Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5728 ggr
[Norum]
0

Potatissallad 1 klh??

Har hittat på ICA en grekisk potatissallad men en enda, ynka, liten ensam klh! Kan detta verkligen vara möjligt?? Den är kanongod, det är fetaost i den… Är det osten som gör det, tro?
Är det nån fler som har provat den?

andreas0
0

Då är det inte potatis dom har gjort den på, för potatis är i stort sätt bara kolhydrater och inget annat.

[Norum]
0

Det är ju därför jag blir lite… fundersam. Men det är en hel del fetaost, misstänker att den är där istället för potais. Den var underbart god till grillat.. :-)

Margareta
0

Men om det är fetaost istället för potatis - är det väl knappast potatissallad.

Numer pensionär i Nynäshamn

DrAnna
0

Och vad är det runtomkring för smet som inte innehåller en enda kolhydrat???  Läs ordentligt på förpackningen.(nyfiken)

[Norum]
0

*6 Tänkte jag skulle köpa en tills i morgonkväll.. Återkommer med en ordentlig innehållsförteckning.

[Norum]
0

*4 Lovade att åtekomma om innehållet och idag hade dom fått hem en ny laddning så jag köpte en burk.
Det är: Potais, majonäs (med ägg) yoghurt, fetaost, gurka, vitlök, kryddor, samt konserveringsmedel och stabiliseringsmedel.
(Ja, jag vet det är e-nummer men jag tycker att salladen är god.)
Näringsvärde: Energi: 800 kj/2000 kcal
Protein: 6g
Kolhydrater: 1g
Fett: 15g

Anders-S
0

Ospecificerade "kryddor" eller "arom" brukar innebära stor risk att smakförstärkare är inkluderat.  Med konsistensgivare eller stabiliseringsmedel kan man manipulera näringsvärdena rejält men om potatis ligger först, dvs. den ingrediens som det är mest av, så är det troligen tryckfel.

reamdn
0

Måste vara ett feltryck. Står potatis först i innehållsförteckning ska det också vara den största delen av innehållet. Jag hade nog försökt kontakta producenten och fått bekräftat hur mycket det verkligen innehåller.

Ser även konstigt ut att 800 kj = 2000 kcal, då 1 kcal = 4,2 kj, dvs

Man kan även räkna ut att  6g protein, 1g kolhydrater och 15g fett blir 6*4 + 1*4 + 15*9 = 163 kcal = 684 kj.

Vill inte vara en glädjedödare men någonting är oundvikligen fel där, jag skulle nog avstå från att äta den innan jag fått bekräftat hur mycket kolhydrater den verkligen innehåller.. och då det är potatis, skulle jag inte ha för stora förhoppningar Fundersam

Rita-S
0

det är inte innehåll per servering eller nåt udda?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

reamdn
0

#9, jo, om man skedar runt potatisen kanske? :D

[Norum]
0

Nej då, det är per 100 g… Jag tycker den är kalasgod och äter den ibland.

Marylojs
0

Det är uppenbarligen ett tryckfel. Som sagt, står potatis först är det mest av den.

[Norum]
0

Tänk om det faktiskt stämmer då? I så fall finns det ju faktiskt en potatissallad som vi kan äta…

evacarina
0

Kan inte stämma. Potatis står först och är alltså mest av. Och potatis har måånga kh. Om det är så lite potatis i röran att det bara ska bli 1 kh / 100 g så måste det vara så lite av det andra att det inte skulle bli någon röra alls. Kanske det är en "fusk" potatis, nån genmanipulerad utan kh? GladHemlis

Aniara4
0

Gummipotatis? Mmmmmmmmmmmmm!

Marylojs
0

Sunt förnuft säger att det inte kan stämma, i alla fall så länge potatis är potatis. Det säger sig självt, om potatis är ingridiens nummer ett, HUR kan röran då endast bestå ev 1 % kolhydrat?

[Norum]
0

Jag vet inte hur det hänger ihop men så är det…

greensis
0

Antingen innehåller röran väldans lite potatis eller också är 1%/100g innehållet i kletet runt potatisen. Vart har stärkelsen i potatisen annars tagit vägen i tabellen?

Fabricati diem, pvnc!

[Norum]
0

Ja, det är ju inte packat med potatis som i en "vanlig" sallad. Det är också en hel del fetaost.. Jag skiter i vicket. den är kanongod! Duger som föda mellan varven, kanske 1 gång varannan månad eller så.

MimLan
0

Eftersom siffrorna inte stämmer kan det ju vara en idé att skriva till tillverkaren och fråga efter de rätta.

Marylojs
0

Klart du kan äta den mellan varven om du vill och inte reagerar negativt på den! Dock tror ju jag att du bedrar dig själv om du tror att det verkligen endast är 1 % kolhydrat. Vad är det för märke? Borde ju inte vara svårt att ta reda på hur det verkligen ligger till. Jag kan kolla om du vill.

[Norum]
0

Det är Koster Fiskarn´s som gör den. Vill du ringa dom är det telnr: 020/431012 står det på locket…

sommarbarn
0

Hur lätt det är att ta till sig……av både gott och ontGlad

vad och hur vi själva väljer att vilja seCool…..vi har alltid två val….det sunda säger att det med all sannolighet är ett feltryck.

Katarina2
0

Nu har jag skickat ett mail:

Ämne: Grekisk potatissallad

Detta står som innehåll er i sallad:
Potais, majonäs (med ägg) yoghurt, fetaost, gurka, vitlök, kryddor, samt konserveringsmedel och stabiliseringsmedel.

Näringsvärde: Energi: 800 kj/2000 kcal
Protein: 6g
Kolhydrater: 1g
Fett: 15g

Hur kan det stämma att det bara är 1g kolhydrater när första ingrediensen är potatis?…Den ska det ju vara mest av.

Vi är ett forum som fått denna fråga och vi är många som reagerat på denna fördelning. Kan ni förklara fördelningen.

Jag vill bli kontaktad via mail.

Tack på förhand!

Jag hör av mej om jag får något svar….hemsidan verkar inte så uppdaterad…den grekiska potatissallad fanns inte med.

http://www.kosterfiskarn.se/

Wildrat
0

Tja, på de andra potatissalladerna är det "ca 6g kolhydrater" trots att potatisen står först… Mystiskt är det…

Pasi
0

Är näringsvärdet (skulle vilja se det livmedlet som har 2000kcal/100gRäcka ut tungan) fel så kan man nog inte lita på resten heller.Skrattande

Anders-S
0

På lockbilderna på sajten för de två andra typerna av potatissallad de säljer står det  6 g kolhydrater och 200 kcal.

Näringsvärdet för produkter med konsistensgivare där vattenhalten varierar blir bara meningsfullt om man räknar om det till torrsubstans eller energiprocent i t.ex minmat.net.

raphanus
0

Viktigast av allt är väl att vi inte omdömeslöst köper allt som står i näringsdeklarationerna, vare sig det nu gäller potatissallad eller mer lchf-inriktade livsmedel. Vad garanterar egentligen att de som sammanställer näringsdeklarationerna till förpackningarna alltid håller sig till sanningen?

bintouu
0

#24 bra jobbat

Gojkan
0

Nu finns det ingen potatissallad med det låga innehållet på deras hemsida! Har du fått något svar Katarina 2?

anki1
0

Hmmm. Jag kom att tänka på, att på den gamla tiden, när man åt massor av potatis. Jag har ett gammalt recept på potatisgratäng där man lade potatisen i blöt för att bli av med stärkelse. Jag funderar på om det är det de har gjort mrd potatisen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Marylojs
0

Det spelar ingen roll vad de gjort med potatisen, det är fortfarande en omöjlighet att det på riktigt skulle innehålla 1 % kolhydrater.

zanna81
0

Blev så nyfiken så jag ringde dit nu, men det var bara telefonsvarare. Lät som att det var kosterfiskarn själv som talade, han på bilden på burkarna i affären! Haha. Man skulle lämna ett meddelande så ringer dom upp, men det gjorde jag inte. Väntar några dar och hoppas vi får svar på annat håll. Nåt skumt är det!

Pasi
0

anki1 - Med den metoden får du bara bort stärkelsen på snittytorna så att inte potatisen kladdar…inte stärkelsen i cellerna.

zanna81
0

Försökte räkna lite, vet inte om jag fick till det…men låt säg att burken är 400g eftersom deras andra potatissallader är det. För att det ska kunna vara bara 1g kh/100g, 4g/400g. Potatis har ca 16g kh/100g. Så i en sån bytta skulle det då inte vara mer än ca 25g potatis.

Det MÅSTE vara nåt fel på innehållsdeklarationen. Annars borde det inte få heta potatisallad…

Katarina2
0

Jag har inte fått något svar på mailen idag…som sagt..hemsidan kändes inte så uppdaterad och då brukar ju inte mailsvar heller funka…men vi avvaktar väl och ser…eller också har dom insett att dom skrivit fel och inte törs svara.

Katarina2
0

Nu har jag fått svar:

Hej Katarina,  

tack för ditt mail och vi har gjort nya etiketter på alla sorter.   Grekisk Potatissallad Näringsvärde:

Energi 688 kJ / 164 kcal

Kolhydrat ca 13 g

Protein 3 g Fett 13 g    

Ha en trevlig helg  

Best regards / Med vänlig hälsning  

Monika Hamrin Marknadsansvarig  

Örneborg & Co Energigatan 16 434 37 Kungsbacka   Tele: +46 / (0) 300 772 97 Fax: +46 / (0) 300 196 83 Mobilnummer: +46 / (0) 70 31 775 30

Ett mycket dåligt svar tycker jag…Ingen ursäkt eller förklaring…Svagt..Mycket svagt!

Skillnaden mellan 1 och 13 är ju väldigt stor!

Marylojs
0

Se där, mysteriet löst! :-)

Loria
0

Jag tror inte att de inser att felmärkning av kolhydrater kan vara ett problem, därför ingen ursäkt. Men ett hastigt tack i varjefall…

anki1
0

Ok, Pasi.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Pasi
0

#37 Hm, jag får den nya etikettens energiinnehåll till 181 kcal!?Skrattande

zanna81
0

Tänk om det varit i USA! Då hade man kunnat stämma dom, anklaga dom för att vara orsaken till min uteblivna viktminskning tex! Tänk vad många andra varor som också är felmärkta där ute..huuuhh…

DrAnna
0

Det gäller att kolla extra noga när något utlovas vara extra bra!Fundersam

Hanveden
0

Kanske dags för lite lobbing om att vi behöver kunna sätta mer press på tillverkare och eventuellt kunna stämma som i USA.

Tillverkarna har för lätt komma undan idag med både det ena och andra. Vi konsumenter  borde  ha kraftigare medel än idag till vårat förfogande.

Ta det här med 6- 8 brödskivor om dagen…

LCHF hälsningar :-).

Marylina
0

Potatis skiljer sig i näringsinnehåll beroende på hur den serveras. Riktigt snabba kolhydrater blir det som mos. Läser man näringstabeller så avses kokt potatis, dvs varm kokt potatis. Kyler man potatisen, som i potatissallad, måste man räkna på ett annat kolhydratsvärde eftersom det inte är samma som i rå eller varm kokt potatis.

Gronstedt
0

#45: Kolhydrater är kolhydrater, antingen de är snabba eller långsamma. Du tänker kanske på det så kallade GI-värdet?