Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1724 ggr
felewa
0

släkten på middag

på söndag kommer släkten och kalasar hos mig, ca 15 st stora och små, en vegan flera vegetarianer och så vanliga blandkostare, kan jag få tips på vad man bjuder på som kan passa alla, är lätt att förbereda och som kan stå framme under en tid (inte suffle alltså) Fundersam

Thistle
0

Hmm. Nån rolig gratäng med olika grönsaker mycket ost och grädde. Ordentligt med stekta köttbitar och potatis/pasta/ris till blandkostarna, kanske kan vara något. Till veganen kanske du kan woka samma grönsaker utan tillsatser som inte passar.

Hehe mitt första försök till att tipsa om en meny så ni får vara snälla mot mig.

felewa
0

tack för att du vill hjälpa, jag skulle önska att det finns något som passar alla, en bra rätt och kanske något till fikat…

papope
0

Jag tror inte du kan tillfredsställa så olika behov med bara en rätt. Vore jag i din sits skulle jag satsa på en buffé med en veganrätt, en rätt som passar vegetarianerna, köttbullar till de små och så t ex fylld fläskfilé till blandkostarna. Till detta kan man sen göra en barnanpassad pastasallad och en lite mer vuxen bulgursallad. Komplettera med ett par, tre goda kalla såser så finns det till alla. Det går att förbereda så man slipper stå i köket hela tiden när man har gäster.

Fikat är lite knivigare men kan du låta bli att äta den själv så funkar ju alltid en kladdkaka till blandisarna. Vispar du grädde till kan du ju alltid äta den…. Räcka ut tungan. Vad en vegan/vegetarian fikar på vet jag tyvärr inte.

greensis
0

#3 Veganfika - hur är det med färdiga sesamkakor? De består ju mest av sesamfrö och honung.

Fabricati diem, pvnc!

felewa
0

oh, tack, va gott allt verkar.. men…hoppet är det sista som sviker, sägs det ju, jag hoppas fortfarande att det är någon som sitter inne med den kombirätt jag söker..Cool

Wildrat
0

En efterrätt som funkar till alla utom veganen är panna cotta. Den går att göra dagen innan eller kanske till och med två dagar innan och är supergott.

kickelina66
0

Det blir nog svårt att tillfredställa all med en rätt. Buffé är alltid bra men även olika typer av grillspett är gott. Då kan man variera tillbehören efter allas önskemål.

Melindrea
0

#4 Problemet med honung för veganen är att inte alla veganer äter ens honung (en vän till mig, bland annat).

Kanske testa avocadoglass? Mixa tofuline(tror vegan-glassen heter det) med avocado, eventuellt serverad med kahlua.

sussie
0

Jag har sett recept på svamppate och svamptimbal någonstans, hmm. ICA's buffe kanske eller här på Kif?!

felewa
0

oh, avocadoglass ska jag testa, det var ett bra tips, tack. jag vet inte hur det är med honung för min vegan..ska kolla

försöker att googla på svamppaté, låter spännande. tack 

grillspett, ja kanske det. tackar alla, nu börjar min ispiration komma igång.

Uttelille
0

Avocadoglass måste jag också testa. Grädde och avocado och lite sukrin…och ägg ja, det glömde jag.

Det känns ju som avocadon skulle göra det lite krämigare.

maniutlandet
0

Tacos med qorn istællet før Køtt færs.

greensis
0

#12 Det är ägg i quorn om det nu är en vegan och inte en vegetarian som gäst…

Fabricati diem, pvnc!

maniutlandet
0

Tackar nu lærde jag mig något nytt

bullmagen
0

Lite buffe med ratatouille, bönsallad och kött samt ev. hasselbackspotatis/råstekt potatis + en god sallad borde väl funka? Sen kan man ju ha kryddsmör/tzatziki eller dylikt också. Bulgursallad med grönsaker och pesto är ju alltid gott och passar alla, sen tar veggisarna bönsallad och ni andra smaskar på kött.

Till efterrätt kan du väl bjuda på fruktsallad med avokado-eller mandelgrädde till veganen och vanlig grädde till resten (+ kladdkaka, mmm)