Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3543 ggr
Lippi
0

Lite hjälp?

Hej!

Jag är helt färsk här på forumet och undrar om någon kan hjälpa mig? Min son är 9 år och väldigt överviktig (jag gissar på metabolt syndrom, då både far och farfar ser ut på samma sätt) och vi har börjat med LCHF denna vecka. Jag undrar bara om blandningen av skolmaten, med mycket kolhydrater och hemmamaten med LCHF gör att han går upp ännu mer i vikt. En annan fråga är om någon vet någon tabell för hur många kalorier man ska hålla sig under för viktnedgång med LCHF?

MaMaMade
0

Längst ned i vänstra spalten finns gråmarkerade rubriker. Där finns bl a "LC-kost för barn". Klicka där så får du upp alla inlägg som skrivits i ämnet.

Generellt sett räknar vi inte kalorier. En del gör det som har väldigt svårt att gå ner i vikt. Det viktigaste är fördelningen fett, protein o kolhydrater.

Lippi
0

MaMaMade - tack för hjälpen! Tyvärr hittar jag inte svar på min fråga om skolmaten kontra LCHF i "barntråden" Så jag är fortfarande i behov av upplysning Glad

MaMaMade
0

Jag tror inte att det finns ngt bevisat svar på den frågan Lippi. Det är många som undrar. Vi har nog kommit fram till att barn trots allt inte hunnit bli alltför förstörda av dålig kost o att de kan klara av lite mer kolisar. Dessutom äter han väl bara lunch på skolan? Om ni är duktiga hemma så jämna det ut sig. Han kan ju äta köttet o "sovlet" först på lunchen o sedan ta lite av det andra. El så får du ta en dust m skolan. DaMum har en tråd ngnstans där hon berättar om sin kamp för dotterns rätt till att äta LCHF. Hon tar med sig matlåda till skolan. Ska se om jag kan hitta igen den åt dig.

Har din son lätt att lägga på sig tack vare sina gener är det ju en annan sak. Kantänka mig att han kanske kommer att behöva tänka lite mer på vad han stoppar i sig. Dock är han ju inte så gammal o ska växa mkt de kommande åren.

Får jag fråga hur lång han är o hur mkt han väger…som jämförelse m min son när han var i den åldern? Du säger att han äter som du gör, LCHF, men hur mkt? Har han normal mättnadskänsla?

Man brukar rekommendera 1-1½ g protein per kroppskilo o han är en växande ung man, def den högre rek alltså. Du kan räkna m ca 20 g protein per 100 g kött. Så om han väger 50 kg (för enkelhetens skull, jag gillar femmans tabell ;) bör han äta minst 250 g kött över dagen.

Lippi
0

Vad du är snäll! Jo, han är 139 cm och väger faktiskt 50 kg (48,7 för att var exakt) Glad så då skulle alltså 250 gr kött vara lagom. Jag känner en viss osäkerhet vad gäller portionsstorlekarna, för han tycker mycket om mat och jag upplever det som att han sällan är riktigt mätt! Vad har du för synpunkter på grädde, helmjölk, etc? Jag läste i en tråd att det kunde försvåra viktnedgången….

Lehane
0

#4 Tycker du ska börja med ett steg i taget. Låt han äta fett kött, fisk o ägg, lägg till lite grönsaker o några matskedar sås.

Prova att ge honom gammaldags mjölk, den är fetare, men låt det räcka med ett glas till varje mål.

MaMaMade
0

Ungefär som min pojke när han var 9 år alltså. Kommer inte ihåg längden exakt men vikten låg på 49 kg. Vi hade ett elände m skolsköterskan som ville ha det till att han var överviktig. Nu var det så att han tog hormonet vasopressin pga sängvätning o det har som biverkning att man samlar vätska. Vi hade rätt o ½ år efter avslutad medicinering var han flera dm längre o smal som en sticka! Det finns mkt som kan spela in…

Tycker inte att det är så himla många kg att hänga upp sig på. De kommande åren kommer han att växa en hel del o han kanske är "bred" av sig, till kroppsbyggnaden alltså? Men det är väl alltid bra att skapa en god grund att stå på.

Lehane har rätt ovan. Fet mjölk men det behövs inte mkt. Fett mättar. Gillar han grönsaker? Vitkål upplever jag som väldigt mättande, lite svårsmält sådär; coleslaw. Floridasallade är också jättegod o mättande. Se till att han dricker vatten för att må bra, minskar hungersug också. Ost o smör till mellis, låter tillräckligt konstigt för att tilltala en 9-åring.

Är han duktig på veckorna kan ni göra ngn god LCHF-efterrätt till helgen. Mina töser är helsålda på choklad bruléen o chokladmascarponen, lite hallon till. Till kvällmål har de ofta ätit blåbärsmilkshake som jag gjort på kall äggmjölk mixad m frysta blåbär…kt bär (fler kolisar iofs) så blir det till mjukglass. Berätta för honom att man bygger fina muskler om man äter LCHF, tilltalar en del, särskilt pojkar inbillar jag mig. Skrattande

Sluta m allt socker också men ta *inte* sötningsmedel istället. Minska successivt ner på det du använder till vardags. Om han äter lördagsgodis kan ni kanske skriva "godislöfte". Min son är läskoman men vi har nu en överenskommelse att han inte ska äta godis om han inte blir bjuden, han får dricka saft m bubbelvatten istället för läsk o popcorn på lördagar. Håller han sig till detta betalar vi ett onlinespel på internet åt honom varje mån.

Min tanke är att vi så småningom ska kunna lotsa honom över till noll läsk/köpesaft/godis. Kanske en liten summa pengar lagom till sommarlovet ed.Dock tror jag att det är svårt att få dem att sluta tvärt…det fixar jag ju inte själv!

Lyckönskningar till ditt LCHF-barnprojekt. Skriv o berätta hur det går för er. Skapa en egen tråd där du kan "trådblogga" om era framsteg, avsteg o bakåtsteg…jodå, de kommer de med. Huvudsaken att framstegen överväger! Flört

Lippi
0

Tack - ni är fantastiska!

MaMaMade
0

Inte då, jag fick en massa hjälp när jag började. Var totalt lost o är det än emellanåt. Särskilt när jag kom på att jag skulle försöka få töserna (Mellis har problem m magen) att äta mer LCHF, åtminstoner typ GI, för att se om maggarna börjar må bättre. Sedan hoppas jag ju på att även Sonen o gärna Guben med hänger på så småningom.

Lehane
0

Som MaMaMade säger, vi har alla varit nybörjare och KolhydraterI Fokus är ju till för att stötta o hjälpa varandra….

magma
0

Välkommen hit!

Mina barn har (ännu ivarje fall) ingen övervikt, men jag försöker ändå tänka förebyggande med tanke deras arvsanlag… Både jag och min pappa är överviktiga och med liknande ätbeteende, och jag ser tydliga tendenser hos min son (6 år). Han väljer hellre kolhydraterna istället för proteinet, medan hans lillasyster älskar ägg, kött, smör och ost. 

Sonen kan äta lagad mat kl 18 och en halvtimme, timme senare vill han ha mackor eller frukt. Jag nekar numera detta och erbjuder istället fil, nötter, råa morötter eller ett glas mjölk. Ikväll knaprade han sötmandlar och drack vatten till det vid Bolibompa:)

Jag är tveksam till att din son redan skulle ha utvecklat ett metabolt syndrom, och tror därför att han mycket väl skulle kunna äta grädde i maten, fet ost, creme fraiche osv. Eftersom han får i sig fett via maten så är det snarare mjölken och laktosen/mjölkproteinet i den som ni kan dra ned på genom att ge honom vatten vid måltiderna om han själv vill. Kör så ett par månader innan ni börjar skruva på innehållet/mjölkprodukterna i maten.

Tycker absolut inte att du ska bry dig om kalorierna, speciellt inte i början av hans kostomläggning! Han kommer precis som vem som helst få känna av abstinens och omställningsproblem i varierande grad- det han och ni bör vara beredda på är huvudvärk, trötthet, känslosvängningar och irritation/gråtmildhet och rent mentalt så går många igenom ett slags sorgearbete. För att bemästra sug så är det viktigt att han får äta så mycket han vill första kanske två, tre veckorna. Och därefter så ska han äta sig nöjd, det är en process han själv måste gå igenom för att lära känna sina egna hunger/mättnadssignaler. Och det kan ta flera månader!

Nu kommer han ju äta lunch på skolan, så kanske kommer han inte känna av dessa symtom så tydligt alls- men han kan också råka ut för att behöva pendla mellan fettförbränning och kolhydratförbränning, fram och tillbaka. Vad detta kan betyda vet jag inte. Kanske en variant är att ni startar kostomläggningen långsamt, så att ni lagom till sommarlovet har kommit dithän att han är redo- både mentalt och fysiskt- att gö över till LCHF helt och hållet? Det finns många goda recept på glass som ni kan göra hemma och låta honom äta under sommarlovet! (Och även nu förstås:) Ni skulle ju kunna börja med vanlig GI-kost och låta det glida över mot LCHF mot sommaren om det verkar behövas?

Vad säger han själv, förstår han vad LCHF innebär och är han motiverad att avstå från godis, bullar, pasta, kakor? Äter resten av familjen LCHF redan eller kommer att göra? Han kommer behöva solidaritet och en enad front.

Lycka till, och skriv gärna mer om hur det går!

Lippi
0

Jag är så glad!

På de fyra veckor vi ätit LCHFkost så har min son minskat 2 kilo och en massa centimetrar. Detsamma gäller för mig själv! Tyvärr har inte maken upplevt någon skillnad alls…

Sonen är ju jättetaggad nu när han märker resultat, men han är suuugen på bröd -"jag vill ha BRÖD med smör och ost mamma". Något bröd blir det ju dock inte, men kanske någon har något tips på ersättning…?

Glada hälsningar!

greensis
0

#11 Nötbröd kanske?

Malda nötter, mandel, kokos (valfritt) ca 1dl, rörs med 1 ägg och en dutt bakpulver. Bred ut på en tallrik (jag använder en djup) och mikra ca 1 minut. Dela i fyra.

Smakar ungefär som scones.

Fabricati diem, pvnc!

Uttelille
0

#11 Gud vad kul att höra att det går bra!!Glad