske ska låta smeten stå en stund så att kokosen får dra åt sig vätskan. Det blir lite tuggigare, men det är OK, tycker jag.

Det finns på Netto en fryst avlång köttbulle som heter Cevapciki eller nåt liknande. Inte många kolhydrater. Steks från fryst tillstånd. Släng ner lite wokgrönsaker tillsammans med dem när de börjar bli klara och häll på grädde eller kokosmjölk beroende på humör. Detta har inte mer än tio, tolv minuter från frys till mun.

Uj, jag är hungrig märker jag. Jag har bara ägg, smör och en tunn skinka hemma… Hejhej!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Blenda01
0

Jag gör omelett ett par gånger i veckan. Innehållet varierar från bacon till rester.
Jag gör ofta så mycket att det räcker till ett par måltider. Jag äter gärna kall omelett, annars går det utmärkt att värma den i micron.
Att göra en stor omelett i braspanna är en smidig variant. Räcker till många måltider.

Omelett är perfekt att ha i kylen om man behöver få i sig en snabb frukost!

EDIT: kom just på att ingen har nämnt ÄGGMJÖLK! Det borde ju vara det ultimata. Kolla här!
Sök även på äggmjölk i forumen. Det finns massor av tips!