Kolhydratkänslig mage
Jag har förstått att jag har en väldigt kolhydratkänslig mage, dvs jag blir uppsvälld och gasig när jag äter kolhydrater. Det jag inte riktigt kan begripa mig på dock, är i vilken utsträckning detta hänger ihop med fiberinnehållet i kolhydraterna? Dvs om jag äter något som har hög grad icke-lösliga fibrer, som broccolistam, så exploderar magen. Men om jag äter mosade morötter som bara består av vattenlösliga fibrer så är magen ganska så lugn, men morötterna medför ju andra problem med blodsocker osv. vilket i sin tur också påverkar magen.
Finns det någon annan som har de här funderingarna? Kanske tom någon som VET hur det hänger ihop?
Jag har absolut samma funderingar, men ingen lösning dessvärre.
Numer pensionär i Nynäshamn
Nej, jag har frågat Dr D också, men inget utförligare svar. Nu har jag gett mig DEN på att klura ut detta och tänker köra noll kollisar i ett par veckor och sedan pö om pö introducera diverse grejer för att se vad som händer. Det känns som jag helt måste nolla mig för att ha en utgångspunkt som jag sedan kan jämföra med. Vad jag VET från ca 3 veckor på LCHF-kosten är att next to zero kolhydrater gör min mage lugn och fin, dvs alla gaser försvinner och uppblåstheten går kraftigt ner. Det finns dock en resterande uppblåsthet som jag tror sitter främst i magsäcken som hänger sig kvar. Frågan är om den går bort om jag helt nollar kollisarna i ca två veckor? Jag återkommer med rapport under den här tråden!
Nu har Du nått mitt angreppssätt Ann. Så gjorde jag och min erfarenhet är att det tar 10-14 dagar att "rensa ut" systemet. Många undrar vad jag menar att det tar så lång tid efter minsta lilla brödbit, potatis eller något annat, men det är faktiskt så.
Jag blir väldigt glad över att Du vill testa och komma med synpunkter för då kanske vi på sikt blir en hel liten grupp med samma problem och då är det lättare att få en läkare att förstå att vi kanske till och med har en "okänd sjukdom" eller nåt.
Jag flyttar tråden till Hälsa där den börjar höra hemma och blir vi många skapar jag en helt egen grupp!!!
Schyssta puckar! Bra att få höra att det tar ett par veckor att rensa systemet. T ex åt jag en handfull jordnötter igår kväll, magen står banne mig i fyra hörn idag! Helt otroligt (och hemskt, med tanke på allt man har kört ner i den stackars kistan). Men bra att förstå och kunna ta in hur ofantligt kolhydratkänslig jag faktiskt är.
Det är skönt att veta att man delar den här problematiken med flera. Det sporrar mig att vara konsekvent och envis. Då kör vi, utvärdering "kolhydratkänslig mage" har officiellt påbörjats!!!!
Margareta, glömde fråga, upplevde du att du blev helt besvärsfri i magen när du rensade systemet de första två veckorna? Om inte, vad var det som dröjde sig kvar, så att säga?
Jag blev HELT besvärsfri och dessutom helt ren i hyn och slapp huvudvärk och halvsur mage, samt förstoppning, gaser och allt annat elände. Det är klart värt det!
När jag sen testade började jag med laktos eftersom det var vad doktorn trodde jag var mest känslig mot. Jag började med fet hårdost (mkt lite laktos i den) och sen med vispgrädde (ngt mer laktos) och inga problem uppstod.
När jag kom till fruktostest (då tog jag bort laktos igen) fick jag gaser, men inte "fyra hörn" eller förstoppning. Jag samlade nog en del vatten om jag minns rätt på fruktos. Idag ångrar jag att jag inte dokumenterade mer.
Den största "happeningen" var när jag införde stärkelse i små mängder, det var rena bomben och jag förstod att detta kommer aldrig att gå någon gång i mitt liv.
WOW - det låter ju helt fantastiskt att bli så bra!
Bra att du kommenterade om dokumentation, det ska jag se till att göra när det blir dags för återintroduktion. Jag ska verkligen testa lika systematiskt som du gjorde.
Margareta, glömde fråga igen
, vad var det som fick din mage att bli sämre igen (för jag har uppfattat det som att du återigen lider av magproblem). Är det för att du äter till viss del kolhydrater nu igen då eller? Har du förresten erfarenhet av att regelbundenhet kan spela roll? Jag upplever ibland att om jag inte äter regelbundet (typ i alla fall var 5-6 timme) så börjar magen svälla UTAN att jag har ätit något!
Sorry, nu såg jag på ditt inledande inlägg under kroppsuppfattning att du inte känner dig däst och uppblåst längre. Den irriterande profilen är alltså ett slags viktrest snarare än uppblåsthet? Sorry om jag frågar så ingående, men jag är så angelägen om att FÖRSTÅ det här eländet!
Mja, jag känner mig inte uppblåst utan att veta vad det är.
Ja, jag äter fel saker ibland som ger problemet, men då vet jag varför och "skyller mig själv".
Jag har INTE colon irritabile eller ständig blödande förstoppning längre, DET är ett minne blott.
Äter dock inte värstingsaker så ofta. Igår slank det ner liiite tomater i en sallad och det känner jag idag.
Tack för fördjupningen!
Min teori är att glukosen från kolisarna blir föda för de tarmbakterier och den svamp som ställer till oreda i magen i form av gaser och knip. Svälter man ut dom, slipper man besvären.

ja om vi nu ska tala om gaser så hade jag oerhörda gaser förr jag fes jämt jämt jämt o om jag inte kunde så fick jag vansinnigt ooont
numera är de sällsynt,så nog kan man säga att kolisar ger gaser,,nu fungerar jag bra på de jag äter så jag ska inte nolla men de ska bli spännande o följa dina upptäckter
Nefertari och oldwolfie, hej på er i den här tråden.
Intressant teori där i #11, jag har varit inne på samma tanke men du satte ord på den. Kan man enkelt säga att glukoshalten i kollisarna stiger med antalet gram/100gr? Och i samband med detta blir just förhållandet mellan kolhydrater/fibrer som orsak till magproblemen intressant (frågan jag ställde i början). Möjligen är det två olika problem i alla fall jag tampas med, ett som handlar om just denna glukosnivå, ett annat som mer hänger ihop med fibrerna. We will see!
oldwolfie, vilka kollisar funkar för dig nu, dvs vilka får du inte gaser av?
Jag tror jag kan spjälka upp mina magproblem i två huvuddelar:
1) Dels GAS GAS GAS vid intag av kolhydrater (om det gäller alla kollisar, får den här utvärderingen visa). Leder också till oregelbunden avföring i en massa märkliga konsistenser (nu får folk ursäkta, men det kommer bli en del sådant här snack under utvärderingen
Gasen försvinner i stort sett med en gång när jag slutar med kollisar.
2) Dels en svullen mage som jag mer lokaliserar till magsäcken, kanske någon typ av irritation? Det här problemet är mer segt och har inte "automatiskt" försvunnit hitintills. Men på något sätt hänger det säkert ihop med 1) och hur magen mår då.
#13 Jag hänger helt med i ditt resonemang annK, vi verkar vara tvillingar i detta… Det blir mer och mer intressant att följa ditt resonemang…
Margareta, hur var det nu med kolhydrater och stärkelse, att man delar på detta? Visst har du skrivit något om detta någonstans, hittar det inte nu? Är det stärkelsen som omvandlas till glukos? Är intresserad av detta i förhållande till fiberdiskussionen.
Stärkelse ingår i kolhydraterna.
Kolhydrater är totalen av allihopa (glukos, fruktos, sackaros, stärkelse mfl)
Om jag förstått det hela rätt är det olika komplicerade kedjor av kolhydrater. Glukos är den enklaste och stärkelse är en komplicerad. Man pratar om monosakarider och disackarider osv
Hjälp.. finns det någon kemist här… jag är bara AMATÖR….
http://www.kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm
Där finns listan från Livsmedelsverket och kolhydraterna är uppdelade på de olika varianterna, man kan sortera på kolumnhuvudena
Tack Margareta, den listan är verkligen toppen! Jag söker vidare…men som sagt, om det finns någon KEMIST i krokarna, vänligen titta in en stund!
Är ny på sajten, men tillägger till ert resonemang lite fokus också på blodgruppen och den mat som är välgörande eller neutral eller undvika. På www.anderssonforlag.se hittar man info och matvarulistor för de olika blodgrupperna. Det har hjälp mig väldigt mycket att se vad jag "tål" och ej. Stämmer. Har själv blodgrupp O-.
Har man haft IBS så har jag ett recept som lär hjälpa men det innehåller både potatis och morötter, så jag blir lite tveksam att klistra in det här. Tål själv inte potatis, men tänkte på jämförelsen mellan broccoli och morötter. Små barn får ju morötter men inte lika ofta broccoli. Såg på Tasteline.com vilken mat som stoppar upp osv för små barn, och den gäller öven för vuxna. Morötter tillhör dem som stoppar upp.
Hej Venus, välkommen till tråden. Ska ta och kolla det där med blodgrupper vid tillfälle. Har hört talas om det tidigare, men nog känt mig lite skeptisk, tyckt att det varit flummigt. Men jag ska ge det en ny chans!
Just morötter tog jag som ett exempel på kolhydrater som tycks passera min mage ganska obemärkt (men sedan som sagt med blodsockerproblem), kanske tack vare att fibrerna är vattenlösliga.
Om jag förstår saken rätt är väl anledningen att potatis och morötter fungerar för IBS att båda innehåller vattenlösliga fibrer som kan cleara både diarré och förstoppning. Det blir ett slags tillfällig symptomhantering tycker jag, eftersom jag tror att även IBS kan botas mycket mer långssiktig på en LCHF-kost och då går ju potatisen och morötterna bort.
(Det kanske ska tilläggas att inte anser att jag har IBS eftersom mina problem inte handlar om förstoppning/diarré, utan den där uppblåstheten som jag beskriver ovan.)