Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7783 ggr
Gusan
1

Hård i magen

Har nu hållit på med den här kosten i drygt 1 månad och blir bara hårdare och hårdare i magen.

Jag har cocosfett i teet och kaffet varje dag men ingen skillnad. Jag går på toa bara någon gång per vecka. Däremot är det fortfarande lugnt i magen.

Ni som haft hård mage och blivit bättre, hur lång tid har det tagit innan ni blivit bättre?

Gullilla
0

Jag lider av kronisk förstoppning sen barnsben och hade stora förhoppningar när jag började med LCHF att bli OK i tarmarna, men icke sa nicke!

Jag har hållit på i 2 år nu och jag äter relativt mycket fett och dricker c:a 2 l vatten om dagen. Det är ett stort bekymmer………. 

Bättre att le än att vara le

Margareta
0

Jag blev bättre när jag tillförde magnesium (400mg per dag) och även kallpressad olivolja på grönsakerna.

Numer pensionär i Nynäshamn

Fricko
0

Blev av med min tröga mage när jag slutade med mjölkprodukter.

Gusan
0

Jag har i många år ätit olivolja, kosttillskott och provat det mesta för att få igång magen. Har gått på Kinesisk medicin (akupunktur) och Zonterapi ganska länge och det har blivit lite bättre men nu när jag börjat med den här kosten har det blivit ännu sämre. Jag har tidigare varit laktosintollerant men verkar nu tåla laktosen, känner inte av det i alla fall. Kan hända det är det som gjort min mage ännu sämre.

Problemet är att jag inte vet vad jag ska äta till frukost om jag inte kan äta Youghurten. Bacon och omelett vill jag inte äta varje dag. Försöker att inte äta så mycket stekt mat och bacon känns inte så nyttigt. Finns det ekologisk Bacon?

[imba]
0

jag har oxå färre toabesök, men det stör mig inte så mycket.. magen är lugn och finGladhar hört att man får mindre slaggprodukter på den här kostenCool

Gusan
0

Min mage är också lugn och fin men när det trycker på är det nästan omöjligt att få ut det för det är knallhårt. När det sedan kommer ut faller det ner på botten och det ska det väl inte heller göra.

Jennix
0

Att gå sällan på toa ser jag inte som något dåligt automatiskt. Inte heller att det faller till botten.

Jag fick höra av en glutenintolerant att när dom äter gluten så blir det sörja som flyter, vilket det inte ska göra.

Själv har jag ingen aning men jag tror att bajs ska vara lagom hårt och inte alls mjukt, vattnigt eller löst.

Så länge man inte blöder från tarmen eller har fruktansvärda smärtor så förstår jag inte varför man ska tvinga ut något. Jag tror det kommer av sig självt och att våra tarmar är ovana vid fast avföring pga att vi ofta äter sånt som gör avföringen lös och smetig…

Men det är bara några tankar från mig…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Gusan
0

Men om det trycker på vill det ju ut och det är stora klumpar som kommer till slut.

Jag tror att avföringen ska vara formad som tarmarna och ha en lagom konstistens, alltså inte för lös och inte för hård och att den ska flyta på ytan. Att vara lös i magen är även det en slags förstoppning.

Kan det vara så att avföringen blir tyngre när man äter den här kosten med mycket kött?

Min avföring har i stort sett aldrig varit lös och smetig, inte heller innan jag började med kosten. Jag har i flera år haft problem med förstoppning.

olandsfamiljen
0

Är också superhård i magen av denna kosten. Har alltid blivit hård av fet mat. I morse fick jag så ont o blev nödig men fick kämpa på toa bra länge o det var så hårt o gjorde så ont. Vet inte vad man ska göra för inget hjälper. Min mage var bäst innan jag la av knäckebrödet som var det sista jag tog bort…

Fått rekomendationer här o äta smör o kokkosolja men det blir ingen skillnad alls på mej…

LatMask
0

Magnesium är ett undermedel för mej! Sen jag började med 500 mg varje morgon sköter sej magen perfekt varje dag! Inga mängder, men lagom mjukt! Rekommenderas!

Fricko
0

Har också varit laktosint. men klarar laktos idag av någon anledning. Åt grädde, youghurt och ost när jag började med lchf. Efter ca: 6v blev det stopp, jag ville gå på toa men det kom inget. Tog psylliumfrö för att få fart på magen men ville inte forsätta med det, så jag slutade med mjölkprod. som jag misstänkte var en orsak. Nu är jag inte hård, magen sköter sig själv och jag märker av kokosoljan på morgonen om jag tar för mycket i kaffet blir det bråttom på toan. Kokosoljan hjälpte inte när jag åt mjölkprod.

Varför man vill få ut bajset var därför att det var obehagligt att känna sig bajsnödig hela tiden samtidigt som det inte kom något när jag går på toan och när det till slut kom så var det så hårt och stort så jag började blöda. 

Till frukost äter jag en omelett på ägg( så många att jag blir mätt) 30-40 gr smör och kaffe med en rågad tesked kokosolja. Det står jag mig på till lunch t.o.m. när jag cyklar till jobbet det är 2 mil.

MegN
0

Jag har nog motsatta problem, är alltid lite väl lös i magen. "Hård" i magen (fast inget i stil med den sortens förstoppningar jag hade som barn) är jag bara om jag har fuskat med bröd el.dyl. Å andra sidan är det inte så kul att jämt vara lös i magen, jag bajsar i princip varje gång jag går på toaletten, och eftersom det är så löst och smetigt får man skura toalettstolen varje gång…

Själv blir jag mindre lös om jag drar ner på grädden i kaffet (även om jag "ersätter" det med kokosfett i te…!). Så jag kanske är mjölkkänslig, fast med motsatt effekt än vad någon sa ovan.

Fricko
0

12# Det vanliga är väl att du får den effekten om du inte tål laktos samt gaser och svullen i magen.

Gusan
0

Jag får nog prova äta omelett med smör på morgonen och se vad som händer.

Jag börjar bli lite misstänkt att det jag tror är magkatarrssugningar kanske kan vara latosintolleransen som är på väg tillbaka.

Fricko
0

Magkatarrsugningarna har jag tolkat som omställningsbesvär. de är nästan borta nu. Jag upplever det som om magen kan hantera den ökade mängden fett bättre nu än i början.

ErikKato
0

Undvik att äta för fort! Ät i slowmotion som träning.

Öva på att tugga maten mer (ät till exempel torkat renkött, segt och bra)! Bestäm tex att du ska tugga maten 27 gånger innan du sväljer den!

Tänk på hur det smakar och känns i munnen (det blir lättare att dra ner takten då)!

Att stressa mindre blir lättare om man tränar regelbundet!

I värsta fall kan man köpa Lunelax på Apoteket. Men så vitt jag vet innehåller det Aspartam. Fungerar både mot hård och lös mage, men ska nog endast användas om det är extremt jobbigt!

Jag gör ett toabesök efter nästan varje måltid! Är det ovanligt?

ErikKato
0

Varför försvinner alla radbrytningar?

Konstigt!

Gullilla
1

Den förstoppning jag har är "grundlig". Jag har avföring c:a var 14:de dag om jag inte tar Laxoberal lite tidigare, En ggr/veckan har jag "tömningsdag" och det kan då hålla på i många timmar med toa-besök! Socialt mycket jobbigt när vi har endast en toalett, så har vi gäster (barnbarn) så får jag snällt vänta tills vi är ensamma igen! Ibland har det hänt att det gått 7-8 dagar innan jag kan ta min Laxoberal! När bajset nått slutändan (hehehe en vits där va?) så är det jobbigaste kvar för jag har störningar från ryggradens nerver så min slutmuskel kan inte "öppna sig" utan den vill inte släppa från sig skiten s.a.s.

Då måste jag ta handske och gräva!

Inte kul att läsa om och inte kul att utföra heller!

Men skriver om detta för att jag ska förklara att förstoppning för en del människor innebär TOTAL-STOPP!!!!!!

Inte att det är hårt och kanske inte vill komma ut på en par tre dar……………………………

Ska verkligen testa att höja dosen av magnesium! Har ätit det i 3 års tid enär min läkare skrev ut det när han fick ett tips från mig att det skulle vara bra. men jag har ännu inte märkt nån skillnad tyvärr!

Jag har levt med det här i 63 års tid så jag är van och INGEN har lyckats hjälpa mig och otaliga är dom läkare som har försökt!

Det som skrämmer mig mest är den dagen jag själv inte klarar av att "plocka mig", för mannen vägrar jag. HAN får absolut icke hjälpa till med detta och förresten vill han inte heller………….

Lite skitprat blev det! F´låt alla "känsliga"!

Kramar till er alla LCHFare!

Gunilla/Gullilla      http://gullillas.blogg.se

magma
0

ojojoj, vilket elände med dig mage Gullilla! Har du någonsin varit hos en kiropraktor? Om man har problem vid vissa kotor (minns ej vilka, i ländryggen ivarjefall tror jag) så nerverna inte fungerar som de ska, så kan det störa tarmen. Kanske värt att prova ivarjefall?

mommo
1

# 18: Har du testat klyx eller vatten lavemang? Det är ju rättså smärtsamt att gräva. Med ordentligt med lavemang så brukar man inte heller måsta gräva så…

Frihet07
0

Hamnade på akuten pga av förstoppning, par månader efter att jag bärjade med LCHF. Keso var boven idramat. Har dock dragit ned på ost och grädde, men äter fet yoghurt varje morgon utan problem. Kaffe med kokosolja och stor klick smör till omeletten.

Avföringen är i mindre kvanitet och det känns annorlunda mot när jag åt mycket kolhydrater och fibrer. Hade stora problem med gaser i magen och pruttade mycket. När andra gick på toan för att kissa gick jag för att fisa… det är slut med det nu.

Pröva er fram, dra ned på sådant inom mejerinäringen som ni vet att ni äter mycket av och ta till er de råd som alla kunniga människor på forumet ger er, så kommer ni hitta rätt. Det gjorde jag.

Som bonus har mesnvärk och migrän i samband med mensen försvunnit samt hemorojder och pruttarna.

Gullilla
0

Svar till magma:

Jo, jag har varit till en kiropraktor och jag har varit till åtskilliga sjukgymnaster och alla säger lika: att jag med all sannolikhet har nerver ikläm. Jag VET att jag har 2 st diskbråck i nedre delen av ryggraden och 2 st längst upp!

Men det stora bekymret är att det inte går att operera!

Svar till mommo:

Klyx är livsfarligt för mig att använda! Har blivit helförbjuden att använda alla liknande medel för då kan tarmen spricka! Med en sån totalförstoppning som jag har så kan det bli för snabb "skjuts" på skiten och katastrofen är fullbordad!

1992 när jag vistades på Österåsens Hälsohem fick jag beskedet av en läkare/professor på invärtes sjukdomar/spec.tarmarna att min tarm hade endast 10% kapasitet. Det gör att tarmen inte KAN trycka fram innehållet så bra när det blir såååå fast och hårt som det blir på mig! Så hon rådde mig till att använda Laxoberal (jag hade hitintills aldrig använt laxermedel) och hon skrev även ett brev till min VC och förklarade varför det var så viktigt! Just därför skulle jag vilja komma på ett sätt som gör att avföringen skulle kunna bli lösare UTAN Laxoberal!

Vattenlavemang använde jag i många många år och mannen gjorde t.o.m. en specialställning till det vid sängen! Men nu är vi för gamla för att hålla på mä tockna ting! (hm………?) Jag menar att det är en jobbig procedur…………………

Jag har inte gett upp………………än och jag läser mycket om förstoppning, inte bara här på iFokus, utan även på nätet, så rätt vad det är så dyker det upp nåt tips som funkar!

http://gullillas.blogg.se

titta gärna in tycker Gunilla/Gullilla

Gullilla
0

Ett P.S. till mommo:

Visst är gräva otroligt jobbigt, men du förstår att det bildas en stenhård (bokstavligt talat) STOR "propp" längst ut och när den är borta så kommer allt lite pö om pö s.a.s.

Eftersom jag har en muskelsjukdom så kan jag inte "krysta" ut nåt och jag har ingen möjlighet att "styra" NÄR det ska komma, så jag får snällt vänta tills det kommer och då vet jag en som springer fort fastän hon egentligen inte kan springa! Och hon tjuuuuuuuuter: "Ur vägen"!!!!!!!!!!!!!!

Anders-S
0

Har skrivit samma sak i en annan tråd om samma ämne. 

Detta brukar jag rekommendera för att undvika förstoppning: 

Rejält med vätska, t.ex. vatten med citron, även mellan målen.

Cole-slaw gjord på råriven vitkål (använd osthyveln) blandad med 10% turkisk/grekisk yoghurt gärna 3 ggr om dagen.

Wildrat
0

Här finns en liten utredning om hur konsistensen på avföringen bör och inte bör vara. Intressant sida men tyvärr har inte han heller någon bot på eländet.

mommo
0

Du måste ha det jättejobbigt Gullilla, helt klart något utöver det vanliga. Att tarmen bara har 10% av sin muskelkapacitet gör ju att allt hamnar i att helt annat läge.

Hoppas verkligen att du kommer på någonting så att du får lindring att ha det så där år efter år tär ju naturligtvis på krafterna. Du är en kämpe ( fastän ofrivilligt)Glad

Gullilla
0

Jo nog är deet kämpigt allt! Men det är liksom ett "sidanomproblem" till alla andra symptom som jag har! Så det har väl kommit i skymundan lite s.a.s. Men nu håller åldern på att ta ut sin rätt och det är i sista minuten som jag är ute för att kunna rätta till detta problem!

Mängder av vatten har jag alltid sett till att få i mig och jag har s.g.s. levt på "fiberrik kost" och som tydligen bara gjorde saken värre? Blev ju dessutom tjock av det…………………………

Ibland har jag funderat på att försöka dricka 1 l olja om dan, men det verkar rätt så äckligt?

(Det har kännts så när jag varit desperat………….)

Tack alla ni som engagerar er i mitt hårda problem!

Kram!

kajsa56
0

jag följde ju Annika D råd om att äta fil på morronen, men det gick inte alls! oavsett om jag åt linfrö o andra frön till, blev jag så hård i magen så det blödde till slut… har märkt att jag är lite känslig mot nötter, o en liten mängd kan göra susen om det behövs en rensning! för mycket blir nåt som liknar gallanfall.. (fast jag inte har några gallstenar. )

därför äter jag mat, ägg eller nåt på morronen nu och det fungerar mycket bättre med avföringen! :)

Gittanglad
0

En tesked Lunelax varje morgon med mycket vatten samt kokosolja i kaffet är min räddning. Tidigare hade jag stora tarmproblem med många undersökningar och operation.

Gusan
0

Jag tycker att det verkar som att många som äter LCHF har problem med förstoppning, är det oftast i början eller är det många som inte blir bättre med tiden?

Det känns lite jobbigt att problemen blir värre än det var tidigare.

Första dagarna när jag började äta den här kosten såg det riktigt lovande. Fick gå på toa några dagar men sedan har det varit stopp.

olandsfamiljen
0

Precis som för mej de första 2-3 dagarna perfekt sen hård o krångel o harpluttar…usch…o cementklumpar!

andreas0
0

Dom där cementklumparna har jag bara varit med om en gång, och det var när jag åt extremt mycket ost en dag när jag inte hade något annat hemma, var hungrig, och inte orkade gå och handla.

magma
0

Gullilla: Äter du ost? Tar kalciumtillskott? Äter du magnesiumtillskott? En idé skulle kunna vara att du inte äter ost alls, och sluta med kalciumtillskott- om du äter det dvs- samt börja ta magnesium. Det hjälper ju inte mot nerver i kläm eller bristande tarmrörelser, men gör förhoppningsvis avföringen lösare.

Gullilla
0

Magma!

Jag har helt slutat med ost sen 2 mån tbax! Jag äter kalciumtillskott, utskrivet av min läkare p.g.a. att jag har fått ohyggligt sköra naglar och misst nästan allt mitt hår p.g.a. vad vet vi inte? (Jag är under utredning) Jag äter vattendrivande varje dag och behöver kalktillskott då!

Jag äter magnesium sen 3 år tbax, men har nu självmant ökat dessa till 3 dubbel dos mot förut! Sista veckan har jag sett en liiiiiiiten förbättring! Istället för att det tagit upp till 12 - 18 tim. innan jag fått gå på toa, så tar det nu endast 4-5 tim när jag tagit mina Laxoberaldroppar! Jag håller tummen!

Anders-S
0

#34 "äter vattendrivande varje dag"

Obstipation = förstoppning står upptaget som biverkan på vanliga vattendrivande preparat.  Som anledning anges dehydrering = uttorkning. 

Utgår från att man undviker det enklast genom att dricka mer vatten och äta mer fiber som inte innehåller frö eller fröskal, t.ex. vitkål med yoghurt. Förlåt, jag har visst sagt det förut…

magma
0

#34: Då är det antagligen ingen bra idé att sluta helt med kalcium, antar jag. Men eftersom du fått det lite lättare efter ökat intag av magnesium, så får vi hoppas det är på väg åt rätt håll! Vet du hur stor dos magnesium du äter/dag? Har du provat surkål, eller Anders_S' vitkålstips?

Gullilla
0

Anders vitkålstips är väl beprövat!

Surkål har jag inte testat, men fått tips om det förr! Har lite svårt för de där "surade" sakerna tyvärr! Har smakat surad gurka och en massa annat, som är väldigt vanligt i Tyskland och Polen framförallt! Umgicks för många år sedan med en tysk kvinna och en polsk kvinna så det blev mycket syrat…………..

Jag kör på med magnesium (2 x 500) ett tag till så får jag se om bättring sker! Jag dricker c:a 2 liter vatten MINST per dag! Oftast mer!

Önskar er alla en skön Pingst!

Gusan
0

Är det vanligt att man får de här problemen i början och det blir bättre se´n eller?

greensis
0

#38 Ja och nej, en del har känsligare mage och reagerar på omställningen. Sedan tar det lite tid att "tolka" det faktum att man har mindre volym av krafs i tarmen som ska ut som att man inte är förstoppad i sig. Också att lära sig att man måste kanske dricka lite mer - den mat man äter innehåller mindre vätska. Många får lösare mage av mycket fett, inte alla, och det verkar som om många nybörjare är lite fettskrämdare i början.

Men visst kan det vara så att vissa får problem. Alla är olika.

Fabricati diem, pvnc!

Gusan
0

Menar du att vissa får ihållande problem?

När jag går på toa känns det ungefär som man ska ut med en vattenmelon och det har den formen också men inte lika stor ;)Normal avföring ska väl ha formen efter tarmarna och inte vara några problem att få ur…….

greensis
0

#40 Vi är nästan 3700 medlemmar. Det är lite svårt att hålla samtligas livshistorier aktiva i huvudet.Generad

Det förekommer då och då att medlemmar klagar över hårda och tröga magar. De flesta är relativa nybörjare, kanske hållit på ett par månader, men om jag minns rätt finns det även en del veteraner som håller magen i trim med mycket fett, psylliumfrö och lite annat.

Den avföring som det pratas om efter längre tid på LCHF är i huvudsak "harprutt-formad" - små kulor och ganska okladdiga.  Däremot kan det bli trögt om ett helt sånt gäng ska ut samtidigt.

Fabricati diem, pvnc!

Gusan
0

#41 Det förstår jag att du inte håller reda på, det var inte så jag menade. Jag undrade om det är vanligt att man får problem med förstoppning som håller i sig.

greensis
0

#42 Jag har inte uppfattat att det är vanligt med förstoppning som håller i sig och som inte svarar på huskurer.

Därmed är det inte sagt att det inte kan förekomma (Vill gardera mig lite här ifall jag trampat på någons tårGenerad)

Fabricati diem, pvnc!

Gusan
0

#43 Det låter bra. Jag tycker jag har läst så mycket om folk som har problem med förstoppning, så jag lev lite oroad.  Innan jag startade med den här kosten hade jag hört att den skulle vara så bra för magen.

Jennix
0

#44  Det kan bero på att alla som mår bra kanske har skrivit det en gång och de som inte mår bra skriver det flera gånger. Flört

Min mage har bara blivit bättre på denna kost, jag har inga problem med förstoppning.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

axelina
0

Jag hade stora problem med förstoppning innan jag började med den här kosten hade provat det mesta, mer fibrer, lunelax, lactulos etc. inget hjälpte speciellt bra.

Efter några veckor så skötte min mage sig perfekt går på toa i stort sett varje dag. Har nu ätit så här i 4 månader.

olandsfamiljen
0

Min mage är bättre nu. Kan inte äta för mkt ost.

Gusan
0

#47 Vad skönt! Jag har börjat utesluta så mycket mjölkprodukter som möjligt, få se om det blir någon skillnad. Det kan vara därför min vikt går uppåt i stället för nedåt också.

Efter någon vecka tyckte jag att jag blivit så mycket piggare men nu känner jag mig lika trött och slut på kvällen. Däremot får jag inte dom där trötthetstopparna jag fick förr.

olandsfamiljen
0

Nu längtar jag bara efter att orka börja träna igen. tycker armarna börjar bli slappa (gäddhäng). Tränade 3-4 ggr i v. innan .. nu orkar jag nätt o jämt yoga… suck

starhawk
0

Har IBS sedan några år tillbaks, den förstoppade varianten vilket innebär att man dagligen måsta ta diverse anti-förstoppningsmedel. Mina erfarenheter av denna kost är att det blivit lite lösare, men jag vägrar dra ner på mina preparat, efter att ha spräckt ändtarmsöppningen två gånger aktar man sig! Det enligt min erfarenhet effektivaste preparatet är Laktulos, det har ju den fördelen gentemot laxermedel att det inte påverkar tarmen, bara innehållet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus