Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1083 ggr
pulkakungen
0

Någon som har tips till nybörjare??

Jag har pga av magproblem startat med LCHF kost sedan den 27 april. Mår bra och mina magproblem har nästan förvunnit helt. Jag hade även önskat att gå ner några kilo men märker inte nedgång alls. Så nu undrar jag om jag gör fel på något sätt. Jag har tagit bort alla kolhydrater i form av potatis, ris, bröd, pasta samt frukt etc. Men äter mycket grönsaker. Har gjort några missar då jag druckit vin och har ätit en tsk honung sedan dess.

Har laddat ner en massa kolhydratstabeller som jag försöker kontrollera min mat via, har även använt programmet Kost koll för att räkna ut mitt kolhydratintag. Ligger oftast på 2-4 % av det totala dagsintaget, vilket mig veterligen ska vara okej för att man ska gå ner i vikt. Är det någon som har varit med om att viktnedgången har kommit senare som en inställningsfas. Eller som vet vad som kan var "felet"?

Jag äter bacon och ägg eller olika sorters omeletter till frukost. Men börjar tröttna lite på det. Är det någon som har några frukosttips? Önskar även dessertips? Min familj sitter och festar mig ibland. Har ätit fet filmjölk med lite valnötter i annars inget,

Tacksam för hjälp tips och synpunkter!

greensis
0

Vad äter du ungefär en vanlig dag? Är du väldigt stressad? Äter du några mediciner? Beskriv vad du äter så ska vi se om vi har några idéer.

Fabricati diem, pvnc!

Hellis
0

Hej! jag hade också en trög start, men nu verkar det lossna… Det jag ändrade på var att jag åt mindre nötter och fil, och mer fett. Var fortfarande lite fetträdd i början. Sen läste jag också nånstans att man kan börja varje måltid med fett, tex en sked olivolja/kokosfett/smör. Det kan vara det som gjort susen.

Men ge inte upp! Tänk på hur mycket annat du vinner på lchf tills viktraset börjar!

parsley
0

Det kan ta tid innan man börjar gå ner i vikt, i synnerhet om man bantat tidigare. Kolla även måtten. Det kan hända att du tappat cm även om det inte syns på vågen.

Frukosttips: Mosade kokta ägg med cremefraiche och majonäs + curry eller kaviar. Fet 10 % yoghurt med t ex krossade linfrön, kokos och lite kakao. LCHF bröd med smör och ost. Recept finns i forumet. Mervis 5-minuters nötbröd är en lättgjord variant. Kaffe eller te med smör eller kokosfett. Det ekologiska kokosfettet från hälsokosten är betydligt godare än den som finns i silverpaket i livsmedelsaffären. Middagsrester.

Desserttips: Vispad grädde med bär, fet 10 % yoghurt med kokos och kakao (godare än glass), en bit god ost.

pulkakungen
0

Jag stressar inte och har aldrig bantat. Äter inga mediciner heller. Började inte gå upp vikt förrän jag blev sambo… Det är tydligen en klassiker men väger fortfarnde "bara" drygt 75 kilo till mina 173 centimeter så jag är inte så stor. Jag är väldigt intolerant mot laktos så har ett litet problem att hitta feta mjöklprodukter det mesta som finns i valios sortiment är lätt varianter.

Min dag ser ut ungefär så här: Detta varierar ju lite men på ett ungefär.

ägg och bacon till frukost. Eller omelett med vitlök spenat dubbeltvikt med ost i. (jag äter bara getost p g a min riktigt jobbiga laktosintolerans) efter ca 30 minuter blir jag hungrig igen. Detta är likadant efter alla mål mat.

Till Lunch:

En grönsallad med tonfiskmajonäsröra med lite oliver en burk tonfisk majonäs lite kryddor. Eller någon annan salladsbaserad lunch. Inte bantar-lätt-sallad men det blir ofta en kall snabb lunch.

Middag: Stekt kyckling, fisk eller annat kött och ungsbakade zucciniskivor med en vitlöksmajonäs. Har även gjort en rotfruktsgratäng detta var innan jag läste att det inte var bra med underjord växande grönsaker…

Vet inte om jag äter för mycket grönsaker? Kan man göra det? Jag äter inte majs, morot och andra uppenbart "söta" grönsaker.

Läste om Ketosen man skulle komma in i har inte en susning om jag varit där än hur märker man det? Jag luktar inte "konstigt" enligt de stackare som jag har utsatt för mina andedräktstester. 

Jag brukar träna 2-4 gånger i veckan både på gym och på pass.

magma
0

Välkommen hit!

Visst kan man äta för mycket grönsaker, om mängden grönsaker går ut övet protein och fettmängden, dvs att du inte får i dig tillräckligt med kött och fett eftersom du blir tillfälligt mätt av grönsakerna.