Att äta eller inte äta.
Halloj.
Jag har läst här på forumet om att man vid LCHF har annorlunda hungerkänslor. T.ex. att man inte blir hungrig utan att man kan få yrsel och trötthetskänslor istället. Nu försöker jag fundera ut hur jag ska göra för att inte äta för lite. De senaste dagarna känns det som att jag har proppat i mig mat och aldrig blivit mätt. I dag däremot åt jag fiskbiffar till frukost:
50 g varmrökt böckling + 20 g gul lök + 1 ägg, det blev 4 biffar varav jag åt två stycken. Till det åt jag en röra av créme fraiche med kryddor. Biffarna stektes i mycket smör och jag drack kaffe med grädde till. En ungefärlig uträkning på minmat blev:
2% kolhydrater. 8% proteiner och 90% fett. 594,30 energi kcal. Jag åt det vid 12 och tre timmar senare är jag fortfarande proppmätt. Jag var tvungen att tvinga i mig de två biffarna för att jag blev mätt efter en och en halv. Ska det vara så?

Sorry. Jag såg att det fanns en tråd som var ungefär likadan redan och jag har väl inte läst ordentligt. Admin får gärna ta bort den här tråden om ni tycker att det behövs.
Tvinga inte i dig mat, när du är mätt ska du sluta! Spara resterna till en annan gång… Även om du inte äter dig "vrålmätt" på denna kost brukar man inte bli hungrig lika snabbt.
Att du är mätt 3 timmar efter du har ätit är inget konstigt; jag brukar hålla mig mätt mellan 4-6 timmar på denna kost, och då äter jag mig INTE sådär proppmätt, jag äter mig "nöjd".
Ät lagom mycket så du blir mer ohungrig än mätt (lätt att säja, svårt att göra) och sen äter du igen när du blir hungrig. Det är det bästa sättet att äta på MEN om du vet med dig att du äter lite måste du hålla koll på matintaget ett tag, äter du för lite hamnar du i svält och det är väldigt skadligt för kroppen.
Enda gången (nästan) du behöver hålla koll på kalorierna är om du äter lite, min rekommendation är mer än 1400-1500kcal om dagen för att inte må dåligt.
Jag brukar kunna hålla mig mätt på min frukost i ca 6 timmar och jag äter inte så så jättemycket. 2 kokta ägg + smör.